۱۴۰۱ دی ۱۳, سه‌شنبه

 "شارلی ابدو" در شماره ویژه خود خامنه‌ای را "به زباله‌دان تاریخ" می‌فرستد

ناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

نشریه فکاهی "شارلی ابدو" شمارۀ هفتم ژانویه خود را که مصادف است با هشتمین سالگرد حملۀ خونین تروریستی به دفتر و کارکنان این نشریه در حمایت از قیام زنان و مردان ایران علیه استبداد دینی در این کشور به نقد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اختصاص داده است.

CA.jpg"شارلی ابدو" در سرمقالۀ خود از این شمارۀ ویژه به عنوان "سیلی محکم به ملاهای" ایران یاد کرده است. در هشتم دسامبر گذشته، "شارلی ابدو" یک کنکور بین‌المللی تحت عنوان "ملاها را بیرون بریزید" به راه انداخت و از نقاشان و کاریکاتوریست‌های شرکت کننده در آن خواست که "در حمایت از مردم ایران که برای آزادی می‌جنگند علی خامنه‌ای، این ملای قرون وسطایی، را در تصاویر خود به سخره بگیرند و آن را به زباله‌دان تاریخ بفرستند."

به گفتۀ "ریس"، مدیر انتشارات "شارلی ابدو"، جنبش اعتراضی جاری در ایران اهمیت جهانی دارد و هفتۀ نامۀ فکاهی فرانسه باید صفحات خود را به حمایت از این جنبش اختصاص دهد. "شارلی ابدو" سپس افزوده است : به همین خاطر این نشریه در پی آن بود که نقاشی‌ها و کاریکاتورها از چهار گوشۀ جهان به "شارلی ابدو" ارسال شوند و به این ترتیب حمایت از جنبش آزادیخواهانۀ مردم ایران به فرانسه محدود نشود.

"شارلی ابدو" در شمارۀ ویژۀ خود که از فردا چهارشنبه چهارم ژانویه به فروش می رسد روی هم از مجموع ۳۰۰ نقاشی که از چهارگوشۀ جهان از جمله ایران، ترکیه، آمریکا، سنگال، استرالیا... به این نشریه فرستاده شده ۳۵ نقاشی را انتخاب و منتشر کرده است.

برای نمونه در یکی از نقاشی های منتشر شده شعار "زن، زندگی، آزادی" همچون مشت گره‌کرده بر صورت خامنه‌ای فرود آمده است و در نقاشی دیگر آخوندی زیر پاشنۀ کفش زنانه له شده است. در یکی دیگر از نقاشی ها علی خامنه ای شبیه عکس معروف "مریلین مونرو" نقاشی شده و در آن بادی که با چرخاندن روسری های زنان معترض وزیدن گرفته عبای خامنه‌ای را بلند کرده است. در نقاشی دیگر، زنان معترض که مسلح به سنگ هستند سرگرم سنگسار کردن رهبر جمهوری اسلامی ایران هستند.

یکی از تم‌های اصلی نقاشی‌های منتشر شده توسط "شارلی ابدو" صحنه های رایج اعدام در ایران است به ویژه این که حدود سی تن از دستگیرشدگان اعتراض های جاری در ایران توسط محکمه های انقلاب به طور خودسرانه و پشت درهای بسته و بدون رعایت کمترین حقوق زندانی به اعدام محکوم شده‌اند.

خود مدیر انتشارات "شارلی ابدو" در صفحۀ اول این نشریه زنی برهنه و خندان را به تصویر کشیده که در مقابل ملاها پاهای خود را گشوده و با نشان دادن واژن خود به آنان می گوید : "برگردید به همانجایی که از آن بیرون آمدید."

نشریه "شارلی ابدو" در وفاداری به سنت ضدآخوندی خود در این شمارۀ ویژه جایگاه دین در جوامع معاصر و به ویژه بنیادگرایی مذهبی را در تصاویر خود به نقد کشیده است.

هشت سال پس از عملیات تروریستی علیه این نشریه در هفتم ژانویه سال ۲۰۱۵ که به کشته شدن دوازده نفر از جمله هشت تن از اعضای تحریریۀ "شارلی ابدو" منجر شد و دوازده تن دیگر را مجروح کرد، مدیر انتشارات "شارلی ابدو" در سرمقالۀ خود در دفاع از مردم ایران نوشته است که انتشار این شماره ویژه همچنان یادآور این است که متاسفانه دلایلی که به قتل کاریکاتوریست های شارلی ابدو منجر شدند، هنوز به قوت خود باقی هستند و کسانی که اجبارهای دین را برنمی تابند با خطر مرگ روبرو هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر