۱۳۹۷ اسفند ۲۰, دوشنبه

نسرین ستوده به هفت سال حبس محکوم شد
خبرگزاری هرانا – به گفته قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین، در پرونده جدید از بابت اتهامات اجتماع علیه امنیت ملی و توهین به رهبری به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. نسرین ستوده پیشتر در جلسه دادگاهی در تاریخ ۹ دی ماه به صورت غیابی مورد محاکمه قرار گرفت و در کیفرخواست این پرونده با هفت عنوان اتهامی مواجه شده بود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از ایرنا، محمد مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، امروز دوشنبه ۲۰ اسفند ۹۷، در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس قوه قضاییه در جمع خبرنگاران از محکومیت نسرین ستوده به اتهام “اجتماع علیه امنیت ملی” به ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام “توهین به رهبری” به دو سال حبس تعزیری خبر داده است.
وی همچنین مدعی شده که “حکم غیابی نبوده زیرا اگرچه متهم در دادگاه حضور نداشت اما خانم ستوده وکیل داشته و بنابراین حکم غیابی نبوده است”.
این ادعا در حالی صورت گرفته است که نسرین ستوده در این پرونده در اعتراض به قانون انتخاب وکلای مورد تایید قوه قضاییه، برای خود وکیلی انتخاب نکرده بود.
نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ در منزل خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.
به گفته پیام درفشان، وکیل دادگستری، نسرین ستوده در حال حاضر به خاطر محکومیت به ۵ سال حبس، شکایت بازپرس دادسرای کاشان و صدور قرار بازداشت توسط شعبه دوم بازپرسی در زندان به‌سر می‌برد.
شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران در یک پرونده، نسرین ستوده را به اتهام “اجتماعی و تبانی علیه امنیت کشور” به پنج سال حبس محکوم کرده بود و این حکم در مرحله تجدید نظر به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع شده است.
پرونده دوم وی نیز شامل شکایات متعدد از ناحیه مدعی‌العموم است که این پرونده نیز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران مفتوح بوده است.
در شرح کیفرخواست نسرین ستوده که توسط معاون دادستان عمومی و انقلاب و سرپرست دادسرای ناحیه ۳۳ تهران در شهریورماه سال جاری صادر شده است، عناوین اتهامی “اجتماع و تبانی”، “فعالیت تبلیغی علیه نظام”، “عضویت موثر در گروهک غیرقانونی و ضد امنیتی کانون مدافعان حقوق بشر، لگام و شورای ملی صلح”، “تشویق مردم به فساد و فحشاء و فراهم آوردن موجبات آن”، “ظاهر شدن بدون حجاب شرعی در محل شعبه بازپرسی”، “اخلال در نظم و آسایش عمومی”، “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” علیه وی مطرح شده است.
وی در جلسه دادگاهی که در تاریخ ۹ دی ماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد به صورت غیابی و از بابت هفت عنوان اتهامی مطرح شده در کیفرخواست مورد محاکمه قرار گرفت.
روز چهارشنبه ۱۵ اسفندماه، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه و کمپینی نسبت به طرح اتهامات سنگین علیه نسرین ستوده واکنش نشان داد.
لازم به ذکر است نسرین ستوده پیش از این شهریورماه سال ۸۹ نیز بازداشت و به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش یافت.
این وکیل دادگستری از ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، در زندان اوین به سر برد. پس از آزادی، بنا بر دستور دادگاه انتظامی وکلا، مجوز وکالت وی از مهرماه ۱۳۹۳ به مدت ۳ سال باطل شد.
نسرین ستوده پس از آزادی در آبان ماه ۱۳۹۳ در اعتراض به محرومیت سه ساله‌اش از وکالت برای چندین روز مقابل کانون وکلای دادگستری تحصن کرد. این اعتراض که با حمایت و همراهی گروهی از وکلای دادگستری روبرو شد، سرانجام به نتیجه رسید و پروانه وکالت او تمدید شد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر