۱۳۹۷ اسفند ۲۴, جمعه

 رویدادهای حقوق بشری درایران

ارسال پرونده دو وکیل بازداشتی به دادگاه انقلاب
محمدحسین آقاسی٬ وکیل مدافع قاسم شعله‌سعدی از ارسال پرونده موکلش به همراه پرونده آرش کیخسروی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران خبر داد و به خبرگزاری ایرنا گفت که هنوز وقت رسیدگی تعیین نشده است.
ریاست شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران را قاضی صلواتی بر عهده دارد.

قاسم شعله‌سعدی و آرش کیخسروی٬ دو وکیل دادگستری٬ ۲۷ مردادماه در پی حضور در تجمعی اعتراضی مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت و به «اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی» متهم شدند.
۲۱:۴۴۳۰.۷.۱۳۹۷
ادامه اعتصاب غذای صادق قیصری٬ دانشجو و روزنامه‌نگار زندانی
صادق قیصری که از اول اسفند ماه ۹۶ در زندان فشافویه به سر می‌برد٬ از ۱۱ مهرماه در اعتصاب غذا ست و خانواده‌اش نسبت به وضعیت او ابراز نگرانی می‌کنند.
این دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی٬ در دادگاه انقلاب تهران به هفت سال زندان٬ ۷۴ ضربه شلاق٬ دوسال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال محرومیت از فعالیت‌های رسانه‌ای محکوم شده است.
خانواده صادق قیصری می‌گویند او برای تهیه گزارش از درگیری‌ها میان دراویش گنابادی و نیروهای پلیس به خیابان پاسداران تهران رفته بود.
۲۱:۱۸۳۰.۷.۱۳۹۷
آزادی رضوانه محمدی با وثیقه
رضوانه محمدی٬ فعال حقوق زنان که ۱۲ شهریورماه بازداشت شده بود٬ روز یکشنبه ۲۹ مهرماه با وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.
نجمه واحدی و هدی عمید٬ دو فعال دیگر حقوق زنان هم از شهریورماه همچنان در بازداشت به سر می‌برند. علت بازداشت یا اتهام این افراد اعلام نشده است.
۲۱:۱۳۳۰.۷.۱۳۹۷
بازداشت یک فعال مدنی در تبریز
خبرها از ایران حاکی است که نسیم صادقی٬ فعال مدنی ساکن تبریز روز یکشنبه ۲۹ مهرماه توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. از علت بازداشت او خبری در دست نیست.
۲۱:۰۴۳۰.۷.۱۳۹۷
طرح اتهام «افساد فی‌الارض» در پرونده پنج تن از فعالان محیط زیست
وکیل چند تن از فعالان بازداشت‌شده محیط زیست می‌گوید دادستان تهران پس از دریافت نامه‌ای از ارتش، عنوان اتهامی پنج نفر از این فعالان را از «جاسوسی» به «افساد فی‌الارض» تغییر داده و پرونده آماده ارسال به دادگاه است.
محمدحسین آقاسی به رادیو فردا گفت که به طور اتفاقی مطلع شده با پایان تحقیقات این پرونده، بازپرس آن را «با کیفرخواست جاسوسی» برای دادستان تهران فرستاده اما دادستان «بر اساس نامه‌ای که ارتش از طریق شورای عالی امنیت ملی فرستاده» تصمیم گرفت که اتهام را از «جاسوسی» به «افساد فی‌الارض» تغییر دهد.

​هشت فعال محیط زیست به نام‌های سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز، از بهمن ماه ۹۶ در بازداشت موقت به سر می‌برند.
۱۹:۲۸۲۷.۷.۱۳۹۷
تایید حکم زندان و شلاق محمد نجفی، وکیل دادگستری و دو فعال مدنی در اراک
دادگاه تجدید نظر اراک حکم سه سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محمد نجفی، وکیل دادگستری در اراک و همچنین عباس صفری و علی باقری، دو فعال مدنی را تایید کرد.
اتهام آنان « اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» عنوان شده است.
این افراد در پی اطلاع‌رسانی درباره وحید حیدری بازداشت و پس از سه ماه با وثیقه آزاد شدند.
وحید حیدری ازمعترضان دی‌ماه ۹۶ بود که در بازداشتگاهی در اراک جان باخت.
۱۹:۱۹۲۷.۷.۱۳۹۷
آزادی پوریا نوری با پایان محکومیت
پوریا نوری، عکاس و از دراویش گنابادی با پایان دوره محکومیتش از زندان تهران بزرگ (فشافویه) آزاد شد.
او که در جریان درگیری‌های زمستان گذشته میان دراویش گنابادی و نیروهای پلیس بازداشت شده بود، به هشت ماه زندان محکوم شده بود.
شکوفه یدالهی، مادر پوریا نوری و دو برادر او، کسری و امیر نوری همچنان در زندان به سر می‌برند.
۱۶:۴۶۲۵.۷.۱۳۹۷
ارسال پرونده آرش کیخسروی به دادگاه
وکیل مدافع آرش کیخسروی، وکیل زندانی از ارسال پرونده موکلش به دادگاه انقلاب خبر داد. ابوذر نصرالهی همچنین به خبرگزاری ایسنا گفت که برای موکلش وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی تعیین شده است.
آرش کیخسروی و قاسم شعله سعدی دو وکیل دادگستری، ۲۷ مردادماه در پی شرکت در تجمعی اعتراضی مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت و به «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» متهم شدند.
۰۱:۴۷۲۵.۷.۱۳۹۷
انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از بازداشت بهاییان در ایران
سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید بازداشت بهاییان در ایران طی دو ماه گذشته افزایش یافته است.
بر اساس گزارش تازه سازمان دیدبان حقوق بشر، طی ماه‌های اوت و سپتامبر سال جاری میلادی، ۲۰ شهروند ایرانی بهایی «بدون اتهام آشکاری»، در شهرهای مختلف ایران از جمله شیراز، کرج و بهارستان اصفهان بازداشت شده‌اند.
از علت بازداشت یا اتهام بازداشت‌شدگان خبری در دست نیست.



مقامات اطلاعاتی ایران در دو ماه گذشته بدون اتهامی آشکار به دستگیری اقلیت دینی بهایی کشور افزوده‌اند. در ماههای اوت و سپتامبر ۲۰۱۸ این نیروها بیش از ۲۰ شهروند بهایی و همچنین عضو شورای شهری را که به گفته‌ی همکارش از دستگیرشدگان حمایت کرده بود دستگیر کرده‌اند
https://www.
0/16/323435 


33 people are talking about this
۱۶:۲۴۲۴.۷.۱۳۹۷
بازداشت عبدالرضا قنبری، معلم
کمپین حقوق بشر در ایران از بازداشت عبدالرضا قنبری، معلم، در روز ۲۱ مهرماه خبر داد. از علت بازداشت او خبری در دست نیست.



عبدالرضا قنبری معلم، نویسنده و منتقد ادبی ظهر ۲۱ مهر ۹۷ بازداشت شد

51 people are talking about this
​رادیو فردا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر