۱۳۹۵ خرداد ۲۵, سه‌شنبه

هشت میلیون تومان جریمه برای سه هزار میلیارد تومان اختلاس


کلمه – گروه خبر: می‌گویند بر سر زبان افتادن نام خاوری و فرار او از ایران برنامه‌ای بود که توسط محافظه‌کاران اجرا شد تا بر اقدامات خلاف قانون افراد نزدیک به این جریان سیاسی در جریان پرونده اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی پوششی باشد و حالا رسانه ها از مختومه شدن پرونده محمد جهرمی با پرداخت جریمه ۸ میلیون تومانی خبر داده اند.
در شهریور ۱۳۹۰  رسانه‌ها از کشف اختلاسی بزرگ در بانک‌ها خبر دادند که بر اساس آن مه‌آفرید امیرخسروی توانسته بود مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان (سه تریلیون تومان) و یا ۲۸۰۰ میلیارد تومان را از شبکه‌های بانکی به سرقت ببرد. البته این ماجرا قبل از افشای پرونده بابک زنجانی و اقدامات خلاف قانون او بود در آن زمان به نوشتهٔ رسانه‌ها این بزرگترین اختلاس در تاریخ ایران بود. این اختلاس که از طریق بانک صادرات ایران انجام و کشف شد منجر به لغو مجوز بانک آریا و دستگیری رئیس آن امیرمنصور آریا و افراد دیگری شد. اما بانک‌های دیگری نیز درگیر این اختلاس بودند: بانک ملی، بانک سامان، بانک سپه، بانک صنعت و معدن و بانک پارسیان.
محمودرضا خاوری مدیر عامل بانک ملی در هفته اول مهر ماه ۱۳۹۰ از مقام مدیریت عامل بانک ملی ایران به بهانه «مشکلات عصبی حادث‌شده و بیماری مزمن» استعفا داد و به کانادا فرار کرد. تا نام جهرمی در سایه قرار گیرد.
در آذرماه سال ۱۳۹۰  قرار مجرمیت جهرمی، مدیرعامل وقت بانک صادرات ایران هم صادر شد. رئیس قوه قضائیه در همان زمان گفت که این فساد در دولت رخ داده و کوتاه نمی آییم اما محمود احمدی نژاد برای دولتش خط قرمز تعیین کرد. صادق آملی لاریجانی در پاسخ به اظهارات احمدی‌نژاد گفت: گفتن خط قرمز توهم است. هر مسئولی در این پرونده دخیل باشد محاکمه می‌کنیم.
در مورد این پرونده باید گفت که در ابتدا ۳۲ متهم داشت که در ادامه تعداد متهمان به ۳۹ نفر رسید و پس از ۵ ماه در تاریخ ۲۵ تیر آخرین جلسه دادگاه برگزار و سرانجام برای ۳۹ متم این پرونده حکمی ۱۶۶۰ برگی صادر شد.
در این رای، مه آفرید خسروی، بهداد بهزادی مشاور حقوقی مه آفرید، ایرج شجاعی مدیر مالی شرکت سرمایه گذاری امیرمنصور آریا و سعید کیانی رضا زاده رئیس شعبه بانک صادرات گروه ملی فولاد در پرونده فساد مالی بزرگ به اعدام، رد مال و جزای نقدی محکوم شدند. همچنین مه‌آفرید خسروی متهم ردیف اول پرونده به پرداخت یک چهارم عواید حاصل از پولشویی به میزان ۲۵ هزار و ۷۲۹ میلیون و ۸۰۰هزار ریال و پرداخت ۲۸ هزار میلیارد و ۵۵۴ میلیون ریال به بانک‌ها، معادل کل ال سی های پرونده محکوم شده است.
پس از فروش اموال مه آفرید خسروی و تسویه بدهی‌هایش حکم اعدام مه‌آفرید سحرگاه روز شنبه – سوم خردادماه ۱۳۹۳ – در محل زندان اوین اجرا شد اما خبری از اعدام سه متهم دیگر نشد و آن ها همچنان در زندان هستند.
اما پرونده سایر متهمان این فساد بزرگ که حدود ۱۰۰ نفر می شوند همچنان در حال رسیدگی است. یکی از این متهمان مدیران بانک صادرات به ویژه جهرمی رئیس وقت بانک صادرات بود که خردادماه سال جاری بالاخره حکم جهرمی هم صادر شد.
به گزارش موج، یک منبع آگاه گفته است که حکم جهرمی جریمه ۸ میلیون تومانی بوده که پرداخت شد و جهرمی هم نسبت به این حکم اعتراضی نداشته و می توان گفت پرونده جهرمی مختومه شده است.
این روزها مساله حقوق بالای مدیران دولتی مطرح شده است. جالب اینجاست که در سال ۱۳۹۰ در اوج افشای فساد بانکی موسوم به اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی که توسط ال‌سی‌های جعلی بانک صادرات صورت گرفته بود موضوع حقوق بالای جهرمی نیز مطرح شد. مشخص شد جهرمی که در دولت نهم وزیر کار محمود احمدی‌نژاد و یکی از اعضای اصلی کابینه بود، در زمان ریاستش بر بانک صادرات به عنوان حقوق  ۲۹۷,۱۶۲,۶۹۵ ریال (۲۹ میلیون و هفتصد هزار تومان) دریافت می‌کرده و کارانه سه ماهه او ۴,۸۵۸,۹۵۷,۹۶۹ ریال  (۴۸۵ میلیون تومان) بوده است. به گفته بسیاری از رسانه ها بسیاری از اقدامات دولت نهم از جمله پرداخت مبالغ هنگفتی در جریان طرح موسوم به بنگاه‌های زود بازده، انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی و ادغام صندوق تعاون و صندوق مهر رضا و طرح جابجایی پایتخت از اقدامات او بود.


           

 لوح تقدیر به خاوری از سوی فرمانده کل سپاه پاسداران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر