۱۴۰۲ اسفند ۲۷, یکشنبه


Reza_Pahlavi.jpg تأثیر بازگشت شاهزاده رضا پهلوی بر جامعه جوان ایران،

 کاوه اردلان


در اوایل سال ۲۰۲۴ با انتشارمقاله روزنامه تایمز، شایعاتی در مورد بازگشت شاهزاده رضا پهلوی، فرزند ارشد محمد رضا شاه فقید، به ایران طنین انداخت. این شایعات به سرعت، پیامدها و انتظارات گسترده‌ای را در میان جوانان ایران ایجاد کرد. هدف ما از این نوشتار، بررسی تأثیرات احتمالی بازگشت شاهزاده رضا پهلوی به عنوان یک نماینده از خانواده پهلوی بر جوانان ایران خواهد بود.

اما پیش از آن، گریزی خواهیم داشت به مورد تحقیقی ذیل، که بی ارتباط با موضوع این نوشتار نمی‌باشد:

در سال ۲۰۲۳، تحقیقات مختلفی از جمله رتبه بندی کلی بهترین کشورها توسط US News و رتبه بندی تأثیرگذارترین کشورها از نظرسنجی جهانی با بیش از ۱۷۰۰۰ نفر انجام شد. این تحقیقات بر اساس چگونگی دیدگاه نخبگان آگاه، افرادی با تحصیلات دانشگاهی و فعالیت مستمر در زمینه اخبار و رویدادهای جهانی، صورت گرفته است. در این مقاله، ما به بررسی رتبه بندی کلی بهترین کشورها و تأثیرگذارترین کشورها در سال ۲۰۲۳ خواهیم پرداخت.

US News
رتبه بندی سالانه کشورهای مختلف را با پنج ویژگی خاص مرتبط می‌داند:
۱- رهبری
۲- ارتباط با جهان
۳- فرهنگ تأثیرگذار
۴- سیاست تأثیرگذار و
۵- اتحادهای بین المللی قوی

کشورهایی که در سال ۲۰۲۳ در صدر این رتبه بندی قرار گرفتند، کشورهای کانادا، استرالیا و سوئد بودند که با شاخص‌های زیر تعریف شدند:

کانادا:

این کشور با اتصال گسترده به سایر نقاط جهان از طریق مهاجرت و همچنین فرهنگ تأثیرگذار و رهبری پیشرو در مسائل محیط زیستی و اجتماعی، به عنوان یکی دیگر از بهترین کشورها در سال ۲۰۲۳ شناخته شد.

استرالیا:

این کشور با اتصال موثر به سایر نقاط جهان از طریق تجارت و گردشگری، رهبری در مسائل آموزشی و تأثیرگذاری سیاسی در منطقه آسیا و اقیانوسیه، جزء بهترین کشورهای سال ۲۰۲۳ بود.


سوئد:

کشور سوئد نیز، با فرهنگ تأثیرگذار در زمینه‌های هنر و فرهنگ، رهبری در سازمان‌های بین المللی و تأثیرگذاری سیاسی در مسائل حقوق بشر و دموکراسی، به عنوان یکی از کشورهای برتر سال ۲۰۲۳
مشخص گردید.

شاید بتوان به جرات گفت که در این رتبه بندی، آنچه رکن اصلی را در میان پنج ویژگی ذکر شده تشکیل داده و می‌دهد، ویژگی "رهبری و مدیریت" می‌باشد.

حال اگر از این مورد تحقیقی عبور کنیم و نگاهی به انقلابات صورت گرفته در جهان بیاندازیم، در می‌یابیم که در هر یک از آن انقلابات نیز، همواره این "رهبری" بوده که نقش کلیدی را در پیشبرد و پیامدی که هر یک از آن انقلابات داشته‌اند، ایفاء کرده است. به دیگر زبان، این نوع رهبری در یک انقلاب است که تاثیر بلامنازع خود را در چگونگی جهت گیری آن انقلاب و نتایج حاصل از آن دارد.

در انقلابات، رهبران سیاسی به عنوان نمایندگان اقشار معترض مردم عمل می‌کنند. آنها همه تلاش خود را بکار می‌برند تا به اهداف سیاسی خود برای اصلاح و یا حتی تغییر نظام حاکم نائل آیند.

اکنون می‌پردازیم به اینکه چرا شاهزاده رضا پهلوی، برای رهبری ملت ایران، بهترین و بدون اغراق، تنها گزینه می‌باشد.

عدم رضایت از وضعیت کنونی

یکی از دلایل ممکن برای استقبال جوانان ایران از بازگشت شاهزاده رضا پهلوی، عدم رضایت از وضعیت کنونی کشور است. بیشتر جوانان ایران از وضعیت کنونی کشور خود ناراضی می‌باشند و در شرایط حاضر و با وجود مشکلات عدیده از جمله بیکاری، گرانی و تورم، اعتیاد و هزاران مشکل دیگر، آینده روشنی را برای خود متصور نمی‌بینند. آنان ممکن است امیدوار باشند که بازگشت شاهزاده رضا پهلوی، نقطه پایانی بر این شرایط تیره و تار زندگی آنان خواهد بود.

نوستالژی و ایده‌آل‌های سابق

یکی از دلایل احتمالی که جذابیت بازگشت شاهزاده رضا پهلوی را در میان جوانان ایران بالا می‌برد، نوستالژی و ایده‌آل‌های سابق است. برخی از جوانان ایران ممکن است ایده‌آل‌ها و تصورات مثبتی از دوران پیش از انقلاب ۵۷ داشته باشند و بازگشت یکی از اعضای خانواده پهلوی را زمینه ساز بازگشت به ریل آن دوران تلقی نمایند. این ایده‌آل‌ها ممکن است شامل مواردی مانند آزادی‌های فردی و عقیدتی، رشد اقتصادی، فرصت‌های شغلی بیشتر و دوستی با جهان آزاد باشد. مواردی که در دوران شاه فقید تجربه شده‌اند.


امید به تغییرات

دلیل دیگری که ممکن است جوانان ایران از بازگشت شاهزاده رضا پهلوی استقبال کنند، امید به تغییرات است. آنها که خواهان تغییرات بنیادی در جامعه هستند، ممکن است امیدوار باشند که بازگشت شاهزاده رضا پهلوی، زمینه این تغییرات بنیادی را فراهم خواهد ساخت و به رفع مشکلات موجود در تمامی حوزه‌ها، اعم از سیاسی (سیاست داخلی و خارجی)، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهد انجامید.
آنها شاید امیدوار باشند که این اتفاق، باعث افزایش امید و انگیزه در آنان خواهد شد و آنها را در تلاش برای رسیدن به اهداف و آرمان‌هایشان تشویق خواهد کرد. از نظر آنها شاید این اتفاق، همزمان با آنکه اعتماد به نفس و اعتماد به دولت آینده را در آنها تقویت خواهد کرد، آنان را به شرکت فعال در فرآیندهای سیاسی و اجتماعی کشور ترغیب خواهد نمود.

همانگونه که اشاره شد، بازگشت شاهزاده رضا پهلوی به عنوان یک نماینده از خانواده پهلوی، ممکن است زمینه تغییرات بزرگ فرهنگی را نیز فراهم آورد. بدین معنی که این اتفاق می‌تواند منجر به برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، با هدف تقویت ارتباط بین فرهنگ ایران و فرهنگ دیگر کشورها شود. همچنین ممکن است این بازگشت، انگیزه همبستگی در میان جوانان ایران را افزایش داده و آنها را به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی بیشتری تشویق نماید.

نتیجه‌

بازگشت شاهزاده رضا پهلوی به عنوان یک نماینده از خانواده پهلوی به ایران، می‌تواند پیامدهای مثبت گسترده‌ای را به همراه داشته باشد که تاثیر مستقیم آن بر زندگی حال و آینده جوانان کشور خواهد بود. با اینهمه، آنچه بازگشت شاهزاده رضا پهلوی و اثرات آن بر جامعه جوان ایران را تعیین خواهد نمود، زمان و شرایط عینی و چگونگی نقشی است که ایشان در رهبری تحولات سیاسی پیش رو به عهده خواهند گرفت.

کاوه اردلان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر