۱۳۹۶ تیر ۱۱, یکشنبه

گسترش

گسترش اسلام به کمک دلار



احمد تاج الدینی
مراکز اسلامی، مدارس و مساجد بزرگی که در دل شهرهای بزرگ در عصر حقوق بشر، دمکراسی و سکولاریسم ساخته می شوند، صرفا محلی برای نیایش و انجام اعمال دینی نیستند. هزینه ساخت و اداره این مراکز از عهده باورمندان عادی بر نمی آید.
این مراکز پوششی اجتماعی برای گسترش نفوذ سیاست های خاصی هستند. دولت ها، بنیادهای دولتی و خصوصی محض رضای خدا سرمایه خود را خرج این امور نکرده اند. هدف نهایی این سرمایه گذاری ها پراکندن ایدئولوژی های افراطی دینی و ایجاد مانع در برخورداری کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به دمکراسی است. ایدئولوژی وهابی از جمله راستاهای دین اسلام است که دولت دینی عربستان سعودی و بنیادهای خصوصی وابسته به آن کشور میلیاردها دلار برای گسترش آن هزینه می کنند. کارل شوتز وایبی نویسنده کتاب امپراتوری ترور بر این گمان است که سرمایه گذاری دولت پادشاهی سعودی تنها در کشورهای عضو سازمان همکاری اروپا بالغ 1500 مسجد، 2000 مدرسه دینی بوده است. دست یابی به آمارهای دقیق به دلیل سیستم بسته این دولت ها کار دشواری است. اما در سال 2002-سه سال پس از سقوط کمونیسم- دولت پادشاهی سعودی اندکی پرده پنهانکاری را کنار زد و آمارهایی ارایه داد. عین الیقین نشریه انگلیسی زبان سعودی در توضیح این آمار می نویسد که شاه فهد(1921-2005)میلیاردها ریال سعودی را تماما ویا بعضا خرج ساختن 120 مرکز اسلامی، 1500 مسجد و 202 مدرسه برای کودکان مسلمان تقریبا در سراسر جهان از جمله اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی استرالیا و آسیا کرده است. سازمانی به نام مجمع ارتباطات جهان اسلامی که یک بنیاد غیر دولتی عربستان سعودی است، خودش اعلام کرده است که بیش از 1259 مسجد، 1069 مدرسه، 200 اتحادیه مذهبی، 134 دانشگاه، 41 کلنیک و 76 بیمارستان در سراسر جهان ساخته است. علاوه بر این 1000 مسجد در سراسر جهان وجود دارند که بنا بر گزارشی از 2016 به شکلی از اشکال از بنیادهای عربستان سعودی کمک اقتصادی می گیرند.

ارقام نجومی و نقشه برای نفوذ در هند و بنگلادش
دکتر جیمز.ام.دورسی که به دانشگاه وورزبورگ آلمان وابستگی دارد می گوید سعودی ها در 50 سال گذشته با خرج کردن 100 میلیارد دلار، دیپلماسی گسترده ای را در جهان برای ترویج و پراکندن نوعی اسلام محافظه کار فرا-افراطی بکار گرفتند، تا آن را به یک قدرت تبدیل کنند. اخیرا نیز معلوم شده است که عربستان نقشه ای برای ساختن 560 مسجد در بنگلادش طراحی کرده است.
در ضمن عربستان رقم عظیمی را برای گسترش وهابی گری در هند در نظر گرفته است. در دو کشور کوسوو و بوسنیا هرزِگوینا نیز مناره های مساجد ساخت سعودی ها سال هاست که مشغول پخش اذان هستند.
کافیست تا به فعالیت های عربستان سعودی، شوق جمهوری اسلامی را نیز در گسترش اسلام شیعه اضافه کنیم، آنگاه تصویر کاملی از ابعاد پراکنده شدن مبانی فکری تروریسم اسلامی در جهان بدست می آید. هدف استراتژیک از سرمایه گذاری برای توسعه اسلام به کمک دلار، کاملا سیاسی است: تقویت و یا ایجاد حکومت های استبدادی محافظه کار افراطیِ و دشمنی با آزادی و دمکراسی.
احمد تاج الدینی
22.ژوئن.2017
منبع ارقام: آفتن پستن شماره 173

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر