۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۲, چهارشنبه

از صادق زیبا کلام تا مهدی نصیری

از تاجزاده تا شاهزاده

عبدالحمید وحیدی

بدون تردید،آقای صادق زیباکلام شهرت خود را مدیون  کتاب ما چگونه ما شدیم؟  که  در سال ١٣٧٤ در باره علل عقب افتادگی ما ایرانیان منتشرکرد،می باشد. اهمیت این کتاب که تا کنون بیش از بیست هشت بار تجدید چاپ ویکی از پرفروشترین کتابهایی بوده است که تا کنون روانه بازار شده، نه به دلیل محتوای آن که سراسر  پوچ و بدون ارائه اسناد و آمار نگاشته شده است، بلکه بدلیل ورود خواسته یا ناخواسته نویسنده به یک حوزه بسیارمهم اجتماعی که همانا عقب افتادگی ما ایرانیان بود. 

نوشتار ایشان سبب گردید تا صاحبنظرانی چون حسین مهدوی، نگین یاوری، ناصر هادیان، هوشنگ کاویانی، عماد افروغ، فرهاد عطایی، سعید زیباکلام، مصطفی تقوی، حسین بشیریه، احمد ساعی، منصوره اتحادیه، شاپور رواسانی، پرویز نورپناه، عزت گلشن، حسین پرندیان، فتح‌الله بارقه، امیرمحمد گمینی و جلال رحیمی‌تبار در جلسات و مقالات مختلف به نقد این کتاب بپردازند.

برای نگارنده این قلم، امروز ازتاجزاده تا شاهزاده در میان صاحبنظران بلوایی را به مراتب و گسترده تر از ما چگونه ماشدیم  را دامن زده است. 

فارغ از حدث و گمان ها و نیت خوانی های معمول و ارزشیابی شخصیت آقای نصیری، موضوع  نزدیکی حامیان سرخرده از اصلاح طلبان به آقای رضا پهلوی حائز اهمیت است نه مهره سوخته ای همچون تاجزاده واعوان و انصارش.

امروزاز سوی جمهوریخواهان، بدرستی گفته می شود که حتی اگراقای رضا پهلوی تمایل داشته باشد با آقای تاجزاده وارد گفتگو شود، این هوادران ایشان هستند که  اجازه نخواهند داد تا چنین کاری صورت بگیرد. معنی این حرف چیست؟ معنی آن غیر ازاینست که هوادارانش از همکنون برای خود چنین قدرتی ایجاد کرده اند که اجازه نمی دهند تا رهبرشان به هرکاری که تمایل شخصی اش است دست بزند؟  جمهوری خواهان هم باید نسبت به کاندیدای واجد شرایط خود از همکنون چنین اجازه ای را ندهند.  در جوامع دموکراتیک نهاد پادشاه یا نهاد رئیس جمهورنهادیست بر آمده از اراده مردم، این همان چیزیست که امروز ایرانیان خواستار آن هستند چه در نوع پادشاهی چه در نوع جمهوری. زیرا آنها در جستجوی تحکیم خود درنهاد پارلمان هستند و لا غیر....

 با توجه به این واقعیات غیر قابل انکار، آقای مهدی نصیری میان چه کسانی می خواهد پیوند ایجاد نماید؟

قطعآ، ایشان بخوبی می داند که چنین نزدیکی غیرممکن است

اما گفتگو درباره طرح از تاجزاده تا شاهزاده می تواند راهگشای نزدیکی و جذب هرچه سریعتر اندسته ازحامیان میلیونی که  با حمایت از افرادی نظیرخاتمی،موسوی و روحانی که صرفآ برای تغییر از آنها حمایت کردند و متاسفانه چیزی جز سرکوب نضیبشان نشد، گردد.

بنابراین، باید طرح ازتاجزاده تا شاهزاده ، ازاین زوایه مورد ارزیابی قرارگیرد ولاغیر........

مصداقی در باره از تاجزاده تا شاهزاده









هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر