۱۴۰۱ مرداد ۱۷, دوشنبه

  چهل سال جنایت علیه بهائیان

کیوان صمیمی

همانطور که در میانمار و هند و برخی مناطق دیگر دنیا که تعصبات کور حاکم است، مسلمانان مورد سرکوب و جنایت قرار گرفته و می‌گیرند؛ در جمهوری اسلامی نیز ظلم و قتل دینی علیه هموطنان خداباور بهایی از ابتدای پیروزی انقلاب توسط داعش مسلکان شیعی آغاز شد.

دو دهه است که به دنبال فشارهای  بین‌المللی، جنایاتی مانند اعدام‌های علنی گویا متوقف شده ولی ظلمی که چندان کمتر از نسل‌کشی نیست یعنی پروژه فشار به منظور اخراج ایرانیان بهایی از کشور و آواره کردن آنان کماکان ادامه دارد.

دو روز پیش طی یک یورش امنیتی ۱۵ نفر از بهائیانی که جز رسیدگی به مشکلات جاری هم‌کیشان خود و خدمت‌رسانی به هموطنان، هیچ فعالیت سیاسی نداشتند را بازداشت کرده و دیروز هم در اطراف ساری منازل بسیاری از بهائیان مازندرانی را تخریب کردند.

حکومت سرکوبگر اسلامی از ۴۰ سال پیش تا کنون با هدف دست برداشتن این اقلیت دینی از اعتقاد خود به ایجاد رعب و وحشت از طریق تخریب یا سوزاندن منازل، نابود کردن مزارع و باغات بهائیان، تخریب یا تعطیل کردن مغازه های بسیاری از آنان در شهرهای مختلف، مجبور کردن تجار مسلمان به قطع ارتباط تجاری با بهایی‌ها، ممنوع کردن فعالیت اقتصادی چندین واحد بزرگ صنعتی و کشاورزی متعلق به این اقلیت مذهبی، تعطیل کردن بسیاری از مراکز تحصیلی و آموزشی، اخراج دانشجویان بهایی از دانشگاه‌ها، زندانی کردن تعداد زیادی از بهائیان در همه این سال‌ها و امثال این اقدامات قرون وسطایی و جنایت‌بار دست زده است.

در یکی دو دهه ابتدای حکومت، داعشیان شیعی نیز بیش از ۲۰۰ نفر که مشخصات همگی موجود است به جرم بهایی بودن اعدام شدند و همچنین مستندات قتل‌های پنهانی و خانه‌سوزی‌ها و شکنجه‌هایی که به اصطلاح «خودسر» و آتش به اختیار بوده نیز تدوین شده است.

در سال ۸۷ هفت نفر که امور جاری زندگی این اقلیت را در ایران مدیریت می‌کردند بازداشت شده  و هر کدام ۱۰ سال حبس را تحمل کردند و قابل توجه اینکه در همان زمان و پس از تحقیقات طولانی امنیتی و قضایی، در مکاتبات درونی نظام اعلام شد که فعالیت بهائیان مصداق جاسوسی نیست.

اکنون شرم‌آور است که به رغم تایید درونی فوق  اما یک نهاد امنیتی در بیرون و خطاب به مردم، دو روز پیش منافقانه اعلام کرد که اینها جاسوس اسرائیل هستند.

این نهاد واقع شدن مقبره موسس این دیانت در اسرائیل را بهانه کرده است در صورتی که به خوبی می‌داند رژیم صهیونیستی اسرائیل فقط ۷۴ سال است بوجود آمده اما پیشوای بهائیان نزدیک به ۱۴۰ سال پیش که آن سرزمین، فلسطین نام داشت و پیش‌تر به آنجا  تبعید شده بود همانجا فوت کرده است.

همچنین شورایی به نام بیت‌العدل متشکل از منتخبین بهائیان کشورهای مختلف، نهاد رهبری پیروان این دین است و طبیعتاً در همان سرزمینی که مقبره رهبر اولیه‌شان و زیارتگاه بهائیان جهان است قرار دارد. حکومتیان ۴۰ سال است به بهانه این سکونت‌ها و بدون اینکه هیچ اشاره‌ای به قرینه‌های زمانی و مکانی داشته باشند و همچنین بدون ذکر اطلاعات مستند تاریخی به مردم، درصدد انحراف افکار عمومی و القای بدبینی در مورد ارتباط ویژه بین رژیم فعلی اسرائیل و بهائیان هستند.

به نظر می‌رسد تشدید ضربات دولت نژادپرست صهیونیستی به مراکز حساس جمهوری اسلامی باعث عصبانیت حکومت شده ولی از آنجایی که مقابله به مثل با اسرائیل، هزینه‌ی سنگینی برای نظام خواهد داشت، نهاد امنیتی به مانور تبلیغاتی و خود را برتر از نهادهای امنیتی اسرائیل نشان دادن، روی آورده  تا به طرفداران خود روحیه بدهد. این رویه همه حکومت‌های استبدادی در طول تاریخ بوده که قدر قدرتی خود را نمایان کنند کما اینکه در سده‌های پیشین هم توهم آنان چنین سروده شده بود:

گر بر سر خاشاک یکی پشه بجنبد
جنبیدن آن پشه عیان در نظر ماست

قهرمان‌نمایی‌ها و لاف‌زدن‌های مسئولان امارت اسلامی موجود مدت‌ها است مورد بی‌توجهی مردم آگاه ایران قرار دارد اما متاسفانه در این اتفاقات، تعدادی از هموطنان شریف و میهن‌دوست و خانواده‌های آنان هستند که مورد ستم واقع شده و به هر بهانه ای، محرومیت های مضاعفی بر حقوق انسانی خود را تحمل می‌کنند.

در این ارتباط، مسئولیت فعالان حقوق بشری دو چندان است که از حقوق ایرانیان بهایی و همه اقلیت‌های مذهبی و قومی کشور  و نیز دگراندیشان دفاع کنند.

جا دارد که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز به منظور آزادی فوری بازداشت شدگان و نیز پایان یافتن تبعیض‌ها و فشارهای متعدد بر شهروندان بهایی، اقدامی عاجل به عمل آورد.


کانال تلگرام کیوان صمیمی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر