۱۳۹۹ مرداد ۴, شنبه

بیائید در باره "شاه" منصفانه قضاوت کنیم!

 اعتراض فرح پهلوی به قراردادهای ایران با چین و روسیه

farahPahlavi_072420.jpgبنادر خلیج فارس و دریای مازندران را به این و آن واگذار می‌کنند
رادیو بین المللی فرانسه - فرح پهلوی، همسر آخرین شاه ایران، در پیامی به مناسبت چهلمین سال درگذشت محمدرضاشاه پهلوی، نسبت به شرایط کنونی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران اعتراض کرد. او همچنین با اشاره به قراردادهای اخیر ایران با چین و روسیه نوشت: «اقتصاد ورشکسته و سقوط سهمگین ارزش پول ملی باعث آن شده که بنادر خلیج فارس و دریای مازندران را با قراردادهایی درازمدت به این و آن واگذار می‌کنند و حتی خاک ایران را می‌فروشند.»
پیشتر شاهزاده رضا پهلوی قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین را «ننگین» توصیف و اعلام کرده بود: «هرگونه قراردادی از موضع ضعف -که متأسفانه اکنون در بدترین شرایط آن قرار داریم- تحمیلی است که از طرف بیگانه و حاکمان بر شما روا داشته شده است.»
حسن نوروزی، نمایندهٔ رباط کریم، درباره این قرارداد گفته بود: «مذاکراتی از سوی دولت در حال انجام بود که جزیرهٔ کیش به مدت ۲۵ سال به چینی‌ها واگذار شود.» او در همین زمینه به امتیاز صید ماهی در آب‌های جنوب کشور برای چینی‌ها اشاره کرد و گفت مذاکره‌هایی نیز دربارهٔ دریای خزر انجام شده ‌است.
مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرده‌اند که قصد دارند قرارداد مشابهی با روسیه امضا کنند. این در حالی است که پیشتر اعتراض‌هایی درباره نوع تقسیم‌بندی حقوق دریای خزر در ایران به وجود آمده بود.
فرح پهلوی در پیام خود به مناسبت چهلمین سال درگذشت محمدرضاشاه پهلوی همچنین نوشت: «نیستید تا ببینید که تنها رژیم به ظاهر مذهبی، به ادعای خودشان، برای ایران و ایرانی چه به ارمغان آورده است. فسادی بی‌مانند، سیاست‌هایی که نتیجه‌ی آن تحریم، بیکاری، فقر و گرسنگی‌ست تا آنجا که کارگر ایرانی که در آن روز مغرور و مرفه بود امروز از سحر تا شام کار می‌کند و تازه باز هم سفره‌اش خالی و سرافکنده نزد خانواده‌اش خود را حلق‌آویز می‌کند.»
او ادامه داد: «نیستید که ببینید که همین جوانان، همین فرزندان ایران، چگونه فریاد خشم‌شان را به گوش جهانیان می‌رسانند و در مقابلِ افرادی، با نهایت تأسف باز هم ایرانی، که به آنان حمله می‌کنند و یا آنان را به قتل می‌رسانند یا مضروب می‌کنند چگونه ایستادگی می‌کنند.»
محمدرضاشاه پهلوی روز پنجم مرداد سال ۱۳۵۹ در تبعید درگذشت و در مصر به خاک سپرده شد.
امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، فرح پهلوی از سفر به قاهره برای حضور در مراسم بر سر مزار آخرین پادشاه ایران خودداری می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر