۱۳۹۸ آذر ۱۵, جمعه

احمد توکلی:
اصلاح طلبان اعلام برائت کنند تا در صف خائنان قرار نگیرند
احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار”اعلام برائت” اصلاح‌طلبان و “قرار نگرفتن در صف خائنان” شد. او گفت موضع‌گیری موسوی، کروبی و خاتمی خیلی‌ها را نگران و امکان چانه‌زنی با شورای نگهبان را کم کرده است.
احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، امروز پنج‌شنبه ۱۴ آذر ماه در نامه‌ای سرگشاده به محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در مجلس، موضع‌گیری‌ها و واکنش‌های برخی اصلاح‌طلبان بعد از اعتراض‌های اخیر را “اتهام نابخشودنی” و خارج از چارچوب “دفاع از نظام” دانست.
به اعتقاد توکلی، فاصله نگرفتن از “هم‌سلک‌های حکومتی و سیاسی” و برائت نجستن اصلاح‌طلبان از “کج‌تابی‌ها” نشانه “خیانت” در یک “آزمون تاریخی” است. به همین دلیل او ضمن یادآوری اعلام برائت اصلاح‌طلبان مجلس هشتم از “دخالت بیگانگان و برخی اعمال دشمن پسند”، اکنون از عارف، رئیس فراکسیون امید، می‌خواهد تا همان کار را تکرار کند.
به نظر می‌رسد اشاره این چهره اصولگرا به خیانت در آزمونی تاریخی، حوادث ۸۸ و پافشاری رهبران جنبش سبز باشد که مدعی بودند تقلب شده و آرای انتخابات باید خیلی شفاف بازشماری شود.
در جریان حوادث ۸۸ و اعتراض رهبران جنبش سبز به “تقلب انتخاباتی”، بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی همواره از میرحسین موسوی و مهدی کروبی می‌خواستند که اعلام برائت کنند. اما آنها چنین نکردند و اگرچه بارها در خطبه‌های نماز جمعه به خیانت متهم شدند، ولی تن به حصر دادند.
صف‌بندی جدید اصلاح طلبان
در جریان اعتراض‌های اخیر نیز مهدی کروبی موضع‌گیری کرد و میرحسین موسوی هم نسبت به پیامد‌ این اقدام برای “نظام” هشدار داد. به باور او سرکوب معترضان با “کشتار بی‌رحمانه” مردم در شهریور ۵۷ “شباهت تام و تمام” دارد.
توکلی همین موضع‌گیری‌های رهبران جنبش سبز و برخی اظهارنظرهای نمایندگان مجلس در قبال اعتراض‌ها و سرکوب معترضان را مورد نظر دارد و تاکید می‌کند که اصلاح‌طلبان “واقعی وفادار به نظام” باید صف‌بندی خود را مشخص کنند.
توکلی همچنین به اعتماد آنلاین گفته است که اصلاح‌طلبان باید علیه بیانیه‌های موسوی و کروبی در مورد اعتراض‌های اخیر، موضع‌گیری کرده و در صحن مجلس، بیانیه‌ای علیه آنها قرائت کنند.
توکلی گفته که سخنان و موضع‌گیری‌های خاتمی، موسوی و کروبی، خیلی ها را “ناراحت” کرده است. البته او مشخص نکرده چه کسانی و در کدام نهاد و سازمان از ‌این موضع‌گیری‌ها، ناراحت شدند.
محمد خاتمی به تازگی در واکنش به اعتراض‌های اخیر، با انتقاد از جریان‌های بیرون کشور و کسانی که به گفته او غارت و تخریب می‌کنند، بر وفاداری اصلاح‌طلبان به نظام تاکید و از نقش علی خامنه‌ای در برخورد با اعتراضات ستایش کرد.
او که در جمع اعضای مجمع‌ ایثارگران سخن می‌گفت، بار دیگر اصلاح‌طلبان را کسانی معرفی کرد که «خواستار‌ این نظام هستند، اما می‌گویند‌این نظام هم باید اصلاح‌پذیر باشد».
شاید توقع اصولگرایانی همچون احمد توکلی، اعلام وفاداری بیش از‌ این مقداری باشد که خاتمی دیروز بیان کرد.
میرحسین موسوی و مهدی کروبی اما لحن تندی به کار گرفتند. شاید همین موضع‌گیری‌های تند و نیز اندک سئوال‌های برخی نمایندگان اصلاح‌طلب باعث شده تا به گفته توکلی، موضع “دشمن‌پسند” شکل بگیرد؛ موضعی که تا ادامه دارد، امکان “چانه‌زنی” با شورای نگهبان یا نهادهای دیگر برای تایید صلاحیت اصلاح‌طلبان وجود نخواهد داشت.
دویچه وله:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر