۱۳۹۸ آذر ۱, جمعه

چرا اصلاح طلبان یک شبه اصولگرا شدند؟ 


این روزها چهره حسن روحانی برای عده ای یادآور چهره او در سخنرانی ۲۳ تیر سال ۷۸ است که تهدید کرد  اگر مقامات جمهوری اسلامی «جوانان انقلابی» را منع نکرده بودند آنان معترضان را «تکه تکه» می کردند.
او اینک نیز معترضان را «آشوبطلبان شرور»خوانده است. البته حسن روحانی تنها چهره سیاسی نیست که به دلیل مواضع اخیرش که  برعکس وعده‌های انتخاباتی‌اش است، مورد نقد قرار گرفته است، در این میان اصلاح‌طلبان نیز از دو جهت در معرض انتقاد افکار عمومی هستند. از سویی به دلیل حمایت خود از روحانی و از سوی دیگر به دلیل مواضع خودشان در جریان اعتراض‌های اخیر. رفتار اصلاح طلبان در قبال اعتراضات اخیر در دو شکل نمود پیدا کرده است، سکوت و یا مواضع بسیار ملایم.
در ابتدای شکل گیری اعترضات گروهی از اصلاح طلبان از جمله سعید لیلاز و محمدرضا جلایی پور از اصل موضوع افزایش قیمت بنزین دفاع کردند.
تنها در این میان ۷۷ چهره اصلاح طلب نیز روز ۲۵ آبان در بیانیه‌ای نسبت به سرکوب معترضان هشدار دادند و نوشتند : «شلیک بی‌محابای تفنگی که از محل بیت‌المال برای دفاع از مردم فراهم شده به‌سوی شهروندان عادی و غیرمسلح که برای ابراز اعتراض و یا خشم خود به خیابان آمده‌اند، مطلقا و فارغ از موضوع اعتراض غیرقابل توجیه و جنایتی است که قانون و دستگاه قضاء نباید حتی لحظه‌ای در تعقیب بانیان، آمران و عاملان آن تعلل کند».
پس از شدت گرفتن اعتراضات اما سکوت مرگباری بر اصلاح طلبان حاکم شد و آنان در قبال اتفاقات بعدی سکوت کردند.
در این میان تنها معدودی از اصلاح طلبان به اظهار نظر درباره اعتراضات پرداختند و آنچه که «تخریب اموال عمومی» توسط معترضان می خواندند را محکوم کردند.
از جمله علی شکوری راد دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران در توییتر خود نوشت: «طبیعی است که مردم به افزایش قیمت بنزین که قهرا موجب دور جدیدی از افزایش قیمت‌ها و فشارمعیشتی بر آنها می‌شود اعتراض داشته باشند و آن را به نحوی بروزبدهند. اما بنظر می‌رسد آشوب، غارت و تخریب اموال‌واماکن و ایجاد ناامنی به تحریک دو طیف سرنگونی‌طلب برای دولت و برای نظام صورت می‌گیرد».
مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی وزیر کشور در دولت خاتمی نیز نوشت: «اعتراض مدنی و مسالمت‌آمیز مردم علیه تصمیمات قانونی ارکان حکومت، چه رسد به تصمیمات غیرقانونی آنها، #حق_مردم است. بلوغ جامعه در پرهیز از توسل به خشونت و آسیب‌نزدن به اموال عمومی و مشروعیت حکومت به شنیدن سخن معترضان و رسیدن به تفاهم با آنان و نه سرکوب آنهاست.»
این موضع‌گیری‌ها یی توییتری که عملا مناسبتی با فضای تند اعتراضات نداشت، مورد اعتراض کاربران این شبکه اجتماعی قرار گرفت.  برخی از کاربران توییتر به کنایه  نوشتند  که وقتی دیگر شهروندان به اینترنت دسترسی ندارند آنان با استفاده از امتیاز خاص اینترنت دارند اما به توییتر آمده‌اند تا این مواضع بی خاصیت را اتخاذ کنند.
واکنش‌ اصلاح‌طلبان به اعتراضات اخیر  شبیه مواضع  برخی از اصول گرایان درباره اعتراضات سال ۸۸ است. اصول گرایانی که از احمدی نژاد دل خوشی نداشتند اما در عین حال نمی توانستند این سطح از اعتراضات به حاکمیت را بپذیرند.
البته این رفتار اصلاح‌طلبان مسبوق به سابقه است. مواضع آنان درباره اعتراضات دی ماه ۹۶ نیز شبیه به مواضع این روزهای آنان است. در آن روزها این جمله حمید رضا جلایی پور از اعضای حزب اتحاد ملت مشهور شد که معترضان را «کرکس» خوانده بود و گفته بود: « بااید مواظب «کرکسان سرنگونی‌طلب» باشیم. او البته در توضیحی گفت که سخنانش « توصیف ترامپ، نتانیاهو، بن‌سلمان و ایران‌ستیزانی‌است که همچون کرکس بر فراز آسمان ایران می‌چرخند».
اصلاح‌طلبان درباره اعتراضات دی ماه این تحلیل را داشتند که اعتراضات توسط مخالفان دولت طراحی شده و عملا کودتایی علیه دولت حسن روحانی است. درباره اعتراضات اخیر اما قاعدتا آنان این تحلیل را ندارند چرا که اصل موضوع یعنی افزایش قیمت بنزین که منجر به اعتراضات شده با هماهنگی دولت انجام شده است.
پس چرا اصلاح طلبان با این اعتراضات نیز مانند اعتراضات دی ماه برخورد می کنند؟ احتمالا ریشه این برخورد به همان شعار مشهور «اصلاح طلب اصول گرا دیگه تمومه ماجرا» باز می‌گردد.اصلاح طلبان احساس می کنند که در صورت تندتر شدن اعتراض‌ها دیگر آنان مرجعیتی نخواهند داشت و اصل اعتراضات آنان را نیز نشانه خواهد رفت.
از سوی دیگر آنان در ۲۲ سال گذشته همواره بر موضوع تغییر در حکومت از طریق اصلاحات تاکید کرده اند و پذیرش اعتراض هایی از این جنس به معنای پایان اصلاح طلبی خواهد بود.
ایران وایر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر