۱۳۹۷ مرداد ۱۴, یکشنبه

امام رضای ما و ثامن الحجج آنها

محسن کدیور
چهارشنبه ۳ مرداد مصادف است با ۱۱ ذیقعده میلاد امام رضا (ع). از بین ائمه شیعه، ایرانیان به امام رضا ارادت خاص دارند، به میزانی که بی اغراق می توان گفت امام هشتم به لحاظ محبوبیت در ایران بعد از امام علی و امام حسین در رده سوم است، شاید به این دلیل که مدفن او در ایران است و زیارت مقبره او آسان تر است. به هر حال یکی از القاب امام علی بن موسی الرضا (ع) ثامن الحجج است، یعنی امام و حجت هشتم.
امام رضا برای توده مردم ضامن آهوست و مظهر مهربانی با همه خلایق حتی با حیوانات بی پناه. بنابراین تولای امام رضا یعنی همه فضائل اخلاقی و دینی از قبیل عدالت، امانتداری، صداقت، پاکدستی، زهد، ایثار و احسان را در خود متجلی کردن. پیرو واقعی امام رضا و بقیه اهل بیت بودن شروطی دارد. البته کم نیستند کسانی که از پیروی امام رضا جز ادعایی زبانی ندارند و در عمل آن کار دیگر می کنند. همگی اینگونه افراد که تعدادشان هم کم نیست می شناسیم. امیدوارم خودمان از آن زمره نباشیم.
در این مختصر و به این مناسبت می کوشم امام رضای مردم را با ثامن الحجج جمهوری اسلامی در شش پرده مقایسه کنم.
یک. یکی از پدیده های جدید تحت نام امام رضا (و در حقیقت سوء استفاده و رانت‌خواری نهادینه نظام جمهوری اسلامی) پدیده ای بنام «موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج» است که از سال ۱۳۸۶ بدون مجوز بانک مرکزی شروع به فعالیت نموده و طی مدت کوتاهی تعداد شعب آن در سراسر کشور از مرز ۴۵۰ بالاتر رفته و با پرداخت سودهای باورنکردنی (گاهی تا ۸۹٪) ۱۲ هزار میلیارد و سیصد میلیون تومان (چند تا صفر؟!) سپرده از مردم جمع کرده است. مؤسس مؤسسه ثامن الحجج کارمند سابق دادگاه ویژه روحانیت سبزوار ابوالفضل میرعلی است. اینکه این ارقام نجومی چگونه نزدیک ده سال بدون تصویب و نظارت بانک مرکزی در کشور فعالیت کرده از عجایب کشور امام زمان است. جالب است بدانیم این مؤسسه مالی و اعتباری در زمان دولت پاک دست محمود احمدی نژاد مورد تقدیر محمود بهمنی رئیس بانک مرکزی وقت قرار گرفته است! به تازگی پرونده اختلاس و فساد مالی این موسسه در حال رسیدگی است. البته قوه قضائیه جمهوری اسلامی وقتی نوبت به محاکمه مرتبطان ارکان نظام می رسد اهل تساهل و تسامح بوده تا حفظ نظام که اوجب واجبات است آسیب نبیند. این بار هم به تماشا می نشینیم تا ببینیم چاقو چگونه دسته خودش را می برد.
دو. امام رضای حکومت تنها به ثامن الحجج میرعلی منحصر نیست. نمونه بزرگترش آستان قدس رضوی است که اگر نگوییم بزرگترین مؤسسه مالی ایران است، اما به یقین یکی ازبزرگترین آنهاست که سرمایه و مستغلات آن توان تاثیرگذاری جدی در اقتصاد کشور را دارد. این غول مالی تحت نظارت هیچ نهاد قانونی نیست، مالیات هم نمی دهد، و از أبواب جمعی دفتر رهبری محسوب می شود، این دفتر و شعب آن برخلاف قانون از شمول نظارت مجلس و دیوان محاسبات و غیره بیرون هستند. مجلس خبرگان هم صریحا بجای نظارت بر عملکرد رهبری خود را موظف به دفاع از حریم ولایت فقیه می داند! و عملا منصوب رهبری است.
تولیت این کمپانی بزرگ نظارت ناپذیر غیرشفاف مالی ابتدا عباس واعظ طبسی بود که مردم وی را سلطان خراسان می نامیدند، و بعد از مرگ وی ابراهیم رئیسی است. اولی یار غار و دوست وفادار مقام رهبری، دومی هم شاگرد مرید و مطیع مطلق وی. اینکه فردی با پرونده سیاه چند هزار اعدام زندانیان سیاسی تابستان ۱۳۶۷ تولیت آستان رضوی بشود تفاوتش بین امام رضای مردم و آستان قدس رضوی حکومت است، از ضامن آهو تا قصاب اوین. اینکه کسی که در أمر واجب الاحتیاط خون مردم بر خلاف قانون و شرع و اخلاق سفاکی کرده، تولیت مرقد امام رضا شود همانند این است که فردی از جنس بنی امیه و بنی مروان و آل زیاد تولیت ضریح امام حسین در کربلا شود. البته وقتی آل سعود کلیددار کعبه و خادمین حرمین شریفین هستند رئیسی هم می تواند تولیت مرقد رضوی باشد، تا همه چیزمان به همه چیزمان بیاید.
سه. اما امام رضای جمهوری اسلامی منحصر در موسسه ثامن الحجج و آستان قدس رضوی نیست، خراسان رضوی سالهاست با نام امام جمعه مشهد احمد علم الهدی شناخته می شود. یکی از خشک مغزترین، قشری‌ترین، خشن‌ترین و در عین حال نزدیک‌ترین و مقرب‌ترین منصوبان آقای خامنه ای. برای ایرانیان آراء علم الهدی یادآور فتاوای بن باز در عربستان سعودی و احکام ابوبکر بغدادی سرکرده داعش در عراق است. علم الهدی از روحانیونی است که یک تنه برای ایجاد دافعه نسبت به اسلام کفایت می کند و با ترویج دیدگاههای مضیق و تنگ نظرانه او کرور کرور جوانان و تحصیل‌کردگان از دین خدا خارج می شوند. اینکه چنین فرد مرتجعی امام جمعه مشهد رضوی باشد نشان از ابعاد ثامن الحجج حکومتی و فاصله شگرف آن با امام رضای مردم دارد.
چهار. اما امام رضای حکومتی منحصر به ثامن الحجج میرعلی و رئیسی سید علی و علم الهدای امام جمعه نیست، مشاهیر دیگری هم دارد از آن جمله جواد کریمی قدوسی عضو جبهه پایداری مصباح یزدی، فرمانده سابق بسیج خراسان رضوی و نماینده مردم مشهد از دوره هشتم تا دهم در مجلس شورای اسلامی. کریمی قدوسی نزدیک ترین نماینده مجلس به بیت رهبری است و کسی است که منویات ایشان که هنوز بر دو لب مبارک شرف صدور پیدا نکرده را علنا اعلام می کند و هرگز هم تکذیب نمی شود. و این از کرامات رهبر جمهوری اسلامی است! کریمی قدوسی از جمله منفورترین، تندروترین، و ولایی ترین نمایندگان مجلس است. راستی این نماینده تندخوی تنک مغز چه نسبتی با مردم مشهد و سرزمین ضامن آهو دارد؟ شاید احمد جنتی و محمد مومن قمی مجسمه های نظارت استصوابی پاسخی برای این پرسش داشته باشند.
پنج. اما حیف است ثامن الحجج حکومتی بدون ذکر غیر یکی دیگر از نوابغ این خطه شریف به پایان برسد، و آن غلامعلی صادقی دادستان عمومی و انقلاب مشهد که بعد از مقامات عالی قضائی کشوری همانند صادق لاریجانی، محسنی اژه ای و محمد جعفر منتظری ستاره اش بلند است و از امیدهای آینده قضایی جمهوری اسلامی به حساب می آید. غلامعلی صادقی همان دادستانی است که افاضه کرده بود «اختیارات دادستان از اختیارات خداوند متعال به اندازه بند انگشت کم‌تر است.» حقیقتا در جمهوری اسلامی همه مقامات چنین پرونده درخشانی دارند. باید به صادقی تبریک گفت که شفاف و بدون تعارف واقعیت را بیان کرده است. از نظر غلامعلی، دادستان مرکز استان اختیارتش یک بند انگشت کمتر از خداوند است، فکر می کنید از نظر سید علی اختیارات مقام معظم رهبری که خود را ولی امر مسلمین جهان می داند عینا همان اختیارات خداوند تبارک و تعالی نیست؟ پاسخ بنیانگذار جمهوری اسلامی که مثبت بود. ایشان که طابق النعل بالنعل در خط امام خمینی است، نیز نظر متفاوتی ابراز نکرده، رویه عملیش هم مؤید همین مبناست.
شش. از نظر نباید دور داشت که آقای خامنه ای هم متولد مشهد است و تحفه خراسان رضوی به مردم ایران. در فضائل و مناقب ایشان چند کتاب نوشته ام. (۱–۲) آقای خامنه ای که در طول زمامداری در تاریخ پانصد سال اخیر ایران در مقام ششم است (پس از شاه تهماسب صفوی، ناصرالدین شاه قاجار، شاه عباس صفوی، محمد رضا شاه پهلوی، و فتحعلی شاه قاجار). وی با رکورد بیست و نه سال و دو ماه در حال رقابت تنگاتنگ با فتحعلی شاه قاجار (با رکورد سی و شش سال و هشت ماه) است. آقای خامنه ای با اطلاع از کاهش شدید مقبولیتش بشدت از رفتن روی باسکول رای و همه پرسی وحشت دارد. محبوبیت او به میزانی است که مردم مدتهاست دست به دامان حضرت عزرائیل شده اند (آخرین نمونه اش نامه اخیر مهدی کروبی از حصر هشت ساله). به هر حال آقای خامنه ای تندترین نطقهای سالیانه اش را عادت دارد روز اول سال نو شمسی از حرم امام رضا ایراد کند. نطقهایی که در برباد دادن مصالح ملی بی مانند است. آقای خامنه ای شاخص ترین نماد خراسان رضوی و ثامن الحجج حکومتی است.
بیشک اهالی شریف خراسان اشراف بیشتری از مشاهیر و معاریف حکومتی استان خود دارند. اگر این فهرست را ادامه دهم نوابغ حکومتی خراسان رضوی بسیار بیش از اینها هستند. اجازه بدهید به معرفی اجمالی همین شش نفر (میرعلی ثامن الحجج، رئیسی آستان قدس، علم الهدای امام جمعه، کریمی قدوسی مجلس، غلامعلی صادقی دادستان، و سید علی خامنه ای ولی امر مسلمین جهان) بسنده کنم. اینها نمایندگان امام رضای جمهوری اسلامی هستند، یعنی ثامن الحجج نظام چنین چهره کریهی دارد. خودتان قضاوت کنید ثامن الحجج میرعلی (یا سیدعلی) چه تناسبی با امام رضای مردم دارد؟ همین نسبت بین جمهوری اسلامی و افکار عمومی ملت ایران هم برقرار است، نسبت ماه من با ماه گردون!
این فقط امام رضا نیست که بعد از انقلاب به سرنوشت ثامن الحجج میرعلی مبتلا شده، دیگر مفاهیم دینی و مذهبی هم همین گونه استحاله و مورد سوء استفاده خودکامگان و ارباب قدرت قرار گرفته اند. جمهوری اسلامی علاوه بر ایران بیشترین آسیب را به اسلام و تشیع وارد کرده است.
منبع: وب‌سایت نویسنده


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر