۱۳۹۷ مرداد ۲۰, شنبه

حکومت نظامیان چاره کار نیست!


کامران رامین
مدتیست که زمزمۀ کودتای نظامی در ایران را میشنویم. برخی به ارتش و برخی به سپاه امیدوارند که وارد میدان سیاست بشوند و شر آخوندها را از سر ملت ایران بکنند.
اول نکته این است که سوقات حکومت نظامیان در هیچ کجای دنیا آزادی و دمکراسی نبوده که در ایران باشد، هرکس به سودای آزادی دنبالش برود، سر خواهد خورد و شاید سر هم بدهد. دوم اینکه سپاه گروهی ایدئولوژیک است که اصل و اساسش به نظام اسلامی پیوند خورده است. سوم اینکه ارتشیان در موقعیتی نیستند که بخواهند کودتا کنند. چهارم اینکه اگر ارتش در برابر کودتای سپاه ساکت بنشیند، سپاه بعید است که کودتای ارتش را بپذیرد.
ولی از اینها که دیگران هم رویشان انگشت نهاده اند، گذشته، نکتۀ سومی هم هست که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اینکه موضع آمریکا در برابر کودتای نظامی در ایران چه خواهد بود.
به سخنان و مدعاهای سیاستمداران آمریکایی نمیپردازم، چون به قدری متناقض و بی منطق است که از آنها هر نتیجه ای میتوان گرفت، کمااینکه شاهدیم هر کس هر نتیجه ای از آنها میگیرد. این حرفها آنقدر مهم نیست که روش معمول آمریکا در قبال کشورهای جهان سوم. به این سو که نگاه کنیم، دورنمای روشنتری دربرابر خود خواهیم دید.
تا آنجا که به این کشورها مربوط است، آمریکا همیشه دنبال «ژنرال» میگردد. نظامی که برای این کشورها تجویز و در صورت امکان، به آنها تحمیل میکند، اصولاً نوعی حکومت نظامی است و اگر هم رهبرش نظامی نباشد، تحت نظارت نظامیان و به اتکای قدرت آنان کار میکند. این عادت چنان ملکۀ آمریکا شده که ایالات متحده نه همیشه قابلیت درک نظامهای متفاوت با این یکی را دارد و نه درست میتواند از بابت ذهنی با آنها ارتباط برقرار سازد. چیزی که در این قالب ساده نگنجد، برایش نه مطلوب است و نه گاه مفهوم. نمونه، نظام اسلامی ایران که بعد از چهل سال هم نتوانسته درست ماهیتش را درک کند. دائم به آن توتالیتر میگوید، ولی این کلمه را بیشتر به صورت فحش به کار میبرد تا مقولۀ تحلیلی.
به همین دلیل، به هیچوجه نباید تصور کرد که روی کار آمدن نظامی ها در ایران اصولاً به نفع مردم ایران خواهد بود ـ حال اگر نه از بابت آزادی، اقلاً از بابت حفظ منافع ملی. چنین اتفاقی، برای آمریکا هم بسیار مطلوب خواهد بود. چون اگر هم مستقیماً به هدفش که نفوذ بر کشور از طریق نظامیان است، نرساندش، به آن نزدیکش خواهد نمود.
وقوع چنین اتفاقی در ایران میتواند بخشی از طرح نفوذ آمریکا باشد که نقداً چهرۀ اصلیش وارث پهلوی است ولی با هر که بتواند تماس میگیرد و قول و قرار میگذارد تا کار خود را پیش ببرد ـ یکی همین مجاهدین. تازه اگر هم چنین نبود، چنین کودتایی میتواند مورد استقبال و پشتیبانی آمریکا قرار بگیرد. چون در درجۀ اول از شر ملاها خلاصش میکند و در درجۀ دوم، مخاطبی را روی کار میاورد که برای آمریکا ایده آل است.
خلاصه اینکه حکومت نظامیان حتماً برای شما آزادی به ارمغان نخواهد آورد که هیچ، احتمالاً حتی استقلال هم در چنته اش نخواهد بود. بهتر است اینرا از حالا بدانید.


۹ اوت ۲۰۱۸
این مقاله برای سایت (iranliberal.com) نوشته شده است و نقل آن با ذکر مأخذ آزاد است
rkamrane@yahoo.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر