۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۶, چهارشنبه

ژيلا بنی يعقوب و بهمن احمدی امويی، جايزه آزادی بيان اوکسفام ۲۰۱۵ را دريافت کردند

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ـ ژيلا بنی يعقوب و بهمن احمدی امويی به دليل دفاع از آزادی بيان و قلم جايزه اوکسفام را دريافت کردند.
۲۶ دی ماه سازمان غيردولتی اکسفام اعلام کرد که جايزه سالانه خود را به دو روزنامه نگار ايرانی، ژيلا بنی يعقوب و بهمن احمدی امويی، به دليل دفاع از آزادی بيان و قلم اعطاء کرد. اين جايزه در غياب اين دو روزنامه نگار در شهر لاهه هلند به اين دو روزنامه نگار تعلق گرفت.


جايزه اوکسفام از سوی يک سازمان غير دولتی از سال ۲۰۰۱ طراحی شده است. اين جايزه به روزنامه نگاران و نويسندگانی در سراسر جهان تعلق می گيرد که به دليل حرفه شان در معرض خطر قرار گرفته يا به دليل فشارهای از سوی دولت شان مجبور به پناهندگی شده اند.
جايزه سال ۲۰۱۵ اوکسفام در غروب ۲۶ دی ماه طی مراسمی به چهار خبرنگار و نويسنده از خاورميانه تعلق گرفت. ژيلا بنی يعقوب و همسرش بهمن احمدی امويی، خبرنگار، نويسنده و فعال حقوق بشر از ايران، عبدالمنعم محمد رحمت الله محمد احمد، نويسنده، شاعر، خبرنگار و فعال حقوق بشر از سودان، راضان المغربی، نويسنده، خبرنگار و فعال حقوق بشر از ليبی.
از سال ۲۰۰۱ تا کنون ۱۸ نفر از ۵۹ خبرنگار و نويسنده ای که طی اين سال ها از اوکسفام جايزه گرفته اند از کشورهای اسلامی بوده اند که برای تحقق آزادی بيان در جوامع خود تلاش کرده اند.
ژيلا بنی يعقوب، دبير سرويس اجتماعی بسياری از روزنامه های اصلاح طلب روز ۳۰ خرداد ۱۳۸۸، در جريان وقايع پس از انتخابات رياست جمهوری همراه با همسرش بهمن احمدی امويی، خبرنگار مطرح حوزه اقتصادی و اجتماعی بازداشت شد.
خانم بنی يعقوب در خرداد ماه ۱۳۸۹ به يک سال حبس و ۳۰ سال محروميت از حرفه روزنامه نگاری محکوم شد و آقای بهمن احمدی امويی به پنج سال و چهار ماه حبس محکوم شد. آقای امويی در تاريخ ۱۲ مهر ۱۳۹۳ پس از اتمام دوران حکمش از زندان رجايی شهر کرج آزاد شد. هم اکنون اين زوج محروم از فعاليت رسمی هستند.
پيش از اين بنياد بين المللی رسانه های زنان در سال ۲۰۰۹ «جايزه شجاعت در روزنامه نگاری» را به ژيلا بنی يعقوب داد همچنين سازمان غير دولتی «روزنامه نگاران کانادايی مدافع آزادی بيان» در سال ۲۰۰۹ به خانم بنی يعقوب «جايزه جهانی آزادی بيان» را اعطا کرد. بهمن احمدی امويی نيز در سال ۱۳۸۹ جايزه جهانی هلمن- همت را دريافت کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر