۱۳۹۹ اسفند ۴, دوشنبه

پرویز دستمالچی 

انیس نقاش عامل ترور اول و ناموفق شاپور بختیار درگذشت

روایت وزیر سابق اطلاعات ایران از حذف فیزیکی مخالفان جمهوری اسلامی

العربیه - علی یونسی وزیر اطلاعات سابق ایران در دولت محمد خاتمی و مشاور اسبق امور اقوام و مذاهب در دولت حسن روحانی در مصاحبه‌ای با مهدی نصیری در سلسله برنامه‌های «عصر حیرت» خبر از وجود افرادی در سازمان‌های اطلاعاتی-امنیتی ایران داد که معتقدند «دشمنان جمهوری اسلامی را باید با کمترین هزینه از سر راه برداشت».

یونسی در این دیدار به صراحت بیان کرده که: «در داخل وزارت اطلاعات چندین نظریه وجود داشت. یک نظریه این بود که بالاخره دشمنان را باید از سر راه برداشت با کمترین هزینه. افرادی بودند، هنوز هم ممکن است کسانی در سازمان‌های اطلاعاتی امنیتی که این تئوری را داشته باشند. افرادی این را اسلامیزه هم کردند که این روش، روش درستی است؛ کم هزینه، سریع، بی‌خطر و راحت».

یونسی که در نقد دیگاه‌های مصباح یزدی سخن می‌گفت، تلویحاً او را به تئوری‌پردازی و اسلامیزه‌کردن قتل مخالفان فکری جمهوری اسلامی متهم کرد.

باید اشاره کرد که مقامات ایرانی از بدو تأسیس جمهوری اسلامی تاکنون هر گونه قتل و حذف فیزیکی مخالفان و منتقدان خود را به «نیروهای خودسر» نسبت می‌دادند. این اولین بار است که یک مقام بلندپایه اطلاعاتی ایرانی از قتل سیستماتیک مخالفان فکری و غیرمسلح جمهوری اسلامی توسط نهادهای اطلاعاتی خبر می‌دهد و از وجود نظریه‌پردازی برای توجیه این قتل‌ها پرده برمی‌دارد.

پیشتر بسیاری از فعالان سیاسی ایرانی بر نهادمندبودن قتل دگراندیشان و مخالفان مسالمت‌جو توسط نهادهای امنیتی رسمی تأکید داشته و نسبت‌دادن این قتل‌ها به افراد باصطلاح «خودسر» را فرافکنی و فرار از پذیرش مسئولیت چنین قتلهایی از سوی آمران و عاملان دانسته بودند.

این فعالان بر این باورند که «خودسرها» بجز در موارد انگشت‌شمار نه تنها مجازات نشدند بلکه به جایگاه و موقعیت‌های سیاسی واداری مهمتری ارتقا یافتند. به عنوان نمونه، قربانعلی دری نجف‌آبادی از آمران قتل‌های زنجیره‌ای در سال 77 و علی فلاحیان متهم به ترورهای برون‌مرزی به عضویت شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری رسیدند.

سعید حجاریان از نیروهای مؤسس وزارت اطلاعات ایران که خود نیز در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی ترور ناموفق شد، اخیراً و در پی شعار دادن جمعی از تظاهر کنندگان در روز 22بهمن علیه حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، با اشاره به رهبری و پشتیبانی نیروهای به اصطلاح خودسر از سوی مراکز قدرت، خودسرنامیدن آنها را بی‌معنا دانست و صراحتاً گفت که «خودسر تعارف است، همه متصل‌اند».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر