۱۳۹۹ مرداد ۱۹, یکشنبه

کاخ پهلوی یا عشرتکده سران جمهوری اسلامی


 ایندیپندت فارسی پرویز فتاح رییس بنیاد مستضعفان شنبه شب در گفتگو با شبکه اول صدا و سیما حملات بی سابقه‌ای را به شماری از مسئولان و نهادهای جمهوری اسلامی انجام داد. حملات فتاح که تحت عنوان شفاف‌سازی و دفاع از اموال محرومین و مستضعفان انجام شد، یادآور حملات سال ۱۳۸۸ محمود احمدی نژاد به مسئولان ارشد نظام، مانند اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری در مناظره‌های انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بود.

محمود احمدی نژاد ۱۱ سال پیش با حملات تند و صریح به آنچه فساد و رانت‌خواری فرزندان هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری می‌خواند تلاش کرد، از احساسات طرفداران جمهوری اسلامی و رای‌دهندگان علیه فساد موجود در بین مقامات ارشد جمهوری اسلامی و رانت‌خواری آنها به نفع خود استفاده کند. علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران هم که درصدد از دور خارج کردن بلوک قدرت مشترک رفسنجانی و اصلاح طلبان به رهبری محمد خاتمی و میرحسین موسوی و مهدی کروبی بود، اجازه داد تا حملات احمدی نژاد انجام شود.

حالا و ۱۱ سال پس از آن مناظره‌های تلویزیونی به نظر می‌رسد علی خامنه‌ای بار دیگر و با دو هدف مشخص اجازه داده است تا پرویز فتاح به عنوان یکی از سیاستمداران مطیع و فرمانبردار او پروژه دوگانه‌ای را با نمایش طرفداری رهبر از مبارزه با فساد و دفاع از محرومان و مستضعفان کلید بزند.

پروژه‌ای که یک سوی آن می‌تواند زمینه‌سازی برای انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب یک رییس جمهور مطیع رهبر و به ظاهر طرفداران محرومین باشد و از سوی دیگر در شرایطی که بسیاری از مردم معتقدند فساد سراپای نظام را در برگرفته حکومت با به میدان آوردن افرادی چون پرویز فتاح و تریبون دادن به آنها تلاش دارد، علی خامنه‌ای و نظام جمهوری اسلامی را از فساد بری نشان داده و نظام و رهبر را در مبارزه با فساد تا بالاترین سطوح جدی نشان دهد.

حتی در چارچوب این پژوه و برای باورپذیر کردن حرف‌های پرویز فتاح نزد توده‌های فقیر و محروم و مردم عادی به او اجازه داده شده است تا برای اولین بار و به شکل بی سابقه‌ای در حکومت ۳۱ ساله علی خامنه‌ای به سپاه پاسداران و مهمترین و حساس‌ترین بخش آن یعنی سپاه ولی امر، به عنوان گارد ویژه محافظ علی خامنه‌ای حمله شود و فتاح برای باور پذیر کردن حرف‌هایش نزد طرفداران جمهوری اسلامی اجازه یافته بگوید یک ملک ۲۰۰ میلیارد تومانی بنیاد در اختیار سپاه ولی امر است که آن را تخلیه نمی‌کند و ابراهیم جباری فرمانده سپاه ولی امر باید دستور تخلیه این ملک را صادر کند.

پرویز فتاح همچنین در سخنانی بی‌سابقه غلامعلی حداد عادل مشاور عالی رهبر و پدرعروس خامنه‌ای و پدرزن مجتبی خامنه‌ای یکی از قدرتمندترین افراد جمهوری اسلامی را هدف انتقاد قرار داده که ملک ۲۰۰ میلیارد تومانی بنیاد را که محل مدرسه فرهنگ وابسته به خانواده حداد عادل است، تخلیه نمی‌کند و اجاره روز این محل را نیز نمی‌پردازد.

پرویز فتاح در این مصاحبه تلویزیونی حملات دیگری را نیز به دوران ریاست هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت و نیز دوران ریاست حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت می‌کند و آنها را به ساخت و سازهای آنچنانی مانند استخر در املاک متصرّف شده بنیاد، متهم می‌کند و حتی محمود احمدی نژاد را نیز متهم می‌کند که ملک ۱۸۰۰ متری بنیاد را در ولنجک تصرف کرده و تخلیه نمی‌کند. او همچنین به یک موسسه تحت کنترل معصومه ابتکار و شهین مولاوردی دو چهره سرشناس اصلاح طلبان نیز حمله می‌کند و آنها را به رانت‌خواری و غصب اموال بنیاد متهم می‌کند تا مجموعه حملات او به مقامات پیشین و فعلی و جناح‌های مختلف سیاسی جمهوری اسلامی در چارچوب یک پروژه تبلیغاتی کامل شود.

او همچنین با ذکر مثال‌های متعدد می‌گوید، می‌خواهد املاک بنیاد را از کسانی که آنها را تصرف کرده‌اند، باز پس بگیرد و با فروش این املاک چند صد میلیاردی پول حاصل از فروش آنها را برای محرومین و مستضعفان خرج کند. نوعی پوپولیسم و تلاش برای فریب توده‌های مردم.


در مجموع به نظر می‌رسد به پرویز فتاح از طرف رهبر و بیت رهبری اجازه داده شده تا با حملات همزمان به اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان و افرادی مانند رفسنجانی، روحانی، احمدی نژاد و حتی سپاه ولی امر و پدر عروس خامنه‌ای و پدرزن مجتبی خامنه‌ای، کلیت نظام را در حال مبارزه جدی با فساد نشان دهد و شخص علی خامنه‌ای و فردی مانند ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه را از این فساد مبری بداند. این نوع مصاحبه که آشکارا به یک پروژه تبلیغاتی شبیه است نشان می‌دهد که علی خامنه‌ای، موضوع خشم و عصبانیت مردم از فساد و رانت‌خواری‌های موجود در جمهوری اسلامی را جدی گرفته و احساس می کنند که مردم از این فساد گسترده عصبانی هستند و نظام در راس آن باید خود را ضد فساد نشان می‌دهد، اگر چه تجربه موارد گذشته نشان می‌دهد که وقتی مسئولان ارشد نظام سعی کرده‌اند خود را ضد فساد نشان دهند معمولا به این باور بین مردم دامن زده می‌شود که کلیت نظام و همه مسئولان جمهوری اسلامی یا اکثر آنها فاسد و دزد هستند و هر فرد یا مقامی تلاش می‌کند، بدون رد کلیت فساد و رانت‌خواری موجود بین مسئولان ارشد نظام، دامن خود را از فساد پاک نشان دهد و دیگران را به فساد و رانت‌خواری متهم کند، در حالی که نتیجه آن کاهش اعتماد و افزایش نارضایتی نمردم از نظام است و اعتراضات بزرگ سال های اخیر بویژه در سال‌های ۹۶ و ۹۸ نشان می‌دهد مردم از فساد موجود که شبیه غارت بزرگ در کشور شده به شدت عصبانی و خشمگین هستند.

از طرف دیگر با وجود آنکه پرویز فتاح در این مصاحبه تلویزیونی چندین بار می‌گوید که قصد ندارد از گفته‌های خود برای کسب محبوبیت و نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شرکت کند، ولی آشکارا معلوم است که نظام جمهوری اسلامی در بالاترین سطوح خود و صدا و سیما به عنوان مهمترین دستگاه تبلیغاتی نظام درصدد است، از پرویز فتاح یک چهره ضد فساد و مردمی و طرفدار محرومین و مستضعفان بسازد. نوعی شبیه‌سازی چهره محمود احمدی نژاد در انتخابات ۸۸ با این تفاوت که فتاح را مطیع و فرمانبردار کامل علی خامنه‌ای نشان می‌دهد.

در واقع به نظر می‌رسد نظام جمهوری اسلامی که خطر قیام مردم در اثر اوضاع بد اقتصادی را به طور جدی احساس می‌کند به شدت خود را نیازمند یک چهره و شخصیت ضد فساد و مردمی و طرفدار محرومین و اقشار فقیر نیازمند می‌بیند و با توجه به تجربه مدیریت پرویز فتاح در کمیته امداد و حالا در نوع تبلیغاتی که برای او در بنیاد مستضعفان می‌شود، تلاش می‌کند هم نظام را به طور جدی ضد فساد نشان دهد و هم فتاح را کارگزار مطلوب نظام و طرفدارانش در انتخابات بعدی نشان دهد. پیش‌بینی می‌شود به‌رغم اینکه خود فتاح می‌گوید نمی‌خواهد نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، در فرصت ۱۰ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، شرایط برای اعلام نامزدی وی به اسم تقاضای مردمی و یا تکلیف از سوی بزرگان فراهم شود و او نامزد انتخابات شود و یا از ظرفیت ایجاد شده برای او در خدمت نامزد مورد نظر رهبر استفاده شود. البته مشروط بر آنکه جمهوری اسلامی که در یکی از بدترین دوران حیات خود از نظر شرایط اقتصادی و خطر قیام مردم ناراضی و معترض قرار دارد بتواند از این وضعیت جان سالم به‌در برده و در اثر نارضایتی داخلی و فشار خارجی که با ناکارآمدی نظام در بحران کرونا نیز تشدید شده ،در معرض فروپاشی و سقوط قرار نگیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر