۱۳۹۸ مهر ۵, جمعه

سفر هیئت فیفا به تهران برای حصول اطمینان از حضور زنان
در بازی ایران و کامبوج


یکی از معدود موارد حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها در جریان مسابقات فوتبال باشگاهی آسیا

فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، گفته است، برای حصول اطمینان از ورود هواداران زن به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی بین تیم‌های ملی ایران و کامبوج در چارچوب مرحله مقدماتی جام جهانی در ۱۸ مهر، هیاتی را راهی تهران خواهد کرد.
یوری ژورکائف، بازیکن سابق تیم ملی فرانسه هم پنجشنبه چهارم مهرماه به خبرگزاری فرانسه گفته است که به همراه هیات فیفا به تهران سفر خواهد کرد.
یوری ژورکائف تصریح کرده است: ایران هم اکنون موضوعی داغی است و من در حال تدارک برای حضور در این کشور در ۱۸ مهرماه هستم.
این نخستین مصاحبه یوری ژورکائف از زمان انتصاب وی در هفته گذشته به عنوان مدیر اجرایی بنیاد فیفا است. از جمله اهداف مدیر اجرایی حصول اطمینان از دسترسی بیشتر زنان خاورمیانه به ورزش فوتبال است.
این بازیکن سابق تیم ملی فرانسه اضافه کرده است: حضور یک هیأت مهم است تا نشان دهد که فیفا با قدرت در آنجا مداخله می‌کند.
جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، روز یکشنبه گفت، مقام‌های ایرانی برای ورود زنان به استادیوم ورزشی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی در تهران «تضمین» داده‌اند.
رئیس فیفا گفته بود، مقامات ایران قول داده‌اند به زنان اجازه ورود به استادیوم بدهند و این «بسیار مهم» است چرا که طی ۴۰ سال گذشته، به غیر از چند استثنا، هرگز چنین چیزی در ایران اتفاق نیفتاده است.
توجه جهانی به این موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران پس از آن بالا گرفت که سحر خدایاری، طرفدار تیم فوتبال استقلال تهران، نتوانست وارد ورزشگاه شود و پس از تشکیل پرونده قضایی برای وی و اعلام شش ماه زندان، اقدام به خودسوزی کرد و درگذشت.
این رخداد بازتاب بسیار گسترده‌ای در سطح جهان داشت و فیفا را وادار کرد تا در بیانیه‌ای، تلاش زنان ایران برای ورود به ورزشگاه‌ها را «مبارزه مشروع» توصیف کند و از مقام‌های دولت ایران بخواهد تا «آزادی و امنیت» زنان را در این مسیر فراهم کند.
پیشتر غلامحسین زمان‌آبادی، مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال ایران، در روز ۲۴ شهریور گفته بود: «به‌طور حتم حضور زنان در دیدار ایران و کامبوج به صورت گزینشی نخواهد بود و می‌توانند به صورت اینترنتی بلیط این دیدار را خریداری کنند».
وی افزوده بود که هنوز بحث حضور زنان در بازی‌های باشگاهی مطرح نیست.
در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی از سوی زنان ایرانی برای تماشای بازی‌های فوتبال در ورزشگاه‌ها صورت گرفته‌است ولی این امر با مخالفت مقام‌های جمهوری اسلامی روبرو شده و حتی نیروی انتظامی زنانی را که سعی دارند وارد ورزشگاه شوند بازداشت می‌کند.
با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر