۱۳۹۸ خرداد ۶, دوشنبه

 ترامپ:

 ایران با حکومت کنونی به کشوری بزرگ تبدیل می‌شود

اسپوتنیک - رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که ایران

با حکومت کنونی می‌تواند به کشور بزرگی تبدیل شود.
به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس مشترک خبری با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد که ایران با حکومت کنونی می‌تواند به کشور بزرگی تبدیل شود.
با توجه به اینکه اظهارات تند دونالد ترامپ طی روزهای اخیر موجب تشدید تنش بین واشنگتن و تهران شده است، رئیس جمهور آمریکا در ادامه سعی کرد تا لحن اظهارات خود علیه ایران را تا حدی ملایم کند.
رئیس جمهور آمریکا گفت: بر این باورم که ایران مایل به مذاکره و گفتگو است و اگر آنها مایل به مذاکره باشند، ما نیز حاضر هستیم مذاکره کنیم. خواهیم دید که چه اتفاقاتی خواهد افتاد ولی یک واقعیت را می‌دانم و آن این است که نخست وزیر ژاپن روابط بسیار نزدیکی با رهبری ایران دارد، کسی نمی‌خواهد شاهد رخ دادن اتفاقات هولناک باشد، به خصوص من.
دونالد ترامپ افزود: به نظر من آمریکا و ایران می‌توانند به یک توافق مشترک برسند. ایران دارای پتانسیل‌های اقتصادی بزرگی است. من ایرانی‌های زیادی را می‌شناسم. آنها افراد بزرگی هستند. ایران ظرفیت اقتصادی عظیمی داشته و این شانس را دارد تا با همین حکومت فعلی به یک کشور بزرگ تبدیل شود.
روند رو به وخامت گرائیدن روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ آغاز شده است. رئیس جمهور امریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می‌کنند. مقامات آمریکایی تحریم‌های کلیدی علیه اقتصاد ایران وضع کردند و به گفته آنها هدف از این تحریم‌ها تغییر رفتار ایران است. آمریکا همچنین سپاه پاسداران ایران را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داد که ایران نیز در پاسخ به این اقدام سنتکام را سازمان تروریستی اعلام کرد و آمریکا را حامی تروریسم خواند.
***

ترامپ: در پی تغییر رژیم ایران نیستیم

رادیو فردا دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با اشاره به اینکه ایران ظرفیت اقتصادی زیادی دارد و به گفته او، می‌تواند حتی با همین حکومت فعلی نیز به کشوری «بزرگ» تبدیل شود، بار دیگر تأکید کرد که سیاست واشینگتن در قبال ایران «تغییر رژیم» نیست.
رئیس جمهوری آمریکا که به ژاپن سفر کرده، روز دوشنبه ششم خرداد با اشاره به اینکه «من ایرانیان زیادی را می‌شناسم. آنها مردمی عالی هستند» گفت: «ایران شانس این را دارد که کشوری بزرگ باشد. با همین رهبری. ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم و این را صریح می‌گوییم».
آقای ترامپ که در نشست خبری مشترک با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، سخن می‌گفت تأکید کرد که خواسته‌اش نه «تغییر رژیم» بلکه «ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی» است.
رئیس جمهوری آمریکا با اظهار این‌که به دنبال آسیب زدن به ایران نیست گفت که معتقد است دو طرف می‌توانند به توافقی تازه برسند.
دونالد ترامپ که پیش از این به‌شدت از برجام انتقاد کرده و سال گذشته نیز خروج رسمی آمریکا از توافق را اعلام کرد، روز دوشنبه بار دیگر توافق هسته‌ای با ایران را «فاجعه‌بار» خواند و به‌شدت از دولت قبلی آمریکا انتقاد کرد که به این توافق تن داده است.
آمریکا پس از خروج از برجام تمامی تحریم‌ها علیه ایران را بازگردانده و اعلام کرده است «سیاست فشار حداکثری» را در قبال جمهوری اسلامی در پیش می‌گیرد تا ایران به پای میز مذاکره مجدد برگردد.
دونالد ترامپ روز دوشنبه از وضع تحریم‌های شدید علیه ایران دفاع کرد و گفت که این تحریم‌ها باعث تغییراتی در رفتار جمهوری اسلامی شده است.
رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه هنگامی که به قدرت رسید «ایران مایه وحشت بود و در بسیاری از نقاط خاورمیانه درگیری داشت» گفت تحریم‌ها مشکلاتی بسیار جدی برای اقتصاد آنها پدید آورد «و وادار شدند که عقب بنشینند».
دونالد ترامپ تاکنون چندین بار گفته است ایران نهایتاً به میز مذاکره بازخواهد گشت و توافقی جدید به دست خواهد آمد. او روز دوشنبه دو بار، ابتدا در سخنانی کوتاه که در کنار نخست‌وزیر ژاپن ایراد کرد و سپس در نشست خبری مشترک با او، بار دیگر نسبت به دستیابی به توافق با ایران ابراز خوش‌بینی کرد.
با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی بارها گفته‌اند حاضر به مذاکره با دولت فعلی آمریکا نیستند و رهبر جمهوری اسلامی نیز چنین مذاکره‌ای را «سَم مضاعف» خوانده است.
در هفته‌های اخیر که تنش بین ایران و آمریکا بالا گرفته و واشینگتن نیروها و تجهیزات نظامی جدیدی به منطقه اعزام کرده است، شماری از کشورها تلاش‌هایی را برای پادرمیانی آغاز کرده‌اند.
ژاپن یکی از کشورهایی است که برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا اعلام آمادگی کرده و قرار است نخست وزیر این کشور در اقدامی کم‌سابقه به‌زودی به تهران سفر کند.
دونالد ترامپ روز دوشنبه گفت که از تلاش‌های ژاپن برای میانجی‌گری حمایت می‌کند.
ایران و آمریکا از فروردین ۱۳۵۹ و در پی گروگان گرفته شدن دیپلمات‌های آمریکایی در تهران روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده‌اند.
رادیو فردا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر