۱۳۹۷ بهمن ۱۶, سه‌شنبه

شاهد علوی
دو هفته پس از بازداشت مجدد اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، بر اساس خبرهای منتشر شده در کانال مستقل کارگران هفت‌تپه، وضعیت سلامت آقای بخشی وخیم گزارش شده است. بر اساس گزارش این کانال، خبرهای موثقی به دست آن‌ها رسیده است که نشان می‌دهد وضعیت سلامتی آقای بخشی رو به وخامت رفته است اما اداره اطلاعات اهواز و دادستانی دزفول با هدف آزار دادن ایشان و تحت فشار گذاشتن خانواده‌اش از آزاد کردن و یا دادن مرخصی درمانی به اسماعیل بخشی خودداری می‌کنند.

اسماعیل بخشی که در دوره نخست بازداشت شکنجه شده بود و پس از آزادی موقت تحت درمان بود. یکی از بستگان آقای بخشی که به شرط ناشناس ماندن درباره آخرین وضعیت اسماعیل بخشی با ایران وایر گفت و گو کرد تاکید می‌کند که بنا به نظر پزشکان معالج اسماعیل، متوقف کردن روند درمان او در این شرایط می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای ایشان به دنبال داشته باشد. «اسماعیل به خاطر شکنجه‌های روحی و جسمی زیادی که در دوره اول بازداشت دیده بود، وضعیت سلامتی خوبی ندارد و پیگیر درمان خود بود. درمانی که در دو هفته اخیر و با بازداشت مجدد او عملا متوقف شده است. دکتر معالج اسماعیل به خانواده‌اش گفته است ایشان باید تحت نظر باشد، به داروهایش دسترسی داشته باشد و مرتب ویزیت شود. این موضوع را خانواده اسماعیل به دادستانی منتقل کرده‌اند اما تاکنون جوابی نگرفته‌اند. در واقع ما فکر می‌کنیم اداره اطلاعات دارد از اسماعیل و خانواده‌اش انتقام می‌گیرد و خب کسی هم که در حال انتقام گرفتن است چندان دربند قانون و اخلاق و انسانیت نیست.»

بنا بر روایت یک شاهد عینی، روز دوشنبه ۸ بهمن، حدود ساعت ۱۲ ظهر، در دادسرای مرکز دزفول جنب زندان این شهر؛ اسماعیل بخشی را دیده است که با دستبند و پابند در معیت ۴ مامور از این دادسرا بیرون آمده است و به یک خودروی سواری پژو پارس منتقل شده است. به گفته این شاهد زیر چشمان اسماعیل سیاه بوده است اما او نتوانسته است به خاطر ماموران همراه آقای بخشی چیزی از او بپرسد یا صحبتی با او بکند. این منبع گفته است به نظر او سیاهی دور چشم اسماعیل بخشی به خاطر بی‌خوابی و خستگی او بوده است.

تاکنون وکیل و یا خانواده آقای اسماعیل بخشی اعلام نکرده‌اند آیا در این روز موفق به دیدار ایشان شده‌اند و اصولا انتقال آقای بخشی از بازداشت‌گاه اطلاعات به دادسرا به چه منظوری انجام شده است. منبع ما می‌گوید که احتمالا آن انتقال برای تشدید قرار بازداشت بوده است، هرچند از آن‌ها خواسته شده است علاوه بر سند قبلی که برای آزادی او پس از بازداشت نخستش در دادسرا گرو گذاشته است به فکر سند دیگری هم باشند. «معلوم نیست چرا به دادسرا منتقل شده است. خانواده موفق شد ایشان را بدون این‌که امکان داشته باشند با او صحبت کنند، ببینند. ظاهر خوبی نداشت، دیدنش بیشتر نگران‌شان کرد. نگذاشتند با او صحبت کنند. به خانواده گفته‌اند حالا شما به فکر یک سند دیگر ۵۰۰ میلیونی هم باشید تا هر وقتی شرایط آزادی اش با قید وثیقه فراهم شد معطل نشود. البته نگفته‌اند این به گفته آنان شرایط کی فراهم می‌شود. معلوم هم نشد برای چی به دادسرا منتقلش کردند. احتمالا تشدید قرار بازداشت هدف بوده است.»

به نوشته کانال مستقل کارگران هفت‌تپه هدف از بازداشت مجدد اسماعیل بخشی و آزار او تنها به سکوت کشاندن اوست: «مقامات قضائی و امنیتی برای ایجاد شرایطی که اسماعیل بخشی حتی از نظر جسمی به وضعیتی دچار شود که نه تنها سکوت کند بلکه تا مدت‌ها به صورت نیمه جان مشغول درمان باشد، با ادامه گروگان گیری و آزار و اذیت اسماعیل بخشی، در آزاد کردن او تاخیر ایجاد می‌کنند. این در حالی است که خود مقامات قضائی برای او قرار کفالت صادر کرده‌اند اما خودشان از پذیرش قراری که خودشان صادر کرده‌اند امتناع می‌کنند.»

فامیل آقای بخشی به ایران وایر می‌گوید خانواده بسیار نگران هستند اما نمی‌دانند چه کار باید بکنند، به چه کسی متوسل شوند و اصلا در ایران قانونی حاکم است که مانع ادامه آزار این خانواده و اسماعیل بخشی شود. «می‌دانید که کانال مستقل گفته است اگر این وضعیت ادامه یابد آن‌ها کارگران را به تجمع و اعتصاب دعوت می‌کنند. خوب عملا راهی جز این نیست. جمهوری اسلامی حتی به قوانین خودش پایبند نیست و در این شرایط چه کاری می‌شود کرد جز بلندتر کردن صدای اعتراض به این وضعیت؟ آن‌ها مسئول حفظ جان اسماعیل و البته خانم سپیده قلیان هستند و خودشان هم می‌دانند که دوره قبل زندان، آن‌ها را شکنجه کرده‌اند و این بار هم می‌کوشند با شکنجه کردن و ایجاد وحشت بیشتر آن‌ها را ساکت کنند.»

پیشتر جمعی از وکلای دادگستری با نوشتن نامه‌ای به جاوید رحمان، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور ایران در مورد وضعیت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان اظهار نگرانی کرده و خواستار این شده بودند که این گزارش‌گر رسیدگی به موضوع و طرح فوری آن در نشست فوق‌العاده شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را در دستور کار خود قرار دهد. به گفته این وکلا رسیدگی به پرونده آقای بخشی و خانم قلیان منطبق بر قانون آیین دادرسی کیفری نبوده و همچون اکثریت متهمین سیاسی در ایران حقوق این بازداشتی‌ها رعایت نشده است. این وکلا در نامه خود به آقای جاوید تاکید کرده بودند که پیش از آن، دو نامه دیگر به مقام‌های رسمی ایران نوشته‌اند اما پاسخی دریافت نکرده‌اند و ناچار شده‌اند این بار به ایشان نامه بنویسند.

فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل در اتحادیه‌های کارگری صنعت ترابری جهان نیز در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور ایران مراتب نگرانی آن فدراسیون را از رویه جمهوری اسلامی نسبت به کارگران ابراز کرده و با تمرکز بر شکنجه اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، خواستار توقف شکنجه علیه کارگران زندانی شده بود.
عفو بین‌الملل نیز بعدتر سه‌شنبه ۹ بهمن با صدور بیانیه‌ای در مورد شکنجه اسماعیل بخشی و سپیده قلیان هشدار داده بود و خواستار این شده بود که اقدامات فوری برای مقابله با خطر جدی شکنجه علیه این دو نفر انجام شود. عفو بین‌الملل با یادآوری این نکته که اسماعیل بخشی و سپیده قلیان تنها به دلیل تلاش مسالمت‌آمیز در دفاع از حقوق کارگران بازداشت شده‌اند، از مقام‌های ایران خواسته بود که آن‌ها را فورا آزاد کنند.

گفتنی است که آقای بخشی پیش از بازداشت مجدد و در دوره آزادی موقت اعلام کرده بود که در دوران بازداشت از سوی ماموران امنیتی به شدت شکنجه شده است. مقام‌های جمهوری اسلامی ادعای او را کذب خواندند اما سپیده قلیان که همراه او بازداشت شده بود بعدا در توئیتر خود نوشت که آماده است در تائید ادعای اسماعیل بخشی دال بر شکنجه شدنش شهادت بدهد.
در واکنش به این مواضع، تلویزیون دولتی ایران فیلمی از اعترافات اجباری اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در دوران بازداشت پخش کرد. در واکنش به این فیلم بسیاری از مخاطبان از جمله کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را دلیلی بر اثبات شکنجه این دو زندانی دانستند.

از: ایران وایر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر