بحث آزاد
صفحات
▼
۱۳۹۵ شهریور ۱۰, چهارشنبه
اایشان ! به کشتار هزاران زندانی بی دفاع افتخار می کند
بهروز سورن
جنبش دادخواهی نه تنها پذیرای این تمایلات نیست بلکه بر خواستهای تاکنونی خود مبنی بر محاکمه بین المللی مسئولین و آمران و مجریان این جنایت هولناک بعنوان جنایت علیه بشریت پا می فشارد و هم از اینرو میبایست دادخواهان را که در تجمعات مختلف شکل گرفته اند به تحرک و دخالت در جریانی که بدون حضور فعال آنها شکل می گیرد و گسترش مییابد و چه بسی منحرف شود, فراخواند. در کنار رودخانه ای پر آب ایستادن و زمین کندن برای رسیدن به آب در شان دادخواهان نیست. باید نشان داد که معنای عذرخواهی با دادخواهی مترادف نیستند و این وظیفه دادخواهان و بازماندگان و خانواده های زندانیان سیاسی قتلعام شده است
سکولاریسم برآیندی است ازنگرش مدرن انسان به هستی
ابراهیم هرندی
درگفتگوی اختصاصی با سایت « روشنفکر »
روشنفکر: ابراهیم هرندی از روشنفکران و نویسندگان خوشفکری است که در طول این سالها، بیش از پیش به مسایل نظری در حوزه علوم انسانی روی آورده است. مقالات متعدد و… و کتابهای ارزشمندی همچون «برآیش برهستی» به قلم وی منتشر شده که مورد توجه صاحبنظران قرارگرفته است. از اینرو تارنمای روشنفکر گفتگویی با ایشان انجام داد که نوشتار پیشرو حاصل آن است.
تهدید لب دوزی یا توهم لب بوسی ؟
علی ایزدی
وزیر اطلاعات میگوید "ما لبهای کسانی را که انتقاد میکنند می بوسیم"... ممکن است منظور او اهدای بوسه به خودیها باشد آنهایی که همیشه انتقادشان سازنده است نه سوزنده، دشمن ستیزند و نشریات و جرایدشان در راستای اهداف نظام، با تعمیم ادعای آقای علوی در مورد این گروه میتوان نتیجه گرفت که اتفاقا سخنان ایشان فاقد شائبه هرگونه اغراقی بوده است
۱۳۹۵ شهریور ۹, سهشنبه
محمد بشر بشیر و یا خشم و خشونت وشمشیر
دکتر فیروزنجومی
چند صباحی است که از اتهام آیت الله سبحانی به دکتر عبدالکریم سروش مبنی بر انکار "نزول قرآن از جانب الله و آنرا کلام بشری خواندن گذشته است. البته دامن این بحث بعدا گسترش بیشتری یافت، اما نه به آن اندازه و یا درجه که پاسخگوی ضروریات شرایط دینی و سیاسی حاکم بر جامعه ما باشد. آیا میتوان امروز از دین سخن به میان آورد و قدرت را نادیده گرفت. بزبان دیگر واقعیت آن است که بحث دین دیگر نمیتواند یک بحث اختصاصی حوزه ای و یا اکادمیک، باشد و نمیتواند مصونیت خود را در برابر نفی و نقد، همچنان در زمانیکه بر مسند قدرت نشسته است، حفظ نماید. بدون تردید دین هنوز میتواند در پناه تیغ و تازیانه خود را از نقد و بر رسی مصون بدارد، هم چنانکه یکهزار و چهارصد سال است که اینگونه اقتدار خود را زنده نگاه داشته است. بمنظور الغاء مصونیت از دین است که شرکت در این بحث را ضروری ساخته است.
۱۳۹۵ شهریور ۸, دوشنبه
حقوق بشر ادعایی شما چیست ؟
خطاب به لاریجانی
حسین غلامیآذر» روحانی زندانی در زندان رجاییشهر کرج و وکیلبند سابق بند ویژهح روحانیت زندان اوین، طی نامهای به صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه، از «حقوق بشر ادعایی» مقامات قضایی انتقاد کرد و نوشت: عربستان کودک کش است کودکان دیگر کشورها را میکشد، ولی شما و همکارانتان در دادسرای ویژه روحانیت هر روز فرزندان ما را یک مرتبه میکشید. شما کودک کش نیستید ولی آنها جانیهای کودک کشاند. شما کی هستید؟ چه کسی به شما ماموریت داده و منظور از «حقوق بشر ادعایی شما چیست؟»
بشر قابل ترقی است ، حکایت دلاکی که پیامبر شد
۱۳۹۵ شهریور ۷, یکشنبه
هدف قرار دادن استقلال بعد از نفی آزادی
هدف قرار دادن استقلال بعد از نفی آزادی
بیانیه تحلیلی «همبستگی برای جمهوری عرفی و حقوق بشر در ایران(هجا)» در محکومیت استفاده روسیه از پایگاه نظامی نوژه
هفته گذشته ايرانيان با شنیدن اخبار حضور نظامى روسيه در پايگاه هوايى نوژه (شاهرخى)، دومين پايگاه هوايى بزرگ ايران حیرت زده گشتند.
اين خبر که توسط دولت روسيه فاش شد، مسئولين جمهورى اسلامى را غافلگير نمود.
اکنون آشکار شده است با تایید رهبر ، شورای امنیت ملی ایران ، مجوز استفاده روس ها از پایگاه نوژه را صادر کرده است. در تاریخ معاصر ایران ، این امر کم سابقه بوده و مجامع بین المللی را شگفت زده کرده است.
۱۳۹۵ شهریور ۶, شنبه
جنگ شیعی و سنی : اختلاف تاریخی یا دسیسه غربی ؟
دکتر فیروز نجومی
منبر نشینان نظام فقاهتی در خطابه هاشان تمام شرها و شرارت ها از جمله اختلافات بین شیعی و سنی را بغرب و دسیسه های غربی نسبت داده و هشدار میدهند که:
دشمن به دنبال اين است كه بين شيعه و سنى اختلاف ايجاد كند و در حال اجراى طرح و برنامه عظيمى براى جهان اسلام و خاورميانه است.
آنگاه می افزاید که:
۱۳۹۵ شهریور ۵, جمعه
از « پایگاه اشرف » تا « پایگاه نوژه » سخنی با آقای نوری زاده
عبدالحمید وحیدی
دوست گرانقدر آقای علیرضا نوری زاده
دوسال پیش ، در برنامه خوب پنجره ای
بسوی خانه پدری ، به درخواست من در باره نامه سرگشاده ای که به خانم شیرین عبادی ،
همکارم محترم و وکیل شجاع ، اشاراتی نمودید وبخاطر احترامی که نسبت به خانم عبادی
دارید، محتاطانه درباره آن نامه سخن گفتید. می دانم به علت مشغله های فراوان و
مسائل بسیار مهمتر ، موضوع آنرا به یاد نمی آورید. جهت یاد آوری ، در آن نامه من
خانم عبادی راچنین ملامت کرده بودم :
۱۳۹۵ شهریور ۴, پنجشنبه
۱۳۹۵ شهریور ۳, چهارشنبه
حضور نظامی روسیه در ایران ، تصمیم نظام به مجلس مربوط نیست
علی کشتگر
از علی خامنهای باید پرسید اگر به زعم نزدیکان او لبخند زدن و دست دادن با رهبران آمریکا مصداق "دیاثت" و "جاسوسی" است، سپردن دزدکی پایگاه نظامی ایران به روسیهای که همواره به چشم طمع به ایران نگریسته، چه نام دارد؟ روسیه از حضور نظامی خود در ایران به نفع متحدان خود در جمهوری اسلامی بهرهبرداری میکند
رویای دست یافتن روس ها به نوژه
سردار قاسم سلیمانی فرمانده نظامی حلقه به گوش روس ها
صادق ملکی
در حالی که توجه رسانه های منطقه معطوف به سفر اردوغان به روسیه، ظریف به آنکارا و شکل گیری نوعی همکاری میان تهران، مسکو و آنکارا در خصوص سوریه بود، (البته نباید به آن اعتمادی کرد) بمب خبری پرواز بمب افکن های روسی از نوژه به سوریه، همه را شوکه کرد.
حضور نظامی روس ها در ایران ماندگار می شود ؟
رضا تقی زاده
دولت روحانی که تمام توان سیاسی خود را در جریان هدایت دیپلماسی اتمی حکومت صرف کرده، اینک بدون کمترین ابتکار در آغوش رهبران کرملین قرار گرفته است تحولات سیاسی- نظامی نفسگیر در منطقه، پیامد شکست کودتای 15 ژوئیه در ترکیه، و اعلام شکل گرفتن مثلث همکاری بین مسکو، آنکارا و تهران، ضمن تثبیت حضور خطرناک نظامی روسیه درون خاک ایران، تغییر معادلات و ملاحظات امنیت ملی کشور، تعادل سنتی قوا در خاورمیانه را تحت تاثیر قرار داده و در نتیجه میتواند دولتهای قدرتمند منطقه مانند اسرائیل و عربستان را به واکنشهایی علیه ایران وادار سازد.
۱۳۹۵ شهریور ۲, سهشنبه
روس ها به آب های گرم رسیدند
محمد رهبر
پایگاه هوایی نوژه در اختیار روسهاست. جنگندههای روسی از همدان و پایگاهی که روزگاری اسمش شاهرخی بود و مستشاران نظامی آمریکایی در آن قدمرو میرفتند، به سوریه پرواز میکنند. حسین دهقان وزیر دفاع، پس از فاش شدنِ اجاره دادنِ پایگاه نوژه به روسها، در دهان مجلس کوبید که این قبیل امور ربطی به مجلس ندارد ـ هر چند صدایی هم از مجلس برنخاسته بود ـ و روسها تا هر وقت بخواهند، میتوانند بیایند و بروند.
۱۳۹۵ شهریور ۱, دوشنبه
اسلام رحمانی ، اسلام خوش خیالان و خود فریبان
روز شنبه ٣٠ مرداد، روزنامه «وطن امروز»، مطلبى به قلم آقاى «عباس اكبرى» منتشر كرد كه براى اولين بار مى شد با مفاد آن كاملا موافق بود. لُبّ مطلب ايشان از اين قرار است كه اسلام، هم جاذبه دارد و هم دافعه. اسلام، دينى جامع و يكپارچه است؛ نمى توان بخشى از آن را قبول كرد و بخشى ديگر را نفى. آقاى اكبرى بعد از توضيح اين موضوع، نقد آقاى خامنه اى را «به شعار تصنعى اسلام رحمانى» مى آوَرَد:
امام گفت ، توجهی به قضاوت تاریخ نداشته باشید
علی فلاحیان
شرق ـ گروه سياست: وزیر اسبق اطلاعات با تأکید بر اینکه منافقین محارب و اهل بغی هستند، گفت: «نظر حضرت امام و همه علما این است که اهل بغی یعنی کسانی که علیه حکومت اسلامی شورش و اقدام مسلحانه میکنند و حکمشان اعدام است و شکی در آن وجود ندارد». علی فلاحیان با اشاره به انتشار فایل صوتی مرحوم آیتالله منتظری در رابطه با مسائل دهه ۶۰
زندانیان سیاسی ایران و خانوادهای چشم به انتظار
فریبا صحرایی - بیبیسی: سرنوشت زندانیان سیاسی در ایران، خانواده های زیادی را تحت تاثیر قرار داده است.از جمله خانواده نرگس محمدی، نایب رئیس زندانی کانون مدافعان حقوق بشر ایران را. بعد از همسرش، فرزندان دوقلوی او هم سال گذشته مجبور به ترک ایران شدند، تا در غیاب مادر زندانی، در شهر پاریس، با پدرشان زندگی کنند.
قاسم سلیمانی به دنبال کاهش اختیارات دولت در سیاست خارجی
فرمانده نیابتی نیروهای نظامی روسیه در تمام منطقه خاورمیانه
زیتون-آرش بهمنی: حدود یک سال پس از ابلاغ سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه از سوی رهبر ایران به دولت روحانی و یک هفته پس از تصویب کلیات لایحه برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق، یکی از مواد این لایحه دردسرساز شده است. مادهای که براساس آن «دستگاههای اجرایی و نیروهای مسلح» موظف شدهاند «تمامی اقدامات خود در زمینه روابط خارجی» را با «هماهنگی وزارت امورخارجه» انجام دهند.
اندیشه سازی در جهان تشیع
اندیشه منحوس تشیع در طول تاریخ به پیروان ابله خود آموخته و می آموزد که حسین خوب بوده است و یزید بد. بنابراین ، باید از راه حسین پیروی کرد و مدام بر یزید و پیروانش لعنت فرستاد. به پیروی از همین اصل اقدام قاسم سلیمانی با سپردن مهمترین پایگاه سرزمین ما به دشمن، اقدامی حسین وار بوده است ، اما از آنجائیکه روزگاری مریم رجوی در کمپ اشرف مرتکب خطاهایی شده است ، دست به عملی یزیدوار زده است که از دیدگاه جهان تشیع هرگز بخشودنی نیست.
۱۳۹۵ مرداد ۳۱, یکشنبه
سوگ سیاوشان
سوگ
سیاوشان را جایگزین عاشورا و تاسوعا کنیم
پیشنهادی از سوی جنبش رهایی از اسلام
هم
میهنان گرامی
درآستانۀ نوروزسال 1390 برابر با 2011 میلادی، برای نخستین باردرتاریخ مبارزات
ملی و فرهنگی ایرانیان، هشتاد تن از ایرانیان جان برکف، یگانه راه رهایی میهن از
این همه سیه روزگاری را، پشت کردن به اسلام و روی گرداندن از این دین بیگانه
دانستند، و دلیرانه آرمان «جنبش رهایی از اسلام» را به ملت بزرگ ایران پیشنهاد نمودند . پس از پخش آن پیشنهاد در شاهراه های اینترنتی، چند هزار تن از ایرانیان آزاده، آن را
دستینه (امضاء) کردند و دوشادوش روشن اندیشانِ راستین ایرانی، دین اسلام را
برای همیشه اززندگی خود بیرون انداختند.
۱۳۹۵ مرداد ۳۰, شنبه
جمهوری جنایت
علی ایزدی
آیا نوع و شدت خشونت جمهوری اسلامی واقعا در همان حدی بود که مجاهدین یا چریکها به کار میگرفتند؟ و مهمتر از همه چه کسی ابتدا زبان خشونت را ابداع نمود حاکمیتی که با اعدام امثال هویداها بدون هیچ محکمه و محاکمهای ماشین خشونت را به حرکت در آورد یا گروههای مخالف؟ اگر واقعا مقصر اصلی رفتارهای خشن و دیکتاتورمابانه حکومت نبود چرا آقای منتظری در همان سخنان خویش میگوید که شماها با رفتارهایتان و برخورد نادرست با منطقی که غلط بود مسبب لجبازی مجاهدین شدید؟
جمهوری اسلامی با بستن دهان نرگس ، زبان مریم را گشوده است
در میخانه ببستند خدایا مپسند که در خانه تزویر و ریا بگشایند
جمهوری اسلامی همواره مردم را در شرایطی قرار داده است که میان بد و بدتر یکی را انتخاب کنند، با این روش مردم تا کنون میان مجاهدین و نظام ، نظام را انتخاب کرده بودند. اما امروز که مجاهدین که با برنده ترین سلاح یعنی « حقوق بشر» به میدان مبارزاتی و تبلیغاتی وارد شده است ، دلیلی دارد که مردم مجاهدین را بر نظام خون آشام ترجیح ندهند ؟
مگر مردم همانهایی نیستند که گربه نره را بعد از اینکه راه خود را تغییر داد را به عرش رساندند ؟ مگر در مورد آقای محمد نوریزاد چنین نکردند ؟ حال چه دلیلی دارد که مردم میان مریم رجوی و قاسم سلیمانی که مهمترین پایگاه نظامی ایران را در خدمت دیرینه ترین دشمن ایران می گذارد ، مریم را انتخاب نکنند ؟ کدامیک بیشتر جنایت انجام داده است ؟ اگر انتخاب میان نرگس محمدی و مریم رجوی می بود، قطعآ خانم رجوی شانسی نمی داشت. اما در مورد قاسم سلیمانی هرگز چنین نیست.
degarbavaran.net
degarbavaran.net
اعدام های سال 67 خدمیت به ملت بود
دويچه وله فارسى:
امام جمعه موقت تهران ضمن دفاع از اعدامهای گسترده سال ۱۳۶۷ آن را ضامن امنیت کنونی ایران دانسته است. خاتمی میگوید که مخالفان عکسهایی از او ساختهاند که اگر در خواب ببیند وحشت میکند. انتشار نوار صوتی سخنان آیتالله منتظری خطاب به هیئتی که مسئولیت اعدامهای جمعی سال ۱۳۶۷ را به عهده داشت همچنان با واکنشها و بازتابهای متفاوتی همراه است.
۱۳۹۵ مرداد ۲۹, جمعه
آمار اعدام های 5 سال گذشته ایران ، مسئول کیست ؟
احسان فتاحی
از بهمنماه سال ۵۷ که «حکومت جمهوری اسلامی» در ایران به قدرت رسید، اعدامها در پشت بام مدرسه رفاه شروع شد تا به کشتار زندانیان در تابستان ۶٧ که شمار بسیاری از اعضای گروههای مخالف جمهوری اسلامی ایران به ویژه گروههای چپ بودند به جوخههای اعدام سپرده شوند. روند این اعدامها از پنجم مردادماه ۱۳۶۷ آغاز و تا روزهای پایانی شهریور همان سال ادامه داشت. آیتالله حسینعلی منتظری که در آن زمان نسبت به اجرای این اعدامها اعتراض کرده بود در کتاب خاطرات خود، تعداد اعدامشدگان را رقمی بین ۲۸۰۰ یا ۳۸۰۰ تن برآورد کرده و تایید کرده بود که رقم دقیق را بهخاطر ندارد، اما مدافعان حقوق بشر این رقم را نزدیک به پنج هزار تن اعلام کردهاند.
الگوی حقوق بشری در میان الگوهای فکری موجود ، کار آمدترین است
گفتوگو با «عمادالدین باقی» درباره جنگ و صلح
مهسا علیبیگی: از فرانسه و برزیل تا افغانستان و پاکستان، آتش خشونت و جنگطلبی در تمام جهان زبانه میکشد. در این میان صلح هر روز بیشازپیش به آرزویی دستنیافتنی تبدیل میشود. اما چه چیزهایی مانع از تحقق این آرمان دیرینه بشری میشود؟ درک ما از صلح است که نارساست و آن را تأمین نمیکند یا عملمان در مسیر صلحطلبی نیست.
۱۳۹۵ مرداد ۲۸, پنجشنبه
آزمون اصلاح طلبی بنیادین
محمد رهبر
گفتهاند که سید احمد خمینی در آخر عمر به صرافتِ حلالیتطلبی افتاده بود و در این عذر تقصیر خواستنها از مهندس مهدی بازرگان، طلب بخشش کرد.اما برای سید احمد جانکاهترین کار، طلب عفو از آیتالله منتظری بود که شرم از مواجه داشت و ساعتها بر سر گذری که به بیت منتظری میرسید، میایستاد تا شیخ از خانه بیرون آید و چشمی به چشم افتد و آیتالله اقلا از آنچه سید احمد در حقاش کرده بود ـ حقالناسی که بر ذمه سید احمد بود، همچنان باقی است ـ بگذرد.