۱۴۰۲ خرداد ۲, سه‌شنبه

 یادداشتی بر قضیه حضور «محمدرضا عالی‌پیام» ملقب به «هالو» در یک تجمع


سپیده حجامی
کیهان لندن

دشمن همه ما جمهوری اسلامی‌ست؛ مهمترین شاخصه جمهوری اسلامی چیست؟ ظلم، دروغ، بی‌عدالتی. زمانی می‌توانیم با این دشمن مشترک مبارزه کنیم که اول از خودمان شروع و این معایب را درون خودمان برطرف کنیم. در مورد ماجرای ‎محمدرضا عالی‌پیام ملقب به ‎هالو چقدر سعی کردیم دو طرف ماجرا را ببینیم؟

جمعی از طرفداران پهلوی‌ها به او فحاشی کردند، این عمل محکوم و غیرقابل پذیرش است، اما عدالت و انصاف این است در کنار نقد این رفتار، نگاهی کنیم به عملکرد آقای هالو.
ایشان به قصد شرکت در تجمع از خانه خارج، به محل مربوطه رسیده و متوجه حضور پررنگ هواداران پهلوی «که او با آنها دشمنی دارد» شده. آیا لندن تنها جایی است که تجمعات به شکل حزبی و دسته‌بندی جداگانه برگزار می‌شود؟

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

این معضل بزرگ تجمعات اعتراض‌آمیز ایرانیان در همه جاست، تجربه شخصی خود من در کانادا این است:

در محل اعلام شده، با فاصله ۵۰ متر دو گروه با دو پرچم شیروخورشید و اقلیم کردستان عراق تجمع می‌کنند. این من هستم که با توجه به گرایش و باورهایم تصمیم می‌گیرم به کدام گروه بپیوندم، و یا زمانی که گروه مورد علاقه‌ام را نیابم، به خانه برگردم، اگر «من» که حاضر به ایستادن زیر پرچم اقلیم کردستان عراق نیستم، پیش از آن هم به شکل علنی مخالفتم را با این گروه اعلام کرده‌ام، به عنوان یک مخالف، چهره‌ام ‏برای این گروه شناخته شده است، به سمت آنان رفته و با رفتاری تحریک‌آمیز شروع به فیلمبرداری از آنان کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟!

بی‌شک دعوا و درگیری می‌شود.

انصاف و عدالت این است، در عین حال که آزارگران هالو را نقد می‌کنیم، از خود هالو بپرسیم به چه قصدی به هواداران پهلوی نزدیک شدی؟ مگر نه که طبق ادعای خودت در ویدئویی که منتشر کردی از دور دیدی هواداران پهلوی تجمع را قرق کرده‌اند؟!

تو که هوادار پهلوی نبودی، و به شهادت تولیدات پیشین خودت، از نحوه برخورد این افراد آگاه بودی و «می‌دانستی فحاشی می‌کنند» رفتی جلو که چه کنی؟
چرا به قصد ایجاد تشنج و تحریک آنان اقدام به فیلمبرداری کردی؟ ‏

آقای هالو، شما ادعا می‌کنی با نیت دلسوزی برای مردم ایران و ‎انقلاب مهسا بطور گسترده پهلوی را نقد می‌کنی! پرسش اینجاست: شما داعیه دلسوزی داری، اما کدام یک نشانه دلسوزی و مسئولیت‌پذیری شماست؟ وقتی رفتید و دیدید تجمع در قرق هواداران پهلوی است، آیا بهتر می‌بود بدون ایجاد مشکل، برگردید خانه و در نقد ‏دسته‌بندی و تفرقه در تجمعات یک ویدئو آموزشی تهیه کنید و یا اینکه به سمت تجمع افرادی که قبولشان ندارید بروید و جوّ را متشنج کنید؟ کدام یک کمک کننده به انقلاب و مردم ایران است؟ کدام یک بازی در زمین جمهوری اسلامی‌ست؟
گیریم هواداران افراطی پهلوی رفتاری اشتباه داشته‌اند، شما چه کردید؟ ‏شما که مویی سفید کرده‌اید، شما چه کردید؟ رفتن شما به سمت هواداران پهلوی مانند این است که کسی با علم به اینکه کارش به درگیری می‌کشد، عمدا برود و به تحریک دیگران بپردازد!
آیا این کار عاقلانه‌ست؟

خطابم به کسانی‌ست که یکطرفه به قاضی رفته و کورکورانه از آقای هالو دفاع می‌کنند. آیا فردی که رفته جلو و با آگاهی از روی دادن درگیری، افراد را تحریک کرده و بعد برخورد متقابل دیده است، بی‌تقصیر است؟ انصاف و عدالت اینجاست که در عین اینکه هر نوع درگیری را محکوم می‌کنید، اما به همه طرفین ماجرا گوش کنید و به آقای «هالو» بگویید «عزیز جان، کار تو هم اشتباه بوده است!»ا

ین یکطرفه تفسیر کردن، ‏و یکطرفه به قاضی رفتن، دقیقا کپی برابر اصل رفتارهای جمهوری اسلامی‌ست. فراموش نکنیم جمهوری اسلامی دشمن ماست، ما نباید شبیه دشمن‌مان شویم.

ای کاش برای خاتمه این ماجرا، دو طرف «هواداران پهلوی و آقای هالو» هر دو بپذیرند به اندازه خود برخوردی نادرست داشته و از مخاطبان خود پوزش بخواهند.

و در پایان، ای کاش یاد بگیریم تنها راه نجات‌ ما اتحاد و همدلی است، و این همدلی زمانی قدرتمند است که میان افراد با باورها و گرایش‌های مختلف شکل بگیرد. اگر مبارزه ما با جمهوری اسلامی عاری از انصاف و عدالت باشد، این راه به بیراهه می‌رود و بس.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر