۱۴۰۱ مهر ۴, دوشنبه

 انقلاب دموکراتیک و لاییک، هدیه ایران به جهانیان

hanif_Yazdani.jpg

تقدیم به برادران و خواهرانم که در میدان با استبداد دینی می جنگند.

حنیف یزدانی

hanifyazdani@gmail.com

ایرانی ها در صد سال گذشته با تجربه و تفکر در اندیشه های مختلف سیاسی به دستاوردهای فکری جمعی بسیار عمیقی دست یافته اند که آنها را در مقایسه با سایر کشورهای مسلمان و حتی پیشرفته ممتاز می کند.

پذیرش لایسیته توسط عموم مردم ایران، هر چند از سالیان پیش بر نویسنده محرز بود ولی جنبش اخیر زن، زندگی، آزادی و سوزاندن حجاب اجباری به عنوان بزرگترین سمبل حکومت استبداد دینی، این پیشرفت شگرف فکری را در عمل در مقابل چشم جهانیان عریان کرده است.

در حالی که کشورهای مسلمان در گیر استبداد هستند و بسیاری از مردم آنها اسلام و حکومت اسلامی را راه نجات می دانند و حتی در کشورهای دموکراتیک غربی حجاب و اسلامگرایی مسئله و مشکل اول سیاسی اجتماعی است، این مردم ایران هستند که از تجربه ناب 40 ساله خود بهره برده و راه کار دموکراتیک، لاییک و آزادی خواهانه را به بشر پیشنهاد می کنند! جوانان ایران با شجاعت مثال زدنی چشم در چشم قوای سرکوبگر استبداد اسلامگرایان جمهوری اسلامی آزادی و لایسیته را فریاد می زنند. و به زودی پژواک این خواسته ی عمیق مردم ایران را در اقصی نقاط جهان و به خصوص سایر کشورهای اسلامی خواهیم شنید.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که از دیرباز، ایران مهمترین کشور فکری و فرهنگی در حوزه جهان اسلامی بوده است. "بِلاد فارِس" نام قدیمی ایران در نزد بسیاری از مردم کشورهای عرب، اشاره به سرزمین اندیشه و فرهنگ در عصر طلایی اسلامی دارد. در قرن معاصر، انقلاب مشروطه، جنبش ملی شدن صنعت نفت، انقلاب 57، جنبش سبز تاثیر مستقیم بر جنبشهای عربی و اسلامی داشته است، تا آنجا که عبدالناصر جنبش ملی شدن کانال سویز را مدیون دکتر محمد مصدق می دانست. بهار عربی هم بلافاصله بعد از جنبش سبز شکل گرفت و زمینه ساز تحولات بزرگ در بسیاری از کشورهای منطقه شد.

اما شکست های جنبشهای آزادی خواهانه ایران نیز تاثیر منفی بر سایر کشورهای گذاشته است. اسلامگرایی، مهمترین و بدترین عارضه ایی بود که با خیانت خمینی به انقلاب 57 به سایر کشورهای اسلامی سرایت کرد. او به عنوان بزرگترین مرجع شیعه بر خلاف قولهایش در برقراری آزادی ها و استقرار دموکراسی و جمهوری، استبداد مذهبی و اسلامگرایی خشن را بر کشور تحمیل کرد. در طول 40 سال گذشته، متاسفانه استبداد مذهبی در اشکال مختلف از جمله طالبان در افغانستان، داعش در عراق شکل گرفتند.

حال در جنبش مردم ایران که در اعتراض به مظلومیت خارج از تصور مهسا امینی بروز کرد، استبداد دینی و اسلامگرایی به چالش کشیده شده و با شکست حتمی روبرو خواهد شد. شکست کامل و تاریخی اسلامگرایان در کشوری که مبدع آن بود، قطعا تاثیر عمیق بر کشورهای اسلامی و حتی کشورهای غربی که با این مشکل مواجه اند، ایجاد خواهد کرد. لذا جا دارد که از مردم سایر کشورها بخواهیم که خود را شریک ایرانی ها در این جنبش بدانند و آنها را یاری کنند تا هرچه زودتر استبداد دینی را تاریخ بدل کنند.

گویا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر