۱۳۹۹ آذر ۳, دوشنبه

 

هراس مقامات اصلاح‌طلب و اصولگرا از افزایش نارضایتی و خشم مردم

اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸

سردار سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران روز شنبه اول آذرماه در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفته که «منافقین، معاندین و دشمنان سعی می‌کنند با حضور در این مشکلات اقتصادی، مردم را نسبت به آینده ناامید و آنها را از شرکت در انتخابات دل‌زده کنند و کاری کنند که اگر قرار باشد عده‌ای از مردم با مشارکت‌های اجتماعی و با حضور در عرصه‌های اجتماعی بخواهند گامی برای کشورشان بردارند، این اتفاق نیافتد.»

سردار محمدرضا یزدی با بیان اینکه «دشمنان با استفاده از اراذل و اوباش و برخی عوامل داخلی خود سعی دارند که امنیت کشور را برهم بزنند» گفته است «ما با ایجاد امنیت پایدار و همچنین مقابله با هرگونه ناامنی در تلاشیم تا شرایط را به نوعی مهیا کنیم که مردم برای انتخابات سال آینده بتوانند آمادگی داشته باشند و انشاءالله انتخابات به بهترین نحو برگزار شود.»

این عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدعی شده که «امروز سعی کرده‌ایم که با کمک‌های مومنانه کاری کنیم تا به آن بخشی از مردم که به واسطه فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها در فشار و محدودیت هستند، کمک کنیم و از نارضایتی‌های آنها بکاهیم.»

یک روز پس از این سخنان محمدرضا یزدی، سردار حسن حسن‌زاده به جای او به فرماندهی سپاه «محمد رسول‌‌الله» تهران منصوب شد. سپاه «محمد رسول‌الله» مسئولیت فعالیت و هماهنگی نیروهای بسیج و سپاه پاسداران در شهر تهران را بر عهده دارد.

نگرانی بابت بروز اعتراضات گسترده در ایران در پی افزایش مشکلات اقتصادی مردم به یک هراس عمومی در میان مقامات و جناح‌های مختلف حکومت تبدیل شده است؛ اعتراضاتی که برخی کارشناسان از آن به عنوان «شورش گرسنگان» یاد می‌کنند.

با توجه به اینکه پایگاه اجتماعی جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته به شدت ریزش پیدا کرده و بخش زیادی از حامیان نظام یا جمعیت خاکستری و ساکت جامعه نیز به اکثریت مخالف پیوسته‌اند و همچنین با توجه به پیشینه‌ی اعتراضات سراسری دی ۹۶ و آبان ۹۸ بسیاری از تحلیلگران جامعه ایران را آماده اعتراضاتی گسترده و سراسری ارزیابی می‌کنند و معتقدند اگر بیماری کُرونا شیوع پیدا نکرده بود، چه بسا این اعتراضات در ماه‌ها و یا هفته‌های گذشته آغاز شده بود.

حالا مقامات جمهوری اسلامی که طی ۴۱ سال گذشته اقتصاد ایران را به نابودی کشانده‌اند، درباره لزوم حل مشکلات مالی و معیشتی مردم نظر می‌دهند.

سردار سرتیپ دوم پاسدار سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی «خاتم‌الانبیاء» نیز روز یکشنبه دوم آذر برای مشکلات اقتصادی راهکاری ارائه داده و گفته که «حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند انسجام ملی، روحیه از خودگذشتگی و در یک کلام تعمیق روحیه بسیجی است.»

سعید محمد در اظهاراتی عجیب و غیرواقعی مدعی شده که «حماسه‌آفرینی بسیجیان در سال‌های دفاع مقدس، امروز در حوزه سازندگی و آبادانی کشور تبلور ویژه یافته و باعث شده تا با وجود تحریم‌های گسترده استکبار جهانی، سراسر کشور به یک کارگاه عمرانی تبدیل گردد و عرصه‌ای جدید برای جانفشانی، ایثار و تحقق شعار «ما می‌توانیم» گشوده شود.»

هراس از برگزاری اعتراضات خیابانی سبب شده که نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج به بهانه شیوع کُرونا به عنوان نیروی کمکی و ناظر بر اجرای پروتکل‌های ستاد مبارزه با کُرونا به کار گرفته و در سطح شهرها سازماندهی شوند. پیشتر نیروهای بسیج به عنوان ناظر در بازار برای مبارزه با گرانفروشی نیز مأموریت یافته بودند.

نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و پیش‌بینی مشارکت پایین مردم نیز عامل دیگری است که بسیاری از مقامات و کارشناسان جناح‌های مختلف نظام برای پیدا کردن راهکاری که خشم و نارضایتی مردم را حداقل برای مدت کوتاهی آرام کند، در تلاش باشند.

علی‌محمد نمازی فعال سیاسی اصلاح‌طلب مهرماه امسال گفته بود که «شدت نارضایتی مردم و درجه بی اعتمادی در جامعه به یک نقطه خطرناک رسیده و بنده تعجب می کنم که چرا مسئولان به چنین قضیه مهم و اساسی توجه نمی‌کنند.»

علی نمازی با انتقاد از عمل نشدن به وعده‌های انتخاباتی، گفته بود که «در صورت ادامه روند بی‌اعتمادی و نارضایتی، انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ درگیر کاهش شدید مشارکت می‌شودف مگر اینکه تحولی در چنین دغدغه‌ها و مشکلات رخ دهد.»

امان‌الله قرایی ‌مقدم جامعه شناس اصلاح‌طلب نیز روز یکشنبه دوم آذرماه در گفتگو با امتداد گفته که «حوادث مربوط به دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ از منظر جامعه‌شناختی در واقع، یک خیزش اجتماعی بوده است. چرا که بیش از ۱۵۰ نقطه کشور را در برگرفته و نشانگر این بوده که نارضایتی اجتماعی از ابعاد اقتصادی، کارایی در اداره کشور، ناروایی‌ها، سوءاستفاده‌ها، افزایش شکاف طبقاتی و همه این موارد سبب این شد که در دورافتاده‌ترین نقاط نیز یک حرکت توده‌ای، آن هم با جرقه و به بهانه افزایش قیمت بنزین به راه بیافتد.»

قرایی مقدم با بیان اینکه «مردم، دیگر به حکومت اعتماد ندارند» و «طبقه متوسط که همواره حامی حکومت بوده در حوادث آبان سال گذشته فروریخت» گفته است: «وقتی جوانی، بیکار بوده و هیچ دورنمای روشنی برای خود متصور نیست، چرا به خشونت متوسل نشود؟ در و دیوار او را وادار به خشونت کرده است. جامعه‌شناسی، مبتنی بر تئوری بوده و بر حرف مفت تکیه ندارد که برخی آقایان می‌زنند. همان زمان، من با تکیه بر تئوری گفتم که این اعتراضات، آشوب نیست، بلکه خیزش اجتماعی بوده و نشانگر آن است که طبقات محروم، اعتبار خود را از دست داده‌اند.»

به عقیده این جامعه‌شناس «در حال حاضر به گفته خود آقایان، ۶۰ میلیون نفر زیر خط فقر بوده و نیازمند کمک معیشتی هستند. همه این عوامل، خشونت را به بار آورده و از خشونت، خشونت زاده خواهد شد. حتی وقتی شما بخواهید آرامش داشته باشید هم، نمی‌توانید. چرا که در خیابان خشونت می‌بینید و از در و دیوار خشونت می‌بارد.»

همه این تحلیل‌ها و نگرانی‌های اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در حالی مطرح می‌شود که مقامات جمهوری اسلامی هیچ اراده، توان و ظرفیتی برای سامان دادن به وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور ندارند چنانکه در چهار دهه گذشته نیز از اینهمه بی‌بهره بوده‌اند و وضعیت کشور را در همه عرصه‌ها بحرانی‌ کرده‌اند. کاهش ارزش پول ملی، افزایش بیکاری و رکود نشان از ادامه مشکلات کنونی طی ماه‌های پیش رو دارد و در این میان اندک منابع و فرصت‌ها نیز نصیب رانتخواران و اختلاسگران شده و فساد در ساختار جمهوری اسلامی گسترده‌تر می‌شود.

از سوی دیگر ناتوانی و ناهماهنگی در مدیریت کُرونا نیز مشکلات را بیش از پیش افزایش داده و در نتیجه همه‌ی اینها خشم مردم از نظام جمهوری اسلامی بیش از پیش افزایش می‌یابد و بی‌تردید در نخستین فرصتی که به دست بیاید خود را نشان خواهد داد.

کیهان لندن

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر