۱۳۹۸ مهر ۱۲, جمعه

استقبال بی‌نظیر از نخستین حضور در ورزشگاه‌ها؛

 زنان ایران آزادی را "فتح" کردند

شورای حقوقی مدیرت گذار
تقریبا چنین استقبالی از بلیت‌فروشی‌های آنلاین در ایران بی‌سابقه بود. ساعت صفر بامداد به وقت تهران، برای نخستین بار و بدون محدودیت‌های گزینشی همیشگی، سامانه بلیت فروشی ورزشگاه‌های ایران، گزینه «زنان» را باز کرد. این یعنی دختران ایرانی می‌توانند برای ورود به ورزشگاه  آزادی بلیت بخرند.
اتفاق حیرت‌انگیز اما تمام شدن تمام سکوهای در نظر گرفته شده برای زنان در کمتر از دو ساعت بود. دخترانی که منتظر باز شدن سامانه بلیت‌فروشی بودند، از همان ثانیه‌های ابتدای ورود به روز جمعه وارد سایت شدند. میزان درخواست‌ها به حدی بود که سایت بلیت‌فروشی ورزشگاه‌ها، بارها از دسترس خارج شد. اتفاقی که پیش از این فقط در بازی برگشت فصل قبل دربی تهران میان استقلال و پرسپولیس و فینال لیگ قهرمانان آسیا شاهد آن بودیم.
فدراسیون فوتبال ایران با توجه به بی‌اهمیت بودن دیدار تیم‌های ملی ایران و کامبوج در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲، تصمیم به اختصاص دادن یک ردیف از سکوهای ورزشگاه آزادی به زنان ایرانی گرفت.
این درحالی است که فدراسیون جهانی فوتبال در آخرین موضع‌گیری رسمی خود در قبال ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران، دو هفته قبل در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: «در ادامه بحث‌ها، فیفا مجددا موضع قوی و واضح خود را مبنی بر این‌که تمامی زنان باید اجازه ورود آزادانه به‌تمامی مسابقات فوتبال داشته باشند را اعلام کرد. همین‌طور فیفا اعلام کرد که تعداد زنانی که وارد استادیوم می‌شوند باید بر اساس تقاضا باشد و درنتیجه بلیت در اختیار زنان قرار بگیرد.»
تاکید فیفا بر این‌که «میزان اختصاص بلیت به زنان باید براساس میزان تقاضا باشد» امکان گزینشی کردن یا محدود ساختن تعداد حضور زنان در ورزشگاه آزادی را از بین می‌برد.
فدراسیون فوتبال در نخستین قدم جایگاه شماره ۱۰ ورزشگاه آزادی که در بازی‌های باشگاهی لیگ ایران، محل حضور هواداران تیفوسی استقلال است را به زنان اختصاص داد. این جایگاه البته برای دوربین‌های صداوسیما هم بهترین گزینه ممکن است. چرا که دوربین‌های سیما این بخش از سکوها را پوشش تصویری نمی‌دهند.
اما کمتر از شش ساعت بعد سامانه بلیت فروشی که ساعت‌ها از دسترس خارج شده بود، دوباره به روز شد. با این تفاوت که یک جایگاه دیگر هم به زنان ایرانی تعلق گرفت.
سایت «ورزش سه» در گزارشی پیرامون روند بلیت فروشی در ورزشگاه آزادی برای بازی ایران و کامبوج نوشته است: «درحالی یک جایگاه دیگر به زنان تعلق گرفت که در قسمت روبروی جایگاه کمتر از هزار بلیت به فروش رفته و در پشت نیمکت‌ها نیز هنوز تعداد زیادی از سکوها خالی مانده و بلیت چندانی فروخته نشده است.»
عدم استقبال مردان از بازی بی‌اهمیت ایران و کامبوج قابل درک است. تیم «مارک ویلمتوس» قطعا مقابل حریف درجه سوم آسیایی خود کار سختی نخواهد داشت و حضور در ورزشگاهی که البته امکانات خاصی برای حضور تماشاگران ندارد هم برای این بازی چندان منطقی نیست. مردها گزینه‌های دیگری هم در پس و پیش این بازی دارند؛ لیگ و بازی‌های مهم‌تر ملی. اما زنان می‌توانند برای اولین بار طعم حضور در ورزشگاه آزادی را بچشند.
اما نکته قابل تامل اینجاست که ساعت ۹ صبح، تمامی دو ردیف از سکوهای اختصاص داده شده به زنان برای بازی ایران و کامبوج فروش رفت. خبرگزاری دولتی ایرنا نوشت: «طبق وعده فدراسیون فوتبال و درخواست صریح فیفا، با آغاز بلیط فروشی در سایت رسمی، یک جایگاه با رنگ بنفش به زنان ایرانی اختصاص پیدا کرد. اما در کمتر از یک ساعت، تمام بلیت‌های جایگاه مربوطه به فروش رسید.»
این خبرگزاری استقبال زنان را فوق‌العاده خوانده و مدعی شده که فدراسیون ایران «سه جایگاه دیگر را نیز مطابق انتظار فیفا در سایت مربوطه برای بانوان در نظر گرفت» تا ساعت ۱۲ به وقت تهران، تمامی این چهار ردیف به فروش رفتند. ایرنا ادعا کرده که تا ظهر روز جمعه ۳۵۰۰ دختر ایرانی بلیت این بازی‌ را به صورت آنلاین خریداری کرده‌اند. این رقم با تعداد درخواست مردان برای حضور در آزادی برای تماشای همین مسابقه غیرقابل مقایسه است.
خبرگزاری دولت نوشته تاظهر روز جمعه فقط ۴ هزار «مرد» بلیت این بازی را خریداری کرده‌اند که انتظار می‌رود این تعداد افزایش پیدا کند.
حضور زنان در پنج‌شنبه ۱۸ مهرماه، نتیجه تلاش‌های دختران ایرانی برای شکستن قفلی بود که بیش از چهل سال روی درهای ورزشگاه‌های ایران کوبیده بودند.
این حس شوق برای حضور در آزادی را می‌توان در توییت «مهتاب قلی‌زاده» خبرنگار روزنامه سابق روزنامه شرق دقایقی پس از خرید بلیت آنلاین بازی ایران و کامبوج در توییتر خود نوشته است: «دیدن اسم خودم پای اون بلیت، چیز ساده‌ای نبود؛ به خودم برای سهم اندکم وهمه زنایی که تو این راه هزینه دادن فکر کردم؛ تصویر نگار و نیلوفر و منیژه و الهه اومد جلوی چشمم. ولی لیگ چی؟ زنای شهرستان چی؟ بازی‌های پرسپولیس چی؟ این همه محدودیت چی؟»
او یکی از فعالان حضور در ورزشگاه‌های ایران بود. یکی از دخترانی که البته برای حضور در ورزشگاه‌ها، گریم مردانه نکرد. همین‌طور «سعیده فتحی» خبرنگار ورزشی که بارها سابقه حضور در ورزشگاه‌های خارج از کشور در رقابت‌هایی مانند بازی‌های آسیایی را داشته بامداد روز جمعه از ذوق خود برای خریدن بلیت جایگاه زنان ورزشگاه آزادی در اینستاگرام خود نوشت.
سایت «فوتبالدخت» که به صورت اختصاصی اخبار فوتبال زنان و همین‌طور روند حضور دختران در ورزشگاه‌ها را پوشش می‌دهد، اقدام جدیدی کرده است. در این سایت، زنانی که از شهرستان‌ها بلیت بازی ایران و کامبوج را خریداری کرده‌اند می‌توانند برنامه حرکت اتوبوس‌ها از تمامی شهرستان‌ها به سمت تهران را پیدا کنند. همین طور چگونگی رسیدن به در غربی ورزشگاه آزادی، یعنی نزدیک‌ترین ورودی به جایگاه زنان هم به خوبی شرح داد شده است.
سامانه بلیت‌فروشی زنان هم‌چنان مشکلاتی برای به روز شدن و فروش بلیت دارد و دلیلش هم فقط درخواست‌های دختران ایرانی برای خرید بلیت ورود به ورزشگاه است. در صورت افزایش درخواست‌ها، فدراسیون فوتبال چاره‌ای جز تخصیص بیشتر سکوها به زنان برای ورود به آزادی ندارد.
حضور زنان در پنج‌شنبه ۱۸ مهرماه، نتیجه تلاش‌های دختران ایرانی برای شکستن قفلی بود که بیش از چهل سال روی درهای ورزشگاه‌های ایران کوبیده بودند. هرچند که دیروز (پنج‌شنبه) باز هم برخی از تندروهای مذهبی در ایران، فراخوان تجمع مقابل مجلس برای جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه‌ها را در سطح شهر تهران پخش کردند، اما بعید به نظر می‌رسد حاکمیت ایران، از میان تعلیق یا گوش جان سپردن به خواسته این تندروها، دومی را انتخاب کند.
در این فراخوان آمده بود: «در راستای حمایت از حکم ولی فقیه و فتوای مراجع تقلید و در محکومیت برخی مسوولان دولتی در ورود زنان به ورزشگاه‌ها، اجتماع امت حزب‌الله برگزار می‌گردد.»
ایران وایر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر