۱۳۹۸ مهر ۱۹, جمعه

هجوم مصادره‌ کنندگان دولت به نخستین ورود زنان

zanan.jpg


ایران وایر تمام فشارهایی که فدراسیون جهانی فوتبال برای ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران آورد سرانجام مدیران دولت را بر سر یک دو راهی قطعی قرار داد؛ یا درهای ورزشگاه به روی زنان باز می‌شود، یا فوتبال ایران تعلیق خواهد شد.

بیانیه‌ای که فیفا در آخرین روز شهریورماه امسال روی سایت رسمی خود قرار داد، اولتیماتوم پایانی به تنها کشوری در جهان بود که به زنان اجازه ورود به ورزشگاه‌های ایران را نمی‌داد. به نظر می‌رسید نه تنها فدراسیون فوتبال ایران که در حقیقت حاکمیت ایران، چاره‌ای جز قبول این خواسته فیفا نداشت.
همان‌طور که فدراسیون جهانی فوتبال می‌خواست، بازی ایران و کامبوج در روز دهم آگوست، تبدیل به بازی افتتاحیه حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌های فوتبال ایران شد. بلیت‌فروشی‌ها حقیقی نبود. فدراسیون فوتبال با وجود خالی ماندن بیست هزار سکوی ورزشگاه آزادی اما اجازه حضور بیشتر زنان و دختران در ورزشگاه‌ها را نداد.
«فرحناز» یکی از زنانی که موفق شده بود بلیت ورود به ورزشگاه آزادی را خریداری کند، در توییتر خود نقل کرده است که یکی از دخترها، پس از دیدن ناظران فیفا دوان دوان به سوی آن‌ها رفته و با وجود مقاومت مامورین زن نیروی انتظامی خودش را به ناظران رسانده و از دشواری‌های بلیت فروشی و بی‌عدالتی در تخصیص سکوها گفته است. ناظر فیفا هم سری تکان داده و گفته: «آقای پرزیدنت (جیانی اینفانتینو) خودش می‌داند. اما به همین راضی باشید و باز هم تلاش کنید.»
با این وجود ورود زنان به ورزشگاه‌ آزادی تبدیل به فرصتی برای تبلیغات مدیران دولتی ایران شده است.
«معصومه ابتکار» معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده و البته رییس سابق سازمان حفاظت محيط زيست، دیروز (پنج‌شنبه) فرصت مناسبی پیدا کرد تا دولت را تنها اهرم باز شدن درهای ورزشگاه‌ها به روی زنان معرفی کند.
او ابتدا، زمانی که از تونل غربی ورزشگاه آزادی وارد بخش VIP می‌شد، به خبرنگاران گفت: «این نتیجه سه سال مقاومت و تلاش آقای حسن روحانی و وزارت ورزش است. ما تلاش زیادی کردیم تا به چنین روزی برسیم و از این بابت بسیار خوشحالیم.» اما وقتی خبرنگاری از او می‌پرسد که این آغاز ورود زنان به ورزشگاه‌ها حتی در بازی‌های لیگ است خانم ابتکار با چند ثانیه مکث جواب می‌دهد: «آهسته، آهسته.»
یعنی دولتی که تمام کوشش خود را برای ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران کرده بود، دقیقا در روزی که فیفا به عنوان اولتیماتوم نهایی ورود زنان تعیین کرد موفق شد درها را آن هم به صورت محدود و گزینشی به روی دختران ایرانی باز کند.
معصومه ابتکار البته در تداوم انحصاری کردن و دولتی کردن این «بازگشایی» پس از چهار دهه، در حساب توییتر خود نوشت: «قدم زنان در آزادی گلباران. از زمستان ۹۶ که شیوه نامه ای در دولت دوازدهم تصویب شد تا امروز مسعود سلطانی‌فر پیگیر حضور زنان در ورزشگاهها بوده تا به انجام رسید... با دشواری های زیاد!»
خانم ابتکار البته اشاره نکرده است که همان زمستان سال ۹۶ چرا این شیوه‌نامه (آن هم نه ابلاغیه و دستورالعمل که شیوه‌نامه) در هیات دولت نگارش شد.
شاید زمستان سال ۹۶ خانم معصومه ابتکار در بازی‌های سیاسی حسن روحانی و هیات دولت جایی نداشت که متوجه نشد جیانی اینفانتینو رییس فدراسیون جهانی فوتبال، صرفا برای ملاقات با رییس جمهور ایران و مذاکره در مورد ورود زنان به ورزشگاه‌ها به تهران آمد.
دهم اسفندماه سال ۱۳۹۶ حسن روحانی و جیانی اینفانتینو در بخش VIP فرودگاه مهرآباد با هم دیدار کردند. یک هفته بعد رییس فیفا به روزنامه گاردین گفت: «راه حل ساده در مورد فوتبال ایران، تعلیق است. آن‌ها می‌توانند زنان را از ورود به ورزشگاه محروم کنند و فوتبال را به صورت کامل از دست بدهند. اما من از راه گفت‌وگو وارد می‌شوم. تا جایی که ممکن است از اعمال فشار هم دوری می‌کنم. اما اگر راهی باقی نماند، قطعا ابزارهای قوی‌تری برای برخورد با ایران خواهیم داشت.»
همان زمان حسن روحانی، به هیات دولت و البته «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان دستور داد که شیوه‌نامه ورود زنان به ورزشگاه را نگارش کنند.
تاریخ اما در مورد فشار برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها روایت دیگری دارد. برخلاف انتظار و باور، «محمود احمدی‌نژاد» تنها رییس جمهور ایران طی چهار دهه اخیر بود که برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها نه تنها «حکم خودسرانه» صادر کرد که حتی چند ماهی هم رخ به رخ با مراجع تقلید ایستاد.
سال ۸۵ محمود احمدی‌نژاد با ارسال نامه ای مستقیم به «محمد علی آبادی»، رییس وقت سازمان تربیت بدنی، خواستار فراهم کردن امکانات حضور زنان در ورزشگاه‌ها شد. احمدی نژاد در اولین جلسه هیات دولت از سوی علی آبادی و «علی سعیدلو»، معاون اجرایی رییس جمهوری مورد این سوال مشترک قرار گرفت که طرح از چه زمانی اجرایی شود؟ احمدی نژاد به آن ها گفت که نامه او دستور بوده، نه طرح.
جمعه همان هفته «احمد خاتمی» خطیب جمعه تهران گفت: «بنده مخالف اول حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستم.» اما سخنرانی احمد خاتمی هم باعث نشد تا احمدی نژاد از موضع خود عقب نشینی کند. مهرماه سال ۸۵ رییس جمهوری وقت در نامه ای دوباره خطاب به رییس سازمان تربیت بدنی، از او خواست پیشرفت های به دست آمده برای ورود بانوان به ورزشگاه را به وی اطلاع دهد.
کمتر از ده روز بعد نیز «محمدتقی مصباح یزدی»، «ناصرمکارم شیرازی»، «محمدجواد فاضل لنکرانی»، «لطف الله صافی‌گلپایگانی» و «میرزا جواد تبریزی» مراجع تقلید تشیع در نامه‌هایی جداگانه از رییس جمهور وقت ایران خواستند از موضع خود عقب‌‌نشینی کند.
بهمن‌ماه سال ۹۴ «مرتضی آقا تهرانی»، روحانی نزدیک به مصباح یزدی در گفت‌وگو با هفته نامه «رمز عبور» به یک پیام‌رسانی خصوصی اشاره کرد: «رفتم خدمت حاج آقا (مکارم شیرازی). ایشان گفتند پیغام مرا به آقای احمدی نژاد گفتی؟ گفتم بله. گفتند اخبار را شنیدی؟ اخبار اعلام کرد. گفتم آقا من به ایشان گفتم و ایشان گفت نه، چیزی نمی شود و به فکر هستم. نمی دانم. دیدم حاج آقا خیلی ناراحت شد.»
آقاتهرانی مدعی شد اصرار محمود احمدی‌نژاد سرانجام باعث سخنرانی آیت‌الله مکارم شیرازی و انتقاد توام با تهدید او می‌شود. اتفاقی که حضور زنان در ورزشگاه‌ها را باز هم به تاخیر انداخت.
معصومه ابتکار البته تنها کسی نیست که سعی می‌کند وجه این موفقیت را به حساب دولت واریز کند. مسعود سلطانی‌فر هم در حساب توییتر خود نوشته است: «از حمایت‌های رییس جمهور محترم، مسوولان عالی امنیتی و انتظامی، همکارانم در وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون که این حضور با همراهی آنان تحقق یافت تشکر می‌کنم.»
وزیر ورزش دولت روحانی در حالی مانند خانم ابتکار این حضور را مصادره به نفع دولت و رییس جمهور می‌کند که در مصاحبه تیرماه خود با روزنامه دولتی «ایران‌ورزشی» به صورت قطعی از نامناسب بودن جو ورزشگاه‌ها برای حضور زنان و تماشای رقابت‌های لیگ حرف زده بود.
«علی ربیعی» دیگر مصادره کننده ورود زنان به ورزشگاه‌ آزادی به سود دولت است. ربیعی به عنوان سخنگوی دولت روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «آمریکا با ان همه قدرت و هم‌پیمان نتوانست به ما فشار بیاورد. بعد ما اسیر فشار فیفا شویم؟ این (ورود زنان) خواست دولت بود.»
اما یک ماه پیش از این‌که سخنگوی دولت در مورد نقش و قدرت دولت برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها طرح دهد، «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران گفت: «ورود زنان به ورزشگاه‌ها به هیچ وجه به مصلحت نیست.»
آقای واعظی رییس دفتر همان رییس جمهوری است که معصومه ابتکار، مسعود سلطانی‌فر و البته علی ربیعی، او را نقش اول حضور زنان در ورزشگاه‌ها معرفی کرده‌‌اند.
این مجموعه‌ای از تضادهاست؛ نوعی #راستی‌آزمایی از ادعای مدیران دولتی ایران. تضادی که هنوز حتی خواسته قطعی رییس فدراسیون جهانی فوتبال در مورد حضور زنان در بازی‌های لیگ را هم ضمانت نمی‌کند. آیا معصومه ابتکار، مسعود سلطانی‌فر، علی ربیعی یا هر یک از مقاماتی که همین حضور نیمه گزینشی در ورزشگاه آزادی را موفقیت دولت می‌دانند، در بازی‌های لیگ که ماموران و ناظران فیفا در ایران نخواهند بود هم اجازه ورود زنان به ورزشگاه را خواهند داد؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر