صفحات

۱۴۰۲ فروردین ۱۰, پنجشنبه

 از منشور نوشته شده مهسا 

تا منشور نا نوشته رستاخیز زن زندگی آزادی


۱۴۰۱ اسفند ۲۸, یکشنبه

 از منشور مهسا تا شورای حقوق دانان



دکتر نیره انصاری

نمی خواهم به این منشور و ایرادات وارد بر آن چیزی بیافزایم زیرا بسیاری از صاحبنظران بی غرض به درستی  و از زوایای گوناگون به آن پرداخته اند.

* اما از این جهت  می توان بیان داشت که منزلت و جایگاهِ تولید یک منشور/ بیانیه که ایجاد یک تحول کند و وزن به آن بدهد تا کُنش ساز باشد، اندیشه ساز باشد که موجب ارزشمندی آن بیانیه شود در این منشور مشاهده نمی شود.

۱۴۰۱ اسفند ۲۷, شنبه

 منشور مهسا و "کارناوال منیّت"

فاضل غیبی

از همان فردای انتشار «مهسا» از هر سو موجی از دشنام و تمسخر نثار آن گردید؛ بسیاری از این نارواگویی‌ها که بعضاً زیر پوشش «انتقادات سازنده» انتشار یافته‌اند چندان بی‌ربط و ناروا هستند که باید شک کرد که نویسندگان و گویندگان آنها افراد بالغ و عاقلی باشند. برای نمونه، سلطنت‌طلبانی که در فضای سیاسی کسی جز شاهزاده را داخل آدم حساب نمی‌کنند، از استقلال رأی او خشمگین شده‌اند! و یا چپ‌هایی که باید خشنود باشند از اینکه دختری برخاسته از پایین‌ترین اقشار جامعه، امروزه زنی است که رئیس جمهور فرانسه از او در کاخ الیزه پذیرایی می‌کند، وی را به سادگی به حقوق‌بگیری از CIA  متهم می‌کنند.

 چپ و راست افراطی علیه منشور مهسا! 

    بهروز ستوده

Behrouz_Sotoudeh.jpg

انتشار منشور مهسا (منشور همبستگی و سازماندهی برای آزادی) در چند روز گذشته موجی از مخالفت و در مواردی نفرت پراکنی را در میان چپ و راست اپوزیسیون جمهوری اسلامی درپی داشته است که بی گمان در این میان آتش بیار اصلی این جنجال آفرینی، دستهای پنهان عوامل نامرئی حکومت ولایت فقیه در لباس چپ و راست اپوزیسیون نقش مهمی را ایفا میکنند چرا که راز بقا و ادامه حیات حکومت ضدانسانی و ضدایرانی جمهوری اسلامی از روز نخست تا امروز به دو عنصرسرکوب و زندان و شکنجه و اعدام مخالفان در داخل کشور و ایجاد تفرقه و چنددستگی در میان مخالفان بویژه در خارج از کشور بوده است.

چهارشنبه سوری،

 فرا رسیدن نوروزو مرگ حکومت آخوندی!


فیروز نجومی


سالی دیگر بر عمر حکومت آخوندی، بر عمر حکومت نکبت و مصیبت افزوده شد. اما، سال گذشته، سالی بود که ناقوس مرگ نظام، پس از گذشت تقریبا نیم قرن، بگوش همگان درسراسر جامعه، و همچنین بگوش جهانیان رسید. البته، چه بسیاراند آنانکه، گوشهایشان کمی سنگین است و یا خود را به نشنیدن میزنند، نشنیدن ناقوس مرگ نظام. 

۱۴۰۱ اسفند ۲۶, جمعه

 شورای مدیریت‌گذار: "منشور مهسا" را گامی به پیش می‌دانیم


انقلاب زن زندگی آزادی کشور ما را وارد دوران تاریخی نوینی کرد که ویژگی آن پژواک پرطنین و سراسری خواست گذر تام وتمام از نظام اهریمنی جمهوری اسلامی و برپایی نظم و ساختاری نوین است. این جنبش انقلابی بر دوش‌های پرتوان جوانان، زنان و مردان ایرانی و قهرمانی‌های بی نظیر آنان تا هم اکنون نیزبه پیروزی‌های مهمی دست یافته است.

۱۴۰۱ اسفند ۲۴, چهارشنبه

 دشمن را اشتباه گرفته‌اید؛ یادداشتی برای عبدالکریم سروش


زیتون - بابک مینا

دکتر سروش گرامی! در متن اخیرتان بسیار گلایه کرده بودید از حملات بی‌ادبان. بگذارید این نامه کوتاه را با دل‌جویی از شما آغاز کنم. این حملات شایسته نبود و من به عنوان منتقدِ شما از آن خرسند نیستم. امیدوارم این روزهای تلخ بگذرد و ما همگی دوباره راز اعتدال در سیاست و گفت‌وگو را بیابیم.

 دولت انتقالی یا دولت آلترناتیو؟

امکان، شرایط و قوانین…



دکتر نیره انصاری
دولت انتقالی در زمانی  که هنوز در حال استقرار، وجنبش هم موجود است به وجود می آید. در واقع دولت انتقالی در اوایل برافتادگیِ [دولت متزلزل] و در زمانی که هنوز نهادهای کلان دولت آلترناتیو تاسیس نشده است به وجود می آید.


 مواد تدوین‌شده‌ی "منشور همبستگی مهسا" حاوی گسست از منجلاب اسلامی‌ست، نیکروز اعظمی

Nikrooz_Azami_3.jpgپیش از ورود به بحث اصلی نکته‌ای را باید در اینجا روشن کرد و آن نحوه نقد است. نقد هنگامی نقد است که اصل موضوع را مورد کنکاش قرار دهد و نواقص آن را بنماید. نقد با نق زدن، پیشنهاد و توصیه کردن متفاوت است. پس از انتشار "منشور همبستگی مهسا" تا کنون نقد از محتوای کلی متن صورت نگرفته آنچه بیان می‌شود حاشیه‌ای هستند که از موضوع اصلی خارج است.

۱۴۰۱ اسفند ۲۳, سه‌شنبه

۱۴۰۱ اسفند ۲۲, دوشنبه

 قانون اساسی چه نسبتی با فلسفه سیاسی دارد؟

زن، زندگی، آزادی


مقدمه؛
 

امر حقوقی و امر جنسیت

یک تحول در حوزه ی جنبشهای اجتماعی است.

زن، زندگی، آزادی یک شعار یا یک فلسفه سیاسی؟!

عبارت طنین افتادن شعار زن، زندگی و آزادی در ایران طلیعه ی یک فلسفه سیاسی است و ما میخواهیم بدانیم که با گوش یک فیلسوف سیاسی این شعار در واقع بیانگر چیست؟

 جمهوری یا سلطنت، ابراهیم بارانEbrahim_Baran.jpg



این روزها نزد ایرانیان بسیارشنیده میشود که چه جمهوری، چه سلطنت، فرقی نمیکند فقط ملاها بروند. بعد هم در بهترین حالات مثال کشورهای سلطنتی و یا جمهوری‌ای زده میشود که در هر دو هم میشود خوب زندگی کرد و هم بد. حرف درست است اما ناپخته و خطر ناک.

   منشور مخالفان منتشر شد:

 پس از سرنگونی حکومت سرنوشت حکومت، مقامات و اعضای سپاه چه می‌شود؟

voa.jpg

ایران وایر - شش چهره شناخته شده مخالف جمهوری اسلامی، امروز جمعه ۱۹ اسفند منشور همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران، با نام اختصاری «مهسا» را منتشر کردند.

انتشار این منشور پیش‌تر و در نشست این چهره‌ها در دانشگاه جرج‌تاون در روز ۲۱ بهمن ماه وعده داده شده بود.

۱۴۰۱ اسفند ۱۹, جمعه

     سخن با گوسفندان و آگاهی های کاذب! 


فیروز نجومی
هم اکنون، پس از برملا شدن فاجعه حملات شیمیایی به مدارس دخترانه، پس از گذشته بیش از 3 ماه، کمتر کسی هست که باور کند دشمن جایی دیگری باشد، بجز همینجا. همگان دریافته اند که دروغ است که میگویند دشمن امریکاست. البته، دیر زمانی ست که ملت آگاهی خود را بحقیقت اعلام کرده است.  که دشمن ملت، در درون است نه در بیرون. هیچ دشمن بیرونی نیست در خصومت با بخش مشخصی از جامعه، بخشی که دختران نوجوان از 12 و 13 تا 16 و 17 ساله را تشکیل میدهند هدف قرار دهد، نه در یک یا چند شهر بلکه در بیش از 100 شهر و 25 استان کشور.

هیلا صدیقی:

 زن زندگی آزادی، 

نقطه اتحاد نسل جوان ایران است


در انتظار روز جهانی دیگری با نام: «روز جهانی انقلاب زنانه» ، شکوه میرزادگی

به مناسبت هشتم مارچ

امسال اگر ما همچنان فقط از تاریخچه آغازین روز هشتم مارس بگوییم و سخنان رهبران فمنیستی قرن نوزدهم و بیستم را تکرار کنیم، بی تعارف شبیه آخوندهایی می‌شویم که هیچ حرفی ندارند جز این که قصه‌ی زندگی امامان خود را تکرار کنند و اشک مردم را در آورند.

۱۴۰۱ اسفند ۱۸, پنجشنبه

 هشت مارس ٢٠٢٣ و چالش های پیش روی زن ایرانی


کاوه الحمودی
انقلاب ژینا (مهسا امینی) با نام زن, زندگی, آزادی یکبار دیگر مسئله زن ایرانی و ستم روا شده در حق او را در سطح گسترده مطرح, و بعد بین المللی هم به آن داد. 

از روز نخست روی کار آمدن خمینی و استقرار ارتجاع مذهبی در ایران زن ایرانی همواره در صف اول اعتراضات بوده و بیشترین چالش را برای نظام ارتجاعی و قرون وسطایی ولایت فقیه بوجود آورده است. 

۱۴۰۱ اسفند ۱۷, چهارشنبه

 رستاخیز همۀ ایران‌دوستان


فاضل غیبی

راز پوشیده‌ای نیست که پیروزی رستاخیز زن زندگی آزادی از یک سو به ریزش از درون رژیم اسلامی و از سوی دیگر به پیوستن ایرانیان در ابعاد میلیونی نیاز دارد. همچنین روشن است که هر قشر و گروه اجتماعی از ویژگی‌هایی برخوردار است و زمانی با خیزش نوین ایران همراه می‌شود که ویژگی‌های این خیزش را با خواست‌ها و ویژگی‌های خود همخوان و هماهنگ بیابد.

 8مارش2023 روز جهانى زن


انقلاب حق

 رهبریت زنان در جنبش انقلابی 1401


دکتر نیره انصاری

انقلاب حق، نتایج حقوقی یک انقلاب سیاسی، پدیداری، متعلق به دوران پس از جنگ جهانی دوم است و انفجار حق ها ریشه در دوران پس از جنگ دارد. البته در حال حاضر زبانِ حقِ طبیعی در جریان موضوعه شدن تغییر یافته است.

۱۴۰۱ اسفند ۱۶, سه‌شنبه

 ویژگی‌های انقلاب "زن، زندگی، آزادی" و خصیصه‌های انقلاب زنانه شهلا عبقری

روز جهانی زن، روزی است که تمامی زنان، اقلیت‌های جنسی و برابری خواهان برای رفع تبعیض جنسیتی تجدید عهد می‌کنند، دستاوردها را جشن می‌گیرند و کمبود‌ها را بررسی می‌کنند. بیش از صد سال است که جنبش رهایی از تبعیض جنسیتی همچنان ادامه دارد، ولی هنوز هستند کشورهایی که زنان با چالش‌های بسیاری برای رفع تبعیض روبرو می‌باشند.

۱۴۰۱ اسفند ۱۵, دوشنبه

 "سلام فرمانده ۲" همان‌قدر به حملات شیمیائی در مدارس مرتبط است که "برایِ" به انقلاب "زن زندگی آزادی"، رضا علامه‌زاده


در بحبوحه‌ی نگرانی مردم ایران و جهان از تداوم حملات شیمیائی به مدارس دخترانه در ایران، سیدعلی خامنه‌ای بالاخره با انتشار ویدئو کلیپ "سلام فرمانده ۲" سکوتش را شکست و به هوادارانش در ایران و در منطقه اعلام کرد که افتخار این "جهاد شیمیائی" تنها محصول تلاش "آتش‌به‌اختیاران" حامی رهبر نیست بلکه اجرای بی کم‌وکاست فرمان مستقیم خود اوست به سربازان گمنام امام زمان از هر دسته‌اش، سپاهی و بسیجی و حزب‌الهی‌ها.

اعلان جنگ سپاه علیه دختران دانش آموز
فرزانه روستایی


۱۴۰۱ اسفند ۱۴, یکشنبه

 فتوای آیت‌الله، ملت بی‌پرچم و انسان طراز نوین، مزدک بامدادان

Mazdak_Bamdadan2.jpgزمان برای خواندن: 12 دقیقه

«آرم‌های ایران نباید آرم‌های شاهنشاهی باشد، باید آرم‌های اسلامی باشد. از همه وزارتخانه‌ها، از همه ادارات، باید این شیروخورشید منحوس قطع بشود، علم اسلام باید باشد. آثار طاغوت باید برود. اینها آثار طاغوت است»[1]

 حملات شیمیایی به دختران و خطر فرقه های آخرالزمانی 

عبدالستار بهشتی

بدون مقدمه و سر راست سر مطلب بروم. شما اگر غذایی که از تاریخ مصرف آن گذشته باشد بخورید حالتان بد می شود. به این می گویند "مسمومیت". هیچ کس به قربانیان حملات شیمیایی و بیولوژیک صدام حسین به سربازان ایرانی نمی گوید "مسمومیت". هیچ کس به قربانیان ژاپنی فرقه آخرالزمانی اوم شینریکو (Aum Shinrikyo) به معنای "والاترین حقیقت" که در سال ١٩٩۵  با ماده شیمیایی سارین در مترو توکیو تعداد زیادی را قتل عام کرد, نمی گوید "مسمومیت" . هیچ کس به بیش از ٩٠٠ قربانی فرقه آخرالزمانی معبد خلق (Peoples Temple) به رهبری یک کشیش خودخوانده بنام جیم جونز در جونز تاون گایان نمی گوید "مسمومیت". انسانهای بسیاری قربانی تعصب و بنیادگرایی فرقه های آخرالزمانی (doomsday cult) شده اند که نمونه های آن فراوان هستند, از مکزیک گرفته تا سوئیس.

 

۱۴۰۱ اسفند ۱۳, شنبه

 از سند مسئولانه ائتلاف سه نیرو در مبارزه پیش رو حمایت می‌کنم، 

ابوالفضل محققی

درک عمیق مسئولیت هر جریان سیاسی، هر فرد چه در داخل کشور وچه در خارج از کشور تلاش پیگیر در جهت یافتن راهی است که منجر به یک وفاق ملی وهمکاری تمامی نیرو‌های مخالف جمهوری اسلامی در یک صف واحد شود.

 مسمومیت های زنجیره ای و بوی گند دین آخوندی!



فیروز نجومی
واقعیت آن است که بوی گند دین آخوندی و یا "اسلاام امامتی،" نیز، در ماجرای مسمومیت های زنجیره ای مدارس دخترانه بمشام میرسد، مسمومیت هایی  که در یکی از مدارس دخترانه شهر"مقدس" قم آغاز گردید و به چندین شهر و استان دیگر سرایت نمود. 

تا این لحظه، اکثرا، ناظران و تحلیلگران شرایط اجتماعی حاکم بر جمهوری اسلامی، در باره علت و یا علل مسمومیت ها، از جمله ایحاد رعب و وحشت و هراس افکنی به بحث و گفتگو پرداخته و اهداف سیاسی آنرا برشمرده اند.

۱۴۰۱ اسفند ۱۲, جمعه

 در آستانه 8 مارس 

روایت های راست و چپ از مساله و رهایی زن!

آذر ماجدی  

در آستانه 8 مارس، روز جهانی آزادی زن هستیم. امسال، بویژه برای جنبش آزادی زن در ایران، 8 مارس رنگ و بویی دیگر دارد. طی سال گذشته نبرد زنان آزادیخواه با همراهی و همبستگی مردان آزادیخواه در ایران با رژیم اسلامی بر سر حجاب اسلامی و آپارتاید جنسی ابعادی بسیار گسترده تر یافت. بسیاری از زنان بطور دوفاکتو حجاب را سرنگون کردند. جنگ خیابانی با نیروهای سرکوب بر سر حجاب به یک امر روزمره بدل شد. این نبرد اوج یافت و به جرقه یک خیزش انقلابی در جامعه بدل گردید. 

۱۴۰۱ اسفند ۱۰, چهارشنبه

 از اعدام تا انقلاب حق


دکتر نیره انصاری
ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن و دربحث «قانون در عصر رنسانس»، زندگی مردم در سالهای 1517 تا1564 مینویسد:«سیاستمداران و قانونگذاران که از مبارزه با خوی بشری به ستوه آمده بودند سهولت کار خود را در آن می دیدند که با وضع قوانین بی رحمانه، مردم را با اعدام افراد، به عبرت وادارند. »