صفحات

۱۴۰۰ دی ۱۰, جمعه

 از دی ۸۸ تا دی ۹۶؛ چه چیزی عوض شد؟

از ۸۸ اگر چیزی به یاد مانده، جان‌باختگانش هستند، نه مطالباتش. مطالبه اکثریت شهروندان نه رای‌گیری در نظام ولایت فقیه، بلکه تغییر این نظام است

شعار معترضان، از سال ۹۶ به بعد، از بنیان با شعارهای معترضان در سال‌های قبل فرق داشت و رادیکال‌تر بود- عکس ایندیپندنت فارسی

چرا در جمهوری اسلامی دیگر با پدیده‌ای به نام رسانه سر و کار نداریم؟ چرا آنچه دستگاه تبلیغاتی نظام ولایت فقیه بازتاب می‌دهد، نه تنها ارتباطی به واقعیت جاری در بطن جامعه و خیابان ندارد، بلکه کوششی خودآگاه و ناخودآگاه برای قلب و جعل واقعیت است؟

۱۴۰۰ دی ۸, چهارشنبه

                        جبهه متّحد "دادخواهان" دربرابر "بیدادگران"



۱۴۰۰ دی ۶, دوشنبه

 مراد ویسی :

رهبری و گذار به حکومت سکولار


 کلامی چند در باره‌ی پدرم، محمدجعفر پوينده

nazanin_122621.jpg


نازنین پوينده

اصل اين متن بر اساس خاطرات شخصی من به زبان فرانسه برای آشنايان فرانسه‌زبانی که جز قتل پدرم، به عنوان يک دگرانديش ايرانی، از او شناختی ندارند و نیز اطلاعاتی راجع به زندگی و افکارش ندارند نوشته شده است.

۱۴۰۰ دی ۴, شنبه

اله و جدایی جنسیت ها!

فیروز نجومی

 به امر و فرمان کیست که باید دیواری بزرگتر از دیوار چین بین زنان و مردان و دختران و پسران کشیده شود؟دیواری ابدی، دیواری ویران نشدنی در دین اسلام؟

 بررسی سیاست افزایش جمعیت از منظر حقوقی در جهان 

نیره انصاری

بهداشت باروری نیز در کاربرد وسیع و جهانی‌اش به سلسله رفتارهایی اشاره دارد که هدف اصلی‌شان ایمن‌سازی روابط جنسی است. از آنجا که روابط می‌تواند به بارداری منتهی گردد، این دستورات و رفتارها بهداشت باروری نامیده شده‌اند.

۱۴۰۰ دی ۳, جمعه

نیما قاسمی:

 ترس حکومت از اتحاد ارگانیک میان مردم


دویچه وله - نیما قاسمی، دانش آموخته مقطع دکترای فلسفه‌ است. او در بهمن ماه سال گذشته عمدتا به دلیل نوشته‌هایش در فضای مجازی بازداشت و حدودا یک ماه بعد آزاد شد. با او درباره فعالیت سیاسی در فضای حقیقی و مجازی گفت‌وگو کردیم.

۱۴۰۰ دی ۲, پنجشنبه

 آن قدر عزا بر سر ما ریخته‌اند که فرصت زاری کردن نداریم

golshiri_122321.jpg

هوشنگ گلشیری در زمستان ۱۳۷۷، پس از قتل‌های سیاسی آن سال، نخست این‌ها را می‌نوشته تا بعد مصالح کارش کند، چنانکه خود نوشته «این که می‌نویسم واقعاً کار نیست. این تنها یادداشتی است، مادۀ خامی که باید با همۀ آن اعماق ترکیب شود، یا تصاویری از آن اعماق را تزیین کند، واقع‌نما کند.» اما بعد تصمیم می‌گیرد که آن را مقاله‌ای کنَد و به نشریۀ The New York Review of Books برای انتشار بسپارد.

 طبرزدی:

خامنه ای را شکست خواهیم داد


۱۴۰۰ آذر ۲۹, دوشنبه

 سخنی کوتاه با اساتید محترم و علمای اهل سنت بلوچستان

 عبدالستار دوشوکی

اساتید و مدرسان محترم دارالعلوم زاهدان و جامعة‌الحرمین ‌الشریفین چابهار در دو نامه جداگانه به سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان علاوه بر تعریف و تمجید از وی بعنوان " عالم روشن و دوراندیش", خواهان "تجدید نظر" در حکم عزل  مولانا گرگیج شده اند و تصمیم عزل را نه "غیرقانونی و غیر شرعی", بلکه صرفا عجولانه خوانده اند.

۱۴۰۰ آذر ۲۷, شنبه

  در دل تاریکی، 

امید هنوز بزندگی ادامه میدهد!


چگونه باینجا رسیدیم، باینجایی که جامعه ما تا بیخ و بن گندیده، ظلم و ستم، فساد و فحشا، فقر وتنگدستی، اختلاس و غارتگری سراسر آنرا فرا گرفته و ناقوس خروج امام عج از غیبت را بصدا درآورده است؟ براستی، چگونه خروج نیافته از تاریکی بار دیگر عمیقتر در دل تاریکی فرو رفتیم؟

۱۴۰۰ آذر ۲۶, جمعه


 حکم حکومتی یک آخوند برای عزل امام جمعه اهل سنت

حکم مضحک و مذموم یک آخوند شیعه (نماینده ولی فقیه در استان گلستان) برای عزل یک عالم سنی مذهب یعنی حضرت شیخ التفسیر مولانا گرگیج (امام جمعه اهل سنت آزادشهر، مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش، و عضو مجمع فقهي اهل سنت ایران)  نه تنها فاقد اعتبار بلکه توهین و هجمه ای است آشکار در راستای دخالت وقیحانه حکومت در امور اهل سنت.

۱۴۰۰ آذر ۲۴, چهارشنبه

 دادخواهی در پرتو حاکمیت قانون


۱۴۰۰ آذر ۲۳, سه‌شنبه

نماز یا رقص؟ 


رامین کامران

یکی دو هفته بعد از اعتراضات اصفهان در بارۀ آب و سرکوب بسیار خشن و بی محابای آنها از طرف نیرو های حکومتی، آخوندی در محل پیدا شده و مردم را به خواندن نماز باران دعوت کرده است!

۱۴۰۰ آذر ۲۱, یکشنبه

                      دادخواهی درپرتو حاکمیّت قانون      

۱۴۰۰ آذر ۲۰, شنبه

 تهدید خانواده های دادخواه از سوی جمهوری اسلامی


 تحمل بار خفت و خواری تا کی؟


فیروز نجومی
ترسم وضع موجود، تحمل بار زندگی، که هر روز سختر و سنگین تر میشود و تن دادن به همه گونه درد و رنجی، پس از گذشت تقریبا نیم قرن، ادامه یافته و بعنوان یک وضع  دایمی و همیشگی تثبیت گردد. چه کابوس وحشتناکی! نا امید و مایوس، ضعیف بنیه و نا توان، اگر مردم این سرزمین، بار وضع موجود را در طی این چهار دهه، تحمل کرده اند، چه دلیلی دارد که چهل سال دیگر بار این خفت و خواری را بر دوش خود حمل نکنند؟

۱۴۰۰ آذر ۱۹, جمعه

 روز جهانی حقوق بشر و حاکمیت ضد بشر اسلامی در ایران

بهروز ستوده

روز ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ و بعدازجنگ جهانی دوم، از میان خاکستر استخوانهای میلیونها زن و مرد و کودک که قربانی فاشیسم و جنون نژادپرستی هیتلر شده بودند، اعلامیه جهانی حقوق بشر با این ایده که رعایت حرمت وکرامت حقوق انسان والاترین قانون جهانشمول بشری باشد و هیچ قدرتی نتواند انسان را مورد ظلم و تبعیض و نابرابری قرار دهد به تصویب رسید.

    جنبش دادخواهی و برقراری حاکمیت قانون   

 در دفاع از "تفاهم نامه"


همایون مهمنش

اخیرا سازمانهای متشکل در "نقشه راه ایران برای دموکراسی" و "سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور" سندی را برای تحقق دموکراسی، تمرکز زدایی و حفظ تمامیت ارضی تحت عنوان تفاهم نامه امضا کرده اند.

 راه اندازی سایت عفو بین‌الملل به زبان فارسی همزمان با

 روز جهانی حقوق بشر


یورونیوز -
سازمان عفو بین‌الملل از راه اندازی سایت خود به زبان فارسی خبر داد. این سازمان بین المللی دهم دسامبر (۱۹ آذر ۱۴۰۰) و همزمان با روز جهانی حقوق بشر نسخه فارسی سایت خود را در دسترس فارسی زبانان سراسر دنیا قرار داده است.

۱۴۰۰ آذر ۱۸, پنجشنبه

حقابه از شیخ بهایی، گلوله های ساچمه ای# 

تا حکمرانی مطلوب 

 

دکتر نیره انصاری
امروزه یکی از اختلافات رو به
 افزایش، اختلافات ناشی از محیط زیست بین المللی است که حیات بشری را تهدید می کند و به همین حهت درمواردی به وسیله تضمینات کیفری از محیط زیست حمایت میشود . این حوزه ی مسائل بین المللی در عرصه جهانی با خلأ روبروست درنتیجه، با ارجاع چنین اختلافات به مراجع صالح رسیدگی، این مراجع که عمدتاً حقوقی و الزام آورند، ضمن حل وفصل مسالمت آمیز و جلوگیری از بروز حوادث ناگوار، نقشی مکمل و اعلامی -توسعه ای در شناسایی اصول مهم محیطزیستی در روابط بینالمللی دارند.

۱۴۰۰ آذر ۱۷, چهارشنبه

 چهل‌وهشتمین جلسه دادگاه حمید نوری  استکهلم!:

گزارش از بهرام رحمانی

 

bahram.rehmani@gmail.com

چهل‌وهشتمین جلسه دادگاه دفاعیات حمید نوری، دادیار پیشین زندان گوهردشت کرج و از متهمان اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در ایران، روز سه‌شنبه ١٦ آذر ۱۴۰۰ برابر با ٧دسامبر۲۰۲۱، در دادگاه جرائم جنگی استکهلم‌-‌سوئد برگزار شد.

۱۴۰۰ آذر ۱۶, سه‌شنبه

 متن کامل سخنان اعتراضی دبیر انجمن اسلامی شریف خطاب به رئیسی

raeisi_120721.jpg


دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف در دیدار امروز رئیس دولت سیزدهم از این دانشگاه خطاب به ابراهیم رئیسی گفت: ما اکنون با شما نه به عنوان رییس جمهوری برآمده از آرای مردم و در بستر انتخاباتی آزاد، بلکه به عنوان نماینده‌ی حاکمیت سخن می‌گوییم. شما حاصل غیررقابتی‌ترین انتخابات طول تاریخ جمهوری اسلامی با پایین‌ترین میزان مشارکت بوده‌اید. انتخاباتی که خود محصول ساختارهای معیوب و ناکارامدی بوده که مردم را به ناامیدی از هر گونه امکان تغییر در سازکار سیاست‌گذاری در ایران کشانده است. شورای نگهبان به عنوان پاسدار تمامیت‌خواهی سیاسی و سرکوب هرگونه انتخاب و خواست دموکراتیک مردم در این سال‌ها، کشور را به جایی کشانده است که باید برای توجیه مشارکت پایین سیاسی آنان دست به دامن انواع توجیهات شود تا علةالعلل مشکلات را بپوشاند.

۱۴۰۰ آذر ۱۵, دوشنبه

گفتگو با ایرج مصداقی در ارتباط با دادگاه حمید نوری 


۱۴۰۰ آذر ۱۴, یکشنبه

 خوش بود گر محک تجربه آید به میان،

منیژه حبشی

habashi.jpgنزدیک چهار ماه از آغاز دادگاه حمید نوری و دو سال از دستگیری وی می گذرد. نگاهی به حوادث این دو سال و بویژه این چهار ماه، برای همه ما و نهایتا به یقین برای مردم ایران، مانند نگاهی ویژه در گذر از یک دوران تاریخ ساز میهنمان است. به شخصه در حد توان خود هر روز این دادگاه را با وقایع کناری آن دنبال کرده ام. باور کردنی نبود که محک تجربه این دادگاه، چنین روشن به محک خلوص ادعاهای همه مدعیان دادخواهی بدل شود.

۱۴۰۰ آذر ۱۳, شنبه

 بیمناک از اقتدار غرب

 یا هراسناک

 از وزش نسیم آزادی؟

فیروز نجومی
بر کسی پوشیده نیست که نمایندگان ولی فقیه، آخوند خامنه ای وارد دور مقدماتی مذاکره با کشورهای 4+1 گردیده اند. مذاکره بر سر یک دعوای قدیمی، فعالیتهای هسته ای و لغو تحریمات اقتصادی. دو موضوعی که بر اساس گزارشهای رسمی، سند آنرا علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات با گروه  1+4، به طرف مقابل ارائه داده است. طبییعتا، باید در انتظار دریافت پاسخ  طرف دیگر مذاکره بود.

 


منطق‌گریزی اسلامی، عامل

 سقوط ایران

فاضل غیبی

رخداد انقلاب اسلامی و چهار دهه حکومت ملایان نشان داد، که نفوذ اسلام در جامعۀ ایران نه تنها به زور اسلحه و فشار اجتماعی، بلکه ناشی از ویژگی یگانه‌ای است. این ویژگی ‏را باید در بزرگداشت اندیشۀ آرامش دوستدار، علت اصلی سقوط تمدن و فرهنگ در جوامع اسلام‌زده دانست.

 تدارکاتچی در نقش نظافتچی

به یاد قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای
طرحی از رضا ریش - سایت توانا
26347617.jpg

۱۴۰۰ آذر ۱۱, پنجشنبه

ایرج مصداقی:

تلاش رجوی در کاهش حکم حمید نوری 


  چهل‌وششمین جلسه دادگاه حمید نوری در استکهلم!

بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com

چهل‌وششمین جلسه دادگاه دفاعیات حمید نوری، دادیار پیشین زندان گوهردشت کرج و از متهمان اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در ایران، چهارشنبه، روز چهارشنبه ١٠ آذر ۱۴۰۰ برابر با ١ دسامبر ۲۰۲۱، در دادگاه جرائم جنگی استکهلم‌-‌سوئد آغاز شد. امروز نوری در پنجمین جلسه دفاع از خود، به اتهامات جنایت جنگی و قتل پاسخ داد.

۱۴۰۰ آذر ۱۰, چهارشنبه

 جنگ آب در ایران، جنگی نابرابر بین مردم و حاکمیت!

 بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com 

هم‌زمان با ادامه اعتراضات در اصفهان روز شنبه، برخی شبکه‌های اجتماعی از بازداشت بیش از ١٢٠ نفر در تجمعات روز جمعه و انتقال آن‌ها به زندان دستگرد و هم‌چنين احتمال كشته‌شدن ٣ تن از معترضين خبر دادند.

محمدرضا میرحیدری، فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان در گفت‌و‌گویی تلویزیونی مدعی شد که در تظاهرات روز جمعه ٥ آذر، زخمی‌ها اغلب از «نیرو‌های امنیتی» بودند و آسیب‌زدن به معترضان از سوی «ضد انقلاب» صورت گرفته است.

۱۴۰۰ آذر ۹, سه‌شنبه

 دکتر کاوه موسوی:

ابعاد حقوقی دادگاه حمید نوری و تسری آن به  جرائم متهمین در آینده 


 دادخواهان سلامت؛ تفکیک غیرقانونی رسیدگی به پرونده ۵ وکیل و فعال مدنی در دادگاه انقلاب

خبرگزاری هرانا – در جریان برگزاری جلسات دادگاه رسیدگی به اتهامات ۵ وکیل و فعال مدنی، امروز یکشنبه ۷ آذرماه، محمدرضا فقیهی وکیل دادگستری، در اعتراض به تفکیک غیرقانونی رسیدگی به پرونده از حضور در جلسه دادگاه که پیشتر به آن احضار شده بود امتناع کرد. همچنین وکیل مدافع او با حضور در دادگاه و اعلام اعتراض نسبت به جداسازی غیرقانونی رسیدگی به پرونده این شهروندان، جلسه را ترک کرد.

 چهل و پنجمین جلسه دادگاه حمید نوری در استکهلم!

بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com

چهل و پنجمین جلسه دادگاه حمید نوری، متهم به مشارکت در اعدام‌های تابستان ۶۷، روز پنج‌شنبه ٩ آذر ۱۴۰۰ برابر با ٢٩ نوامبر ۲۰۲۱ در استکهلم آغاز شد.

  شریعت اسلامی

 خصم آشتی ناپذیر تحول و دگر گونی!


فیروز نجومی

چه جای حیرت و تعجب است اگر امروز جامعه خود را سراسر غرق در مصیبت و نکبت، روی بافول و تاریکی می بینیم. نزدیک به نیم قرن حکومت آخوندی، قشر مفتخوار جامعه، قشری که بخرج ملت، در حوزه های علمیه میاموزند هر آنچه را که در گذر تاریخ کهنه و پوسیده، مرده و بیجان گردیده است زنده نگاهدارند و با هر تعییر و تحولی در روابط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی به مخالفت برخیزند، از این قشر واپسگرا چه انتظاری میتوان داشت؟ آیا از حکومت آخوندی، حکومتی که خود را از تبار امامان مقدس و معصوم و مظلوم میداند، میتوان انتظار داشت بجای بکارگیری علم فقه و اجتهاد، علمی ریشه برگرفته از خرافات، امداد از عقل و خرد انسانی بطلبد؟

 اعتراف جمهوری اسلامی به تولید بمب هسته ای


۱۴۰۰ آذر ۷, یکشنبه

 چهل و چهارمین جلسه دادگاه حمید نوری در استکهلم!


بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com

چهل و چهارمین جلسه دادگاه حمید نوری، متهم به مشارکت در اعدام‌های تابستان ۶۷، روز پنج‌شنبه ۵ آذر ۱۴۰۰ برابر با ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ در استکهلم آغاز شد. 

امروز نوری در سومین جلسه دفاع، به اتهامات جنایت جنگی و قتل پاسخ داد. او در پاسخ به سئوال دادستان درباره حضور در زندان گوهردشت ادعا کرد یک بار که به آن زندان رفته بود متوجه شد، فردی به نام حمید آن‌جا حضور دارد که نام مستعارش «عباسی» بود و او بوده که زمستان ٦٧ه آن‌جا در «مصاحبه» از زندانیان مشارکت داشته است.

۱۴۰۰ آذر ۵, جمعه

  قانون افزایش جمعیت یا بارداری اجباری! 


دکتر نیره انصاری

بارداری اجباری بطور تاکیدی از مصادیق خشونت علیه زنان در حقوق بین الملل وارد شد. 

همچنین در قسمت «د» اعلامیه 1995 پکن ذیل عنوان خشونت علیه زنان در بند 113 تعریف دقیقی از خشونت علیه زنان أراده شده است:

۱۴۰۰ آبان ۳۰, یکشنبه

 عاشورای آبان 98

و کشتار سلطه ستیزان!

فیروز نجومی

آیا میتوان آنچه را که درآبان 98 بوقوع پیوسته است، چیز دیگری جز عاشورا خواند، عاشورایی که با هر معیاری بسنجی، صدها بار خونین تر و خشونت بارتر از عاشورایی بود که در آن امام سوم، امام حسین، همراه 72 تن از یاران و اعضای خانواده بخاک و خون کشیده شدند. عاشورایی که هر سال در گرامیداشت آن، چه مراسمی از سکواریها، عزاداریها و خود زنیها که در سراسر کشور برپا نشود.

معامله یا مقابله ؟


رامین کامران 

بسیاری از وقایع بین المللی به دلیل دستمالی شدن خبری و اختلاط ناگزیر با تبلیغات طرفهای درگیر، صورتی پیچیده پیدا میکند که در ذاتش نیست. کلافی میشود که بسکه از هر طرف میکشند و پیچ و تابش میدهند، سر در گم میشود و دیگر نمیتوان سر و تهش را پیدا کرد.

۱۴۰۰ آبان ۲۲, شنبه

محاکمه جنایتکاران آبان ٩٨ در دادگاه مردمی

 

دادگاه بین‌المللی مردمی آبان برای رسیدگی به «جنایات» سال ۹۸ امروز (چهارشنبه) در لندن آغاز شد.

سه سازمان‌ «حقوق بشر ایران»، «عدالت برای ایران» و «با هم علیه اعدام» این دادگاه را سازماندهی کردند. ریاست این دادگاه را وین جُرداش، وکیل بین‌المللیِ حقوق بشر بر عهده دارد.

آن ‌که مُدام دیگران را «یاوه‌گو» و «خائن» می‌نامد! 

منوچهر صالحی لاهیجی

من هم یکی از کسانی بودم که در مراسم خاکسپاری و هم‌چنین در نشست بزر‌گداشت نخستین رئیس‌جمهور تاریخ ایران، زنده یاد ابوالحسن بنی صدر در شهر ورسای فرانسه شرکت داشتند. 

 بوی گند تقدس!


فیروزنجومی

هم اکنون، بوی گندی که ازتقدس بمشام میرسد، نه تنها مشام مردم را در درون  بسختی آزار میدهد، بلکه مشام دوست و دشمن را در سراسر جهان نیز میازارد. دولت جدید، دولتی برگزیده فرمانروای کل، آخوند خامنه ای، بربوی گندی که از تقدس بر میخیزد شدت بیشتری بخشیده است. در حالیکه جهان همچنان بآینده مینگرد و به چالش هایی میاندیشد که جغرافیای طبیعی و سیاسی در برابرش نهاده است، نطام مقدس ولایت روی بگذشته دارد. آرمان نظام، بازگشت است بدوران رسالت وامامت و خود را ادامه آن دوران میداند تا قیامت. 

البته که ارمان بازگشت بگذشته وبی اعتنایی بآینده، تنها عواملی نیستند که سبب شده اند که از تقدس بوی گند برخیزد که در شرایط کنونی غیر قابل تحمل شده است. هم اکنون بجای آنکه شاهد شکوفایی تقدس و بازتاب آن، پاکی و راستی، در گفتار و رفتار باشیم، همه چیز دچار فساد و پوسیدگی گردیده است. هیچ چیز پایدار نیست، بویژه قیمتهای کالاهای ضروری زندگی، قیمتهایی که افزایش روزانه آن مصرف بسیاری از کالاها را برای قشر وسیعتری از جامعه ناممکن میسازد. در زمانی که بیش از 75 درصد مردم مشکل معیشتی دارند، ما شاهد تمرکز ظهور ثروت و ثروتمندانی هستیم که مستقیم و یا غیر مستقیم راه بدربار تقدس و یا بارگاه ولایت دارند. 

 سی و پنجمین جلسه دادگاه حمید نوری در استکهلم!

                 بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com

سی و پنجمین جلسه دادگاه حمید نوری، متهم به مشارکت در اعدام‌های تابستان ۶۷، روز  چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ برابر با ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ در شهر دورس در آلبانی، برگزار شد. دلیل پیگیری پرونده حمید نوری به مدت یک هفته در آلبانی استماع شهادت هفت تن از شاهدان مقیم این کشور است. نخستین جلسه این دادگاه در آلبانی به شنیدن شهادت محمد زند، از زندانیان سیاسی زندان‌های گوهردشت، اوین و قزل‌حصار اختصاص داشت.

۱۴۰۰ آبان ۱۸, سه‌شنبه

.

  قسامه، حکمی مرگبار در نظام قضایی ناکارآمد ایران

 

نیره انصاری
قسامه یکی از ادله ی اثبات دعوی در خصوص جنایات عمدی و غیر عمدی بر نفس و اعضا محسوب می شود ثبوت قسامه، مورد اجماع همه ی فقیهان است. در مواردی مانند لوث و همچنین کیفیت قسامه بین فقهای عامه و شیعه اختلاف نظرهایی وجود دارد قسامه در قوانین کیفری ایران در پیش از بهمن57، جایگاه و مفهوم حقوقی نداشت.

۱۴۰۰ آبان ۱۶, یکشنبه

از براندازی اهریمن تا پایان دوران ولایت


                فیروز نجومی


 چه بسیار اند آنان که نام الله را با بیم و امید، با حرمت و احترام بزبان میآورند. با نام الله برخیزند و بخسبند، در برابر او خود برشکنند و به خواری و حقارت بر آستانش سر تسلیم و اطاعت فرو آورند، نه یکبار و دو بار در روز بلکه حداقل پنج بار، در طلوع و غروب آفتاب، در نیمه روز و هنگام فرود آمدنن شب. بعضا، بویژه آنانکه عمر عزیز خود را در ارتقا شناخت عمیقتر به الله سپری میکنند، برآن باورند که نماز و نیایش شب است که الله گرامی دارد و برای آن ارزشی خاص قائل است.

۱۴۰۰ آبان ۱۴, جمعه

;



روحیه خانم

کودکی و نوجوانی

روحیّه خانم در ۸ اوت ۱۹۱۰ در نیویورک به دنیا آمد. پدر او، یعنی ویلیام ساترلند ماکسوِل، یک آرشیتکت برجسته بود. او و همسرش مِی ماکسوِل در مونترال، مرکز کبک، خانواده‌ای سرشناس بودند. مری از طرف پدر، اصل اسکاتلندی و از طرف مادر، تبار انگلیسی داشت.[۱] در سال ۱۹۱۲ میلادی، عبدالبهاء از کانادا بازدید کرد و در منزل خانوادهٔ ماکسوِل اقامت داشت.

چرا مسلمان نیستم؟

علیرضا موثق

به نظرم عللِ پدیدار اجتماعی و فرهنگیِ اسلام‌گریزی در کشورمان را نمی‌توان به «ظلم‌های حکومت اسلامی» و یا «مشکلات اقتصادی» تقلیل داد. حداقل راقم این سطور به عنوان یک مصداق، وقتی «خودنگری و درون‌کاوی» می‌کند، علت را در جای دیگری می‌بیند. من اساساً نمی‌توانم مسلمان باشم، به همان دلیل که به اقتضای طبع، یک انسان در قرن بیست و یکم و در کلان شهری مدرن و در شرایط نرمال، هیچ تمایلی ندارد تا «آدم‌خوار» باشد و همنوعش را سلاخی و کباب کند و سپس، میل نماید.