۱۴۰۳ تیر ۱۰, یکشنبه

 تحریم یا مشارکت


 چرا ادعای مشارکت چهل درصدی دروغ است

عبدالستاردوشوکی

دیروز (شنبه) در اتاق انتظار تحلیل گران و مهمانان برنامه ویژه ٢٤ ساعته انتخاباتی بی بی سی فارسی نشسته بودیم. بنده از برخی از میهمانان از جمله دکتر مهرزاد بروجردی تحلیلگر سیاسی، پژوهشگر و استاد علوم و نایب رئیس دانشگاه علم و فناوری میزوری و رئیس کالج هنرها، علوم و آموزش این دانشگاه و آقای فرخ نگهدار پرسیدم چرا ما وقتی که در مقابل دوربین تلویزیون هایی مثل بی بی سی و صدای آمریکا قرار می گیریم بر اساس آمار و داده های جمهوری اسلامی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را تجزیه و تحلیل می کنیم, بدون آنکه آمارهای ارائه شده توسط چوپان دروغگو (جمهوری اسلامی) را به چالش بکشیم و قبل از هر چیز از خودمان بپرسیم آیا این آمارها درست است یا نه؟

 خاتمی چی ها و بقای نظام

۱۴۰۳ تیر ۹, شنبه

 این شیوه های برخورد ما را به کجا می برد؟؟؟؟؟


 گفتمان انتخابات،

گفتمان گریز

 از واقعیات انکار ناپذیر!


فیروز نجومی
چه نیک، اگر بخاطر بیاوریم که انتخابات ریاست جمهوری که هم اکنون شاهد وقوع آن هستیم، مثل همه انتخابات دیگر، در جامعه آخوندی، میدانی ست که اراده مردم در واقع، نهایتا، در برابر اراده الله، خداوند یکتا و یگانه قرار میگیرد. خداوندی که ولایت فقیه، آخوند خامنه ای، بیش از 35 سال است که خود شخصا، بدون هیچ واسطه ای، بازتابنده قدرت مطلق و بی چون چرای آن بوده و هنوز هم هست.

۱۴۰۳ تیر ۷, پنجشنبه

گفتگوی مهدی نصیری و امیر طاهری 

از تاجزاده تا شاهزاده

 رای نمی دهم و سیرک انتخابات را تحریم می کنم!


 چرا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی‌کنم؟

من در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی‌کنم. دلایل زیادی دارم. برخی از این برهان‌ها را، اینجا با شما مردم آزاده‌ در میان می‌گذارم:

Majidreza Rahnavard is the second person that the Iranian regime has executed for joining the protests demanding justice for Mahsa Amini (Image:@AlinejadMasih/Twitter)

بی‌ارزشی رای مردم

🗳 رای مردم برای حکومت اسلامی هیچ ارزشی ندارد. آنها وانمود می‌کنند، مشروعیت خود را از خدا گرفته‌اند و مردم حقی برای مشروعیت بخشیدن به آنها ندارند. اینکه چرا و چگونه خدا خلافت خود بر روی زمین و امامت مردم را به یک عده قاتل، فاسد، جانی، جتگ‌افروز و بی‌کفایت داده است، بحث آن در اینجا نمی‌گنجد.

۱۴۰۳ تیر ۶, چهارشنبه

 مهدی نصیری: با هم ستیزه نکنیم

01_kh_nsr.jpg


مهدی نصیری

تو مگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید
تو یکی نه‌ای، هزاری، تو چراغ خود برافروز

یکی از دستاوردهای مهندسان انتخابات پیش رو ایجاد انشقاق و شکاف بین اصلاح طلبانی بوده است که اغلب آنان مانند آقایان موسوی و تاجزاده و مدنی و خانم نرگس محمدی و ... از جمهوری اسلامی عبور کرده و به ایجاد و استقرار نظامی دیگر می اندیشند و برای آن، دست به مبارزه مدنی زده اند.

 رأی بدهید، اما دیگر نق نزنید

qomeishi.jpg

وقتی باز به جمهوری‌اسلامی رأی می‌دهید!

رحیم قمیشی (رزمنده سابق در جنگ ایران و عراق و بازنشسته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. او از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۹ در اسارت ارتش صدام بود)

هیچ اشکالی ندارد کسی به جمهوری اسلامی رأی بدهد، اما دیگر حق ندارد نق بزند، این چه وضعی است!

من وقتی به حاکمیت رای می‌دهم، دیگر حق ندارم بگویم چرا دخترم را می‌زنید.
چرا دزدها رها شده‌اند و دختران معصوم را می‌گیرید.

التماس خامنه ای برای مشارکت مردم 


۱۴۰۳ تیر ۴, دوشنبه

چرا رأی نمی دهم؟

یوسفی اشکوری

اشاره: این متن را در آستانه انتخابات سه سال پیش نوشته و در کانال تلگرامی منتشر شده است. اکنون نیز که در وضعیت مشابه (هرچند اندکی بهتر) قرار گرفته ایم همان متن را بازنشر می کنم. متأسفانه اوضاع به گونه ای است که می توان افکار و آرای گذشته ها را عینا در شرایط جدید بازگویی کرد. در هرحال امیدوارم پاسخی باشد به دوستانی که نظرم را در این باب می پرسند.

 حکایت سیرک پزشکیان و ٤۵ سال کرَی و کوری ما

عبدالستاردوشوکی

پیش ‌درآمد:

آیا حیرت آور نیست که چند ماه پیش مسعود پزشکیان برای یکی از ٢٩٠ جایگاه نمایندگی مجلس رد صلاحیت شود, اما برای جایگاه مقام دوم مملکت توسط همان شورای نگهبان تایید صلاحیت شود؟ هرگز از خود پرسیده ایم چرا؟

 

 قومگرایی درد است نه درمان

 رامین کامران

۱۴۰۳ تیر ۳, یکشنبه

 دستور عجیب خامنه‌ای به قضات

به تعهدات حقوق‌بشری ایران استناد نکنید

ایران وایر - «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی، از قضات دادگستری در ایران خواسته در احکام خود به آنچه او آن را «مبانی حقوق‌بشر غرب» خوانده، استناد نکنند.

 گفتگوی مهدی نصیری و حسین علیزاده


 نامه یک دانشجوی سابق دانشگاه تبریز،

 هم دوره جناب پزشکیان به ایشان


ابوالفضل محققی - ویژه خبرنامه گویا

آقای پزشکیان شما نه با شهامتید و نه دلسوز این ملت! و نه وجودتان لبریز از عشق به این سرزمین مورد تهاجم قرارگرفته، توسط مشتی ابن الوقت بی مایه وفرصت طلب که بنام ساختن ام القرای اسلامی خط بطلان بر تاریخ کهن آن کشیده اند.

۱۴۰۳ تیر ۲, شنبه

 |بیستم ژوئن، جرم سیاسی و همبستگی با پناهندگان

دکترنیره انصاری
در بیستم ژوئن۳۰ خرداد۱۳۶۰ نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مردم ایران زمین در برابر رژیم اسلامی بود. اساساً فعالیت‌های سیاسی خود به دو گروه نظری و عملی و همچنین موافق و مخالف نظام حکومتی تقسیم می گردد. همان‌گونه که اقدام‌ها سیاسی عملی و خشونت طلب که خود وارد بر فضای تروریستی می شود، مذموم و غیر قابل دفاع است زیرا که دستاورد آن چیزی جز از میان بردن جان، مال، آرامش و نیز امنیت مردم نیست مگر آنکه این فعالیت در حوزه بالاتری که وارد بر باورهای مذهبی می شود.

زن زندگی آزادی

خصم آشتی ناپذیر

نظام اسارت و بندگی!

فیروز نجومی
بنظر میرسد برای فهم شرایط کنونی، رجوع بگذشته امریست ناگزیر. اگر از تجربیات خود شکل برگرفته از انچه در گذشته بوقوع پیوسته اند نیاموزیم، چه راهی دیگری میتوان یافت میسر تر از رجوع بگذشته در فهم شرایط موجود، بویژه وقتی مولف عمدتا بر اساس تجربه زمان سخن میگوید. 

۱۴۰۳ خرداد ۲۹, سه‌شنبه

 درس‌هایی از عاقبت حمید نوری برای عدالت کیفری بین‌المللی

فرامرز داور ایران وایر
«حمید نوری»، مشهور به «حمید عباسی»، از عوامل قضایی جمهوری اسلامی ایران در اعدام هزاران زندانی سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، حدود پنج سال پس از بازداشت، محاکمه و طی کردن روند قضایی در سوئد، از سوی دولت این کشور «عفو» و سپس با دو زندانی سوئدی در ایران مبادله، یعنی در عمل آزاد شد. این پرونده پیروزی مهمی برای عدالت کیفری بین‌المللی است و نباید از عضو و آزادی غیرمنتظره او در برابر دستاورد مهمی که این پرونده داشته است، ناامید شد.

۱۴۰۳ خرداد ۲۸, دوشنبه

 مهدی نصیری: انتخابات و دروغگویی سیستماتیک!

ji.jpg در تاریخ نمانیم؛ از تاریخ بیاموزیم، 

رضا امین

ناگفته پیداست که پاییدن امروز و نگاه به آینده ما را به گذر از جایگاه دهشتناک کنونی رهنمون خواهد کرد. امروز را به غبطه دیروز نفروشیم. امروز را دریابیم که فردا دیر است. مبادا امروز ما چاله‌ای پر نشده برای فرزندان ما باشد.هر آینه، برای روشن شدن راه و برای پرهیز ازجدال پر هزینه و فرسوده پیرامون قصه‌ها و غصه‌های گذشته، بازخوانی بدور از جانبداری تاریخ بجاست.

۱۴۰۳ خرداد ۲۷, یکشنبه

 این وطن هرگز برای ما وطن نبوده است

عبدالستار دوشوکی
آخرین آمار سازمان ثبت احوال کشور مبنی بر اینکه میانگین سنی فوت ‌شدگان در بلوچستان با حدود ۵٠ سال 
پایین ترین در سراسر دنیا می باشد حقیقتا شوکه آور بود. بنده این خبر را برای تلویزیون های  فارسی زبان و برخی از شخصیت ها مانند شاهزاده رضا پهلوی فرستادم. اما هیچکدام (به استثنای تلویزیون میهن و همچنین تعدادی از وب سایت های ارجمند و ارزشمند) برای آن ارزشی قائل نشدند. تو گویی که جان بلوچ پشیزی هم ارزش ندارد.

ای اصلاح طلبان، مردم دیگر فریب شما را نمی خورند


 « گلرخ ایرانی »، فعال مدنی محبوس در زندان «اوین»، با انتشار نامه‌ای خطاب به اصلاح‌طلبان گفت:
«اصلاح‌طلبان بدانند ما مردم ایران، خیانت‌شان را از روز نخست به خاطر داریم. از یاد نمی‌بریم، تثبیتِ قدرتِ جمهوری اسلامی و کشتار فاجعه بار جوانان در دهه‌ شصت را؛ در روزهایی که شما حزب اللهی‌ها و خط امامی‌ها در راس امور بودید.»

 یک کلمه

  قانون         قانون       قانون       قانون          قانون        قانون          قانون   

  قانون          قانون


۱۴۰۳ خرداد ۲۶, شنبه

چالش‌های جنبش‌های نوین اجتماعی برای تغییرات بنیادین

شیدان وثیق

در این بحث، سه پرسش را مورد تأمل قرار می‌دهیم. پرسش اول این است که تغییرات بنیادین به چه معنا‌ست و به چه نوع تغییراتی بنیادین می‌گوئیم‌؟ پرسش دوم این است که جنبش‌های نوین اجتماعی برای تغییرات بنیادین را به  چه نوع جنبش‌هایی‌ می‌گوئیم و این گونه جنبش‌ها چه ویژگی‌هایی دارند. سرانجام پرسش سوم، که به بطور مشخص به موضوع اصلی ما در این جا می‌پردازد، این است که جنبش‌های نوین اجتماعی برای تغییرات بنیادین امروزه با چه مسائل و مشکلات یا به بیانی دیگر با چه چالش‌ها یا پروبلماتیک‌هایی رو‌‌به‌‌رو می‌باشند.

  ملت یعنی از راست تا چپ با هر تنوع و تفاوت

الاهه بقراط - کیهان لندن

جهان واقعیت عرصه‌ی نبرد نظرها و عقاید نیست بلکه در نهایت محل تقابل تجارب، مستندات (فکت) و عملکرد است. به همین دلیل است که برای مثال، جامعه ایران در شرایط فاشیسم مذهبی با مقایسه‌ی مستندات وعملکردها به پهلوی‌ها درود می‌فرستد و یا جامعه اروپا در شرایط دموکراسی با وجود بمباران تبلیغاتی از به اصطلاح پروگرسیو و ووک خوابگرد روی برگردانده و به میانه و راست رأی می‌دهد. در هر دو گرایش یا انتخاب، یک عامل و انگیزه نقش کلیدی بازی می‌کند:

 بوی مرگ نظام

بمشام میرسد!


فیروز نجومی

نزدیک به نیم قرن از حکومت دین در کشور ما میگذرد و متولیان دین اسلام، آخوند، فقیه و طلبه برخاسته از حوزه های علمیه، همچنان برتمامی عرصه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، قضائی، دستگاههای بروکراسی دولتی و نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی، نیز بر هنر و ادبیات و رسانه های اینترنتی، سلطه بی چون و چرای خود را استحکام و تداوم بخشیده اند. اما، پس از 45 سال، از حکومت آخوندی، بوی مرگ نظام بمشام میرسد. اگر چه، کمتر کسی هست که بتواند زمان مرگ و یا چگونگی و کیفیت آنرا از پیش تعین کند. با این وجود، کمتر کسی هست که انتظار پایان نظام را در آینده ای نزدیک نداشته باشد. 

۱۴۰۳ خرداد ۲۳, چهارشنبه

نسخه مهدی نصیری برای نجات ایران


 دفاع احمدی‌نژاد از حکومت پهلوی  


شاه به دنبال افزایش رفاه و مهار تورم بود

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین جمهوری اسلامی ایران که اخیرا بار دیگر صلاحیت او برای شرکت در «انتخابات ریاست‌جمهوری» رد شده است، در مصاحبه‌ای که پیش از اعلام نظر شورای نگهبان درباره صلاحیت نامزدها انجام شده است، گفت که معتقد است «قبل از انقلاب کار زیادی انجام شد و زحمت زیادی کشیده شد.» او در گفت‌و‌گو با «خبر فوری» به تلا‌ش‌هایی که برای مهار تورم، توسعه شهرسازی و افزایش رفاه در دوران پهلوی انجام شد، اشاره کرد.

۱۴۰۳ خرداد ۲۲, سه‌شنبه

 نسل کشی عامدانه و جولان جوانمرگی دربلوچستان 


برخی از رسانه های ایران با نگاهی به میانگین سن فوت ‌شدگان در استان‌های کشور به فاجعه مرگ زودرس در بلوچستان پرداخته اند. بخش وسیعی از مناطق جنوب و شرق استان کرمان همانند نیمه شرقی استان هرمزگان بلوچ نشین هستند. آنها نیز سرنوشت مشابه ای با بلوچ های استان سیستان و بلوچستان دارند. بر طبق 
جدول ضمیمه وضعیت بلوچ های هرمزگان حتی از وضعیت بلوچ های کرمان هم بدتر است.

۱۴۰۳ خرداد ۱۹, شنبه

 دین زدگی!


فیروز نجومی
زمانی بود که انقلابیون، بویژه چپگرایان، بر آن بودند بمنظورایجاد یک تحول و دگرگونی اجتماعی، نخست یاید بدانیم که جامعه در چه مرحله ای از رشد و تکامل نیروهای تولیدی قرار گرفته است. تا بتوانیم با اتحاد با نیروهای مختلف، اما، با منافعی مشترک، نظمی نوین را بجامعه معرفی نمائیم. روشن استکه، معیارهای فهم جامعه و استراتژی و تاکتیک تغییر و دگرگونی، امروز، حداقل، در جامعه ما، بسی بسیار متفاوت است با معیارهایی که در گذشته برای فهم جامعه و تغییر ساختار آن بکار گرفته میشد.

۱۴۰۳ خرداد ۱۸, جمعه

 چند سوال "یک طلبه سنتی" از رهبری

طرف درست تاریخ کجاست؟
یک طلبه سنتی
رهبر در نامه به دانشجویان معترض به جنایات صهیونیستها در غزه تعبیری را بکار برد که شایدمهمترین تعبیر این نامه این جمله باشد

معظم له نوشت ..شما اکنون در طرف درست تاریخ ایستاده اید

۱۴۰۳ خرداد ۱۷, پنجشنبه

شریعت و حقوق کیفری،


احد قربانی دهناری

برای درکِ لزوم، اجتناب‌ناپذیری و سودمندی سکولاریسم، درک سرشت حقوق کیفری ضروری است. به‌ویژه چگونگی شکل‌گیری حقوق کیفری مبنی بر شریعت، منابع آن، تاریخ تدوین آن، انتقادات وارد به آن و مقایسه آن با قوانین کیفری وضعی، بسیار آموزنده است.

۱۴۰۳ خرداد ۱۶, چهارشنبه

هم اندیشی
نجات ایران بر فرای چپ وراست، پادشاهی وجمهوری 


 مهدی نصیری: 

سهم شما از قدرت در آینده ایران بیعت با پای مجتبی خواهد بود!


مهدی نصیری

سهم شما از قدرت در آینده ایران بیعت با پای مجتبی خواهد بود!
این که کسانی به ادله مختلف سخن از روزنه گشایی می کنند و توصیه به شرکت در انتخاباتی نمایشی می نمایند، ایرادی ندارد. بالاخره این هم از مصادیق دموکراسی است که افراد و جریان‌های مختلف دیدگاه و نظر خود را بدون واهمه ابراز دارند.

درد جامعه ما 

فقدان

قانون و قانونگرایی می باشد

قانون - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد (wikipedia.org)

ملت خاک به سرشد!


فیروز نجومی

در روز شنبه سیزدهم خرداد سال 1368 زمانیکه امام دار فانی را وداع گفت، کشور سراسر غرق در سیاه شد. حزن و اندوه بر دلها مستولی و شیون و زاری آغاز گردید. شیفتگان امام به کوچه و خیابان ها ریختند و بعادت معمول سخت بخود زنی و عزا و شیون و زاری پرداختند. در این سوگواری میلیونها مردم ناله سر دادند که : خانه بی سر پرست و ملت بی پدر شد، بدون تو ای پدر ملت خاک بر سر شد.


آری این درد جانسوز، درد یتیمی، درد صغیری، درد بی کسی  و درد بدبختی بود که ملت را عمیقا رنج و عذاب میداد. ملتی که پس از دو هزار و پانصد سال تاریخ هنوز به رشد و بلوغ نرسیده و همچون کودکی نیازمند سرپرستی پدر است باید هم که در مرگ  پدر شیون و زاری مینمود و خاک بر سر خود می ریخت. چرا که امنیت و آسایشی را که در زیر سایه و در آغوش پدر احساس میکرد از دست رفته می دید. با مرگ پدر ناگهان آینده در پیشگاه ملت تیره و تار شده بود. هراس و وحشت، نگرانی و اضطراب سرا پایش را فرا گرفته بود. چرا که ملت هنوز  خود را مستقل و خود مختار و بی نیاز از سر پرستی احساس نمیکرد.

۱۴۰۳ خرداد ۱۴, دوشنبه

 «نسل ما گند زد!»

بازنشر نوشته ای از مرحوم داریوش شایگان*
شجاعت در اعتراف، یکی از خصلت‌های والای انسانی هست که مغزی پویا دارد

اعتراف یکی از همراهان انقلاب ۵۷

111.jpgداریوش شایگان در کنار محمد خاتمی و داود رشیدی

***

۱۴۰۳ خرداد ۱۳, یکشنبه

هر چیز بگندد نمکش می زنند! وای به روزی.......!


ایران وایر - «غلامحسین کرباسچی»، شهردار سابق تهران و از چهره‌های سیاسی منتقد به حاکمیت در واکنش به ثبت نام پرشمار چهره های سیاسی برای حضور در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ایران گفت: «اصلی ترین نماد دموکراسی را در یک کشور تبدیل به یک نمایش فکاهی یا استندآپ کمدی تحت عنوان ثبت نام انتخابات کرده اند.»

۱۴۰۳ خرداد ۱۲, شنبه

یک کلمه

  قانون         قانون       قانون       قانون          قانون        قانون          قانون   

  قانون          قانون


 نقش الله، خداوند یگتا و یگانه

در سقوط رئیس جمهور رئیسی!


فیروز نجومی
هم اکنون، چندیست که از سقوط هلیکوپتر(بالگرد) ریاست جمهوری، دکتر آیت الله، آخوند ابراهیم رئیسی میگذرد. در چگونگی این سقوط، از عوامل و علت های گوناگون و پرشمار آن، سخن بسیار رفته است و هنوز میرود. ولی کمتر کسی از نقش خداوند یکتا و یگانه، الله، در این حادثه تاسفبار سخنی بر زبان رانده است، آنهم در جامعه ایکه، الله دیرزمانیست که خود بر آن حاکم است، البته، بواسطه ولی فقیه، آخوند خامنه ای. همین چندی پیش بود که آخوند خامنه ای، خاضعانه، در برابر یک جماعتی، اعلام کرد که الله از زبان او سخن میگفت بدون آنکه خود، در آن لحظه، بدان آگاه باشد.