صفحات

۱۳۹۶ بهمن ۱۱, چهارشنبه

نسرین ستوده وکالت یکی از دختران خیابان انقلاب را بعهده می گیرد



رادیو زمانه ـ در حالی که روز گذشته، دوشنبه ۹ بهمن، شش زن در ایران با برداشتن روسری از سر و بالا رفتن از سکوها، حرکت ویدا موحدی، زن مشهور به دختر خیابان انقلاب را ادامه دادند، یکی از این زنان به نام نرگس حسینی بازداشت شده است. نسرین ستوده، وکیل دادگستری خبر بازداشت نرگس حسینی را تایید کرده و می‌گوید که وکالت او را به عهده خواهد گرفت.
همه با « اپوزیسیون مردم نهاد و خودجوش» درون کشور، همگام شویم

 براندازم، من صداي اين خاكم


آیت له خمینی ، اجبار کننده حجاب


اگر رضا شاه اجبارکننده بی حجابی بود، ۴۳ سال بعد آیت الله خمینی در نقش اجبارکننده حجاب ظاهر شد.
یورونیوز، دختران خیابان انقلاب با برداشتن روسری هایشان در روزهای اخیر بار دیگر پرسش از حجاب اجباری را به میان متن مردم برده اند.
حسن روحانی :

محال است نظام پادشاهی به ایران بازگردد



رادیو بین المللی فرانسه

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در سخنانی که به مناسبت چهلمین سالگرد بازگشت آیت الله خمینی به ایران در مقبرۀ او در بهشت زهرای تهران ایراد کرد، گفت : محال است که نظام گذشتۀ پادشاهی در ایران احیا شود. او تأکید کرد : مادام که مردم ایران عاشق فرهنگ اسلامی هستند "هیچ قدرتی نمی تواند مسیر ملت را عوض کند."
علی مطهری :
هیچ اجباری برای « حجاب زنان » در جامعه نیست


نایب رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به حضور برخی زنان بدون حجاب در برخی معابر گفت: هیچ اجباری برای حجاب زنان در جامعه دیده نمی‌شود و بسیاری از آنان با هر وضعی که دوست دارند در جامعه حضور پیدا می‌کنند پس اجباری در کار نیست.

چگونگی تغییر رویکرد « اصلاحات » بعد از اعتراضات سراسری

ابراهیم اصغرزاده

اصلاح‌طلبی رادیکال

اعتماد ـ مریم وحیدیان - صحنه نمایش سیاست بی‌ارتباط با تماشاگران و مخاطبان خود نیست. هنگامه انتخابات و وقایعی چون آنچه در دی ماه با حضور معترضان در خیابان‌ها رخ داد، همه شواهدی از تاثیر تماشاگران بر بازیگردانان صحنه سیاست است. نور پروژکتور اگر چه بر کنش‌ها و تحولات سیاسی عرصه قدرت روشنایی ایجاد کرده اما سیاستمداران نیز گاهی باید نورهای پروژکتور را به سمت مخاطبان خود هدایت کنند.

ریشه های رانت خواری و اختلاس

فرماندار گلپایگان به خبرنگار:

 بگیر بشین تا خودت و دوربینت رو ننداختم بیرون، اینقدر می‌زنمت

۱۳۹۶ بهمن ۱۰, سه‌شنبه

دو راه
(در حاشیه قیام مردم علیه ظلم و بی عدالتی)

پرویز دستمالچی
قانیت حکومت های مدرن از خرد بیرون می آید و نه از ایمان و اعتقاد به "ماوراء طبیعت". نمی توان حقانیت (مشروعیت) حکومت خود را با ایمان و اعتقاد توجیه کرد و بعد از مردمان خواست خرد و قانونمداری پیشه کنند. در تشکیل حکومت و سازماندهی جامعه، خرد راه دیگری رفته است تا ایمان مربوط به "ماورا طبیعت". خرد، دمکراسی های مدرن را بوجود آورد و همه را در برابر قانون متساوی الحقوق کرد تا پیش شرط حق حاکمیت ملت از سوی همه پذیرفته شود. بدون انصاف و عدل متعارف، امکان ساختن جامعه و شکلگیری شهروندی که حاضر به پذیرش رفتار عادلانه و قانونمند باشد، ممکن نخواهد بود. چرا رفتار "من" با حکومت ظالم باید از سر عدل و انصاف باشد؟ در دمکراسی ها مردمان به این دلیل رفتار قانونمند دارند که  می دانند با آراء خود می توانند همه چیز را تغییر دهند، از قوه اجرایی تا تمام نهادهای پیش بینی شده در قانون اساسی، و حتی خود قانون اساسی را.
همه یک صدا با صدای « اپوزیسیون مردم نهاد »  درون کشور

اصلاح طلب ، اصولگرا ! دیگه تمومه ماجرا! 
اسلام را « پله » کردید ، مردم را « ذله » کردید


 دختری دیگر در همان خیابان روی همان سکو 


راه ما راه « طاهره قرهّ العین » است


نامه سرگشاده مهدی کروبی به علی خامنه ای
مسئولیت اشتباهات گذشته خود را بپذیرید

مهدی کروبی
مهدی کروبی از حصر نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نوشته و در آن ضمن اشاره به اعتراض‌های اخیر به خامنه‌ای گفته است این اعتراض‌ها «زنگ خطری است که هرچه زودتر باید آن را دریابید».

۱۳۹۶ بهمن ۹, دوشنبه

چرا نباید خشونت ورزی که خشونت زدایی شیوه مبارزه باشد ؟

محمود دلخواسته

"روش خشونت زدایی در مبارزه، به معنی، بکار نبردن خشونت متجاوزانه و نیز بکار گیری روشهایی که امکان تولید، مصرف و باز تولید خشونت از طرف رژیم را به حداقل برساند؛ هم امکان مداخله خارجی در مبارزه جامعه ملی را به صفر نزدیک می کند و اینگونه اهرمهای دخالت در وطن و سوریه ای کردن ایران را از آنها سلب، و هم موثرترین و کم خسارت ترین روش برای استقرار مردمسالاری در استقلال و آزادی وطن را فراهم می کند."

دد

دین و حکومت 


علی شاکری زند
به‌دنبال تظاهرات وسیع اخیر در ایران و شعارهای مردم علیه اسلامِ سیاسی و حکومتی موضوع جدایی دین از حکومت بار دیگر به یکی از موضوعات حادّ روز تبدیل شد و بحث‌ها و گفت‌و‌گوهایی پیرامون آن درگرفت که گاه بسیار دور از حقیقت و حتی بی‌پایه هم بود. بدین مناسبت ما از آقای علی شاکری زند خواستیم که در صورت امکان یادداشتی را که در این‌باره در یکی از فصول ترجمه‌ی خود از رساله‌ی دکترای دکتر شاپور بختیار نگاشته‌اند برای انتشار در اختیار ما قراردهند. با سپاس از ایشان که این متن را پس از تکمیل و با توضیحات بیشتری برای ما فرستادند ما اینک به انتشار آن اقدام‌ می‌کنیم.

پاسداری از انحراف


ابوالفضل مظلوم زاده
انسانِ امروز ایرانی ناگزیر است فاصله میان آنچه هست تا آنچه را که می‌خواهد پل بزند. جادوی طلسمی ۴۰ ساله را بشکند و خود را از پیله اسطوره‌های زبانی نظام موجود برهاند؛ چون که می‌خواهد خود را از تعریف‌های عهد بوقی نجات دهد و سنت و فرهنگ کنونی را بشکند.

۱۳۹۶ بهمن ۸, یکشنبه

بیائید همه با « اپوزیسیون سکولار مردم نهاد » همگام شویم!


مردم با نفی دین دولتی ، « سکولار» شده اند!

 س. اقبال
محمد خاتمی در جنبش اعتراضی سال ۱۳۸۸، توده‌های مردم را تشویق می‌کرد تا به پشت بام‌ها بروند و فریاد “الله‌اکبر”سر بدهند. او می‌پنداشت که با همین “الله‌اکبر”ها سرآخر خواهد توانست خامنه‌ای را از خطوط همیشگی‌اش پس برهاند. گویا با این شگرد برای خاتمی ماندگاری نظام جمهوری اسلامی نیز تضمین می‌شد.

.//

انقلاب بی خشونت
(راه ها همه باز است)


پرویز دستمالچی

گذار بی خشونت، یا انقلاب مخملی، در معنای وسیع و فراگیر، به شکلی از تحولات اجتماعی گفته می شود که در آن بخشهای وسیعی از اقشار و طبقات در یک حرکت اجتماعی شرکت میکنند و بدون اعمال قهر به اهداف خود دست می یابند. اما در معنای محدود انقلاب مخملی، گذار بی خشونت، یا راه سوم، واژه هائی هستند که عمدتا در رابطه با پروسه فروپاشی اتحاد جماهیرشوروی و نیز کشورهای اروپای شرقی، در محدوده زمانی سالهای ۱۹۸۹-۱۹۹۱ ، بکار برده می شود.

روزنامه جمهوری اسلامی خطاب به رئیس جمهور نوشت:
از مجموع قوای سه‌گانه، شما یک قوه را در اختیار دارید که خانه پر آن می‌شود یک سوم قدرت البته با خوشبینی کامل. ولی همین یک سوم هم در اختیار شما نیست.

۱۳۹۶ بهمن ۷, شنبه

میزگرد با چند تن از « صا‌حب‌نظران چپ » درباره اعتراضات سراسری دی‌ماه ۹۶

« پالرمو»  جبهه جدید« پایداری» در برابر دولت 


زیتون-سینا پاکزاد:
کنوانسیون «پالرمو» جدیدترین جبهه‌ی «جبهه پایداری»  و اصول‌گرایان تندرو برای مقابله با دولت حسن روحانی شده و تلاش می‌کنند شورای نگهبان مصوبه مجلس را درباره پیوستن به این کنوانسیون رد کند.
 دوران  « حکومت آخوندی » بسر آمده است


دکتر فیروز نجومی

مرگ نظام بر دیوارها نقش بسته است، چه خیزشگران در خیابانها حضور یافته، بار دیگر دست رد بر سینه حکومت "مقدس" اسلامی،" و یا حکومت "آخوندی " بر نهند و چه خیزش دیگری دیر زمانی بطول بیانجامد. خیزش اخیر مردمی در بیش از یکصد صد شهر نسبتا کوچک کشور، شهرهایی که تا چندی پیش قصبه ای بیش نبوده اند، حرف آخر را زده اند، حرف آخری

۱۳۹۶ بهمن ۶, جمعه

مصاحبه رادیو فردا با مسیح علینژاد و نسرین ستوده 
در باره حجاب اجباری


ازطاهره قرهّ العین تا ویدا موحد




ابتذال مفاهیم مقدس :

ثمره اجتماع زر و زور و تزویر


محسن حسام مظاهری


یکی از آفات پیوند نهاد دین و نهاد قدرت در جمهوری اسلامی، به ابتذال‌کشیده‌شدن مفاهیم و کلمات مقدس و سوءاستفاده‌های سیاسی ـ اقتصادی از آن‌هاست. یک نمونه‌ی این سوءاستفاده‌ها را در این پوستر می‌توان دید. تبلیغ پروژه‌ای با نام مذهبیِ «معراج» با هدف جلب مشارکت مردم (مشتریان) در خرید خشت‌های طلا (به قیمت هر خشت دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان) برای ترفیع گنبد حرم امام‌حسین(ع)! آن‌هم با اعطای «سند افتخار»! (یادآور داستان فروش بهشت توسط کلیسای کاتولیک قرون وسطا)
"جمهوری اسلامی " ، ایستگاهی که باید از آن گذشت


کاوه مهدی پور
هر مخلوقی از بدو پدیداری آن تا بلوغ و شکوفایی، مسیر و زمانی را طی می‌نماید؛ هرچند این پدیده و موجود، ممکن است گاهی بر اثر جهش، فاقد تراز زمان و مکان معین بوده و از فاکتور میانبرهای مثبت برخوردار باشد و بالعکس، همین جنین مورد نظر ممکن است به دلایل درونی و یا بیرونی سقط شود که این بخش از پروسه مد نظر ما نمی‌باشد.

۱۳۹۶ بهمن ۵, پنجشنبه

اصلاح طلبان « دینی » قافیه را باختند

نیکروز اولاد اعلمی


"دموكراسى سازگار با دين" آن روى سكه "سياست بايست به خدمت اخلاق و دين باشد" است

خاتمى سخن جديد نگفت اما افراد جديد به نقد خاتمى همت گماردند. واقعيت اينست در اولين دوره انتخاباتى حسن روحانى، خاتمى در يك سخنرانى در ميان دانشجويان گفت: "سياست بايست به خدمت اخلاق و دين باشد". اما فضاى آن دوره كه در پيوست بود به فضاى دوره پيش از خود، به دليل فضاى توام با شور انتخاباتى و همچنين باورمندى به آزادى و دموكراسى از قِبل كارزار انتخاباتى اين جمهور دينى، كسى بفكر نقد اين سخنِ با منظور خاتمى نبوده و نقد مرا به اين سخن خاتمى جايز ندانستند و برخى ديگر براى اينكه از بار نقد به اين سخن خاتمى شانه خالى كنند، بررسى نقادانه مرا فاقد موضوع مربوط به سياست دانستند.

گفت‌وگو با فائزه هاشمی درباره فیلم خبرگان ۶۸، عزل آیت‌الله منتظری، تظاهرات سراسری ۹۶

۱۳۹۶ بهمن ۴, چهارشنبه

این دو شیّاد به فریب خوردگان خود می گفتند: برای« حفظ نظام » می توان اصول دین را تعطیل کرد.


امروز ملت جان به لب رسیده فریاد می زنند: برای حفظ « ایران »  نه تنها می توان سر هر آخوند بلکه سرهر مسلمانی  را  که از این « نظام » دفاع می کند را از تن جدا کرد.
اسلام را پله کردید ، مردم را ذله کردید!

دی

جنبش دی‌ماه از دریچه‌ای دیگر


سیامک مهر
یکی از ویژگیهای بارز و متفاوت خیزش دی ماه ۹۶ در مقایسه با حرکت‌ها و جنبش‌های اجتماعی و سیاسی پیش از خود که مورد توجه بسیاری از ناظران و تحلیلگران نیز واقع گردید، ماهیت غیر دینی و غیر مذهبی و حتا ضد مذهبی آن است. 


واقعا چرا انوشه انصاری و فیروز نادری؟!



مهرداد مرزی – در میان چراهایی که بر سر دریافت دومین اسکار اصغر فرهادی  مطرح شده است، یکی از اولین و مهم‌ترین آنها این است: „نمایندگان“ اصغر فرهادی در اسکار: چرا انصاری و نادری؟“
خروج نظامیان از اقتصاد :
دروغی که هرکز نباید باور کرد


یاسین آل‌نعمه - 
رادیوزمانه
نظامیان بیش از ۲ دهه است که بازیگر اصلی اقتصاد ایران به شمار می‌آیند. سپاه پاسداران و شرکت‌های متعدد و زنجیره‌ای که در هم تنیده‌اند، نیروی انتظامی و بنگاه‌هایی که هم تجارت می‌کنند و هم بانکداری و ارتش که البته هنوز سهم کمتری دارد، در کنار بنیادهای حکومتی بیشترین سهم از اقتصاد ایران را دارند: ۴۰ تا ۶۰ درصد.

۱۳۹۶ بهمن ۳, سه‌شنبه

" براندازم "، حمله بی سابقه به خاتمی؛ پایان اصلاح طلبی حکومتی

جمشید برزگر
تحلیلگر بی‌بی‌سی در امور ایران

واکنش بی‌سابقه شهروندان ایرانی فعال در شبکه‌های اجتماعی در قالب هشتگ #براندازم به سخنان تازه محمد خاتمی، که از او به عنوان رهبر اصلاحات یاد می‌شود، نشانه روشن دیگری از تغییر جغرافیای سیاسی ایران و صف‌بندی‌های جدیدی است که آینده معادلات سیاسی ایران را رقم خواهد زد.
محمود صادقی :
نظام ناگزیر است برای « حفظ و بقای » خود، دست بسوی خاتمی دراز کند  


ایلنا ـ دبیرکل انجمن مدرسین دانشگاه‌ها گفت: در دیدار با خاتمی تاکید داشتیم که اگرچه اصلاح‌طلبان هم‌اکنون در مصدر امور نیستند اما به لحاظ پشتیبانی‌ که آقای خاتمی از روحانی داشت الان انتظار از آقای خاتمی این است که با بیان نقدهایی که به آقای روحانی وجود دارد و به نوعی به دولت تذکر دهند.

۱۳۹۶ بهمن ۲, دوشنبه

اسلام را «  پله » کردید، مردم را « ذله » کردید!


کلمه – گروه خبر: روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با اشاره به اظهارات هفته گذشته‌ی رییس جمهور مبنی بر آنکه امامان معصوم با نقد مخالف نبودند و می‌توان آنان را نقد کرد، روحانیونی که نسبت به سخنان رییس جمهور واکنش نشان داده بودند را نقد کرد.
آقای توکلی، دیگرخیلی دیر شده است
اگر خود را اصلاح نکنیم حتمآ سقوط خواهیم کرد 

احمد توکلی
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر در برابر فساد مقاومت نکنیم شکست می‌خوریم. بارها این را گفته‌ام که اگر خودمان را اصلاح نکنیم و به اصلاح جامعه قیام نکنیم، حتماً سقوط خواهیم کرد.

ب

بحثی پیرامون حکومت " جمهوری " 

دکتر محسن قائم مقام
اینکه شکل حکومتی در ایران بهتر است چه گونه باشد همواره در میان روشنفکران وعلاقمندان به ایران مورد بحث گفتگو بوده است. این صحبت در پیش از انقلاب میان نیروهای ملی و چپ وابسته به شوروی یعنی حزب توده وجود داشت و پس از انقلاب در میان نیروهای ملی و طرفداران سلطنت بخصوص طرفداران حکومت دیکتاتوری پهلوی شدت گرفت. باین دلیل بحث و گفتگو پیرامون شکل جمهوری حکومت در این زمان بسیار بجا و بموقع است.
براستی خدا انسان را آفرید یا انسان خدا را ؟


شاهین محمدی
اگر بخواهیم به دنیایی که در آن زندگی میکنیم واقع بینانه و به دور از تعصب نگاه کنیم ، به جز نفرت ، خشم ، ناتوانی ، بی عدالتی و در نتیجه نا رضایتی مردم چیزی نمیبینیم. مردمی که اکثرا با اعتقادات مذهبی و ارادت به اهل بیت و خدا و ادیان ابراهیمی همسو و هم جهت هستند.

۱۳۹۶ بهمن ۱, یکشنبه

 آقای رضا پهلوی ؛
چگونه  می توان به کسی که قادر است همچون  کاوه اهنگر برای نجات  سرزمین نیاکان خود ، همگام با نخبگان ،  وارد میدان شود،! اما  از همان ابتدای کار عنان خود را همانند خمینی که بدست رفسنجانی سپرد ، بدست  یک آخوند زاده حرفه ای و هزار چهره  همچون علیرضا نوری زاده  که امروز قادر است با پولهای اعراب خلیج هر کسی را بخرد ، ( متاسفانه جماعتی با نرخ  ارزان خود را می فروشند )،  می سپارد، اعتماد کرد ؟؟ 
هر چیز بگندد نمکش می زنند ؛ وای بروزی که بگندد نمک!



ج

جامعه ایران آبستن زلزله ای مهیب است

حسین قاضیان
حسین قاضیان، جامعه‌شناس معتقد است اعتراضات اخیر مردمی پیش‌لرزه‌های زلزله‌ای بود که مدتهاست جامعه ایران منتظر آن است. به نظر او هرچه این زلزله اجتماعی بیشتر به تاخیر افتد، قدرت تخریبش بیشتر خواهد بود.شورش، آشوب، قیام مردمی، جنبش، کدامیک از این نام‌ها برای آنچه در حد فاصل هفتم تا اواسط دی ماه در ایران روی داد مناسب‌تر است؟ آیا این اعتراضات یک شورش کور تهیدستان بود یا جنبشی برخاسته از خواسته‌های طبقه متوسط؟ چرا نقش طبقه متوسط در این اعتراضات کم بود و آیا جامعه ایران از این اعتراضات تاثیر خواهد گرفت؟