صفحات

۱۳۹۶ خرداد ۱۶, سه‌شنبه

اعتراض به حجاب اجباری : شال سفید ، سبز و بنفش


زمانه
ابراهیم حسینی، امام جمعه ساوه، در نماز جمعه هفته پیش شهرش چیزهایی گفت که واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها برانگیخت. او گفته بود: «نماد شال سفید مانند نماد سبز و بنفش جریان فتنه و مانند پرچم روسپی‌گری بر در خانه‌های روسپی‌های دوران جاهلیت است.»
اشاره او به سه نماد است: شال سفید، نماد سبز و بنفش. دو تای آخر نمادهای انتخاباتی حامیان میرحسنی موسوی در انتخابات دهم ریاست جمهوری و حسن روحانی در انتخابات دوازدهمین دوره بوده‌اند اما اولی، به یک جنبش نوظهور اشاره می‌کند: «چهارشنبه‌های سفید.» به نظر می‌رسد معترضان به سخنان امام جمعه ساوه، در داخل ایران، اولی را نادیده گرفته‌اند و تنها به بخش مربوط به نمادهای سبز و بنفش واکنش نشان داده‌اند.
تنها سه هفته از زمانی می‌گذرد که گروهی از زنان ساکن ایران تصمیم گرفتند با بر تن کردن لباس سفید، شال سفید یا دستبند سفید، هر چهارشنبه به حجاب اجباری در ایران اعتراض کنند.
این گروه، ابتدا از واکنش تعدادی از زنان به تجمعات زنان محجبه در اعتراض به بدحجابی حاضران در جشن‌های انتخاباتی شکل گرفت. چند روز بعد از اعلام نتایج انتخابات، ویدئویی از یک زن چادری منتشر شد که در آن، او زنان بدحجاب شرکت کننده در جشن‌ها را «بی‌حیا» خواند و زنان دیگر را واداشت که به او پاسخ بدهند. این پاسخ با نشانه‌های سفید، همراه شد: شال و لباس و دستبند سفید.
هنوز معلوم نیست که ابعاد این جنبش چقدر است اما تنها در همین چند هفته، ده‌ها ویدئو و پیام از سوی زنان و مردانی که به این حرکت پیوسته‌اند منتشر شده. شرکت‌کنندگان روزهای چهارشنبه با نماد سفید به خیابان‌ها رفته‌اند، فیلم گرفته‌اند و آن را برای صفحه آزادی‌های یواشکی در فیس بوک فرستاده‌اند یا در شبکه‌های شخصی خود منتشر کرده‌اند. مشارکت‌کنندگان در چهارشنبه‌های بدون اجبار یا چهارشنبه‌های سفید، تنها در میان زنان نبوده‌اند، بلکه پیام‌هایی از سوی مردان هم منتشر شده است.
کمپین چهارشنبه‌های سفید اما با واکنش تندروها مواجه شد. خبرگزاری تسنیم و چندین کانال خبری محافظه کار از نخستین گروه‌هایی بودند که به آن واکنش نشان دادند.
آنها پیشنهاد دادند که جای چهارشنبه‌های سفید، کمپین چهارشنبه‌های فاطمیون راه اندازی شود و با هشتگ «من حجاب را دوست دادم»،‌ در مقابل معترضان به حجاب اجباری بایستند.
عشرت شائق، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، یادداشتی در خبرگزاری تسنیم نوشت و گفت: «باخبر شدیم ضدانقلاب با همراهی رسانه‌های معاند، کمپینی را راه‌اندازی کردن به نام #چهارشنبه_های_بدون_حجاب، یا چهارشنبه‌های سفید. برنامه‌شان این است که در روزهای چهارشنبه با #پوشیدن_شال_یا_دستبند_سفید اعتراض‌شان را به قانون حجاب در  کشور نشان بدهند و یک نافرمانی مدنی را شکل دهند.»
او در ادامه نوشت که اگر قرار باشد ساکنین یک کشور با توجه به میل و ذوق خود زندگی کنند و قوانین را نادیده بگیرند، شاهد هرج و مرج می‌شوند و هزینه سنگین اجتماعی در بر دارد. شائق با ذکر مثال‌هایی طعنه‌آمیز از دوشنبه‌های بدون محدودیت سرعت در بزرگراه‌ها داخل شهرها و اتوبان‌های بین شهری، سه‌شنبه‌های رانندگی بدون چراغ قرمز، سه‌شنبه‌ها صبح ویراژ موتورها و ... گفته بود: «هیچ تفاوتی بین کسی که از چراغ قرمز رد شده و موجب تصادف زنجیره‌ای شده با کسی که قانون حجاب را زیر پا بگذارد و قانون‌شکنی کند یا در پمپ بنزین به‌دلیل استعمال دخانیات موجب آتش‌سوزی و خسارت به اشخاص بشود، نیست.»
عشرت شائق نوشت: «ما اجازه نخواهیم داد رنگ سفید را هم مثل رنگ بنفش و سبز به انحصار در بیاورند که صدالبته از رنگ بنفش و سبز هم که رنگ‌های خدایی هستند استفاده خواهیم کرد.»
اما واکنش‌های دیگری که در داخل ایران نسبت به گفته‌های امام جمعه ساوه صورت گرفت، با نادیده گرفتن چهارشنبه‌های سفید همراه بود. هر چند امام جمعه ساوه، کلام خود را با نماد شال سفید آغاز کرد و آن را به نمادهای سبز و بنفش پیوند زد، اما فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران داخل ایران ترجیح دادند تنها بر توهین آمیز بودن سخن او نسبت به زنان مشارکت‌کننده در انتخابات بسنده کنند و هیچ اشاره‌ای به موضوع اعتراض به حجاب اجباری نداشته باشند.
عبدالله رمضان‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توییتی پرسشی از حقوقدانان پرسید: «آیا امکان شکایت حقوقی زنان از گفته‌های اخیر امام جمعه ساوه وجود دارد یا نه؟»
احمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در کانال تلگرامی‌اش خطاب به امام جمعه نوشت: «کسانی که از دست‌بند سبز و بنفش استفاده کرده‌اند حدود ٢۴ میلیون ایرانی هستند که به آقای روحانی رأی داده‌اند. بسیاری از این افراد خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان و رزمندگان دفاع مقدس هستند. خطبه‌های نماز جمعه بخشی از نماز است. گوینده چنین سخنانی از نظر فقهی و قانون مجازات اسلامی مستحق حد قذف است.»
طیبه سیاوشی، نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس هم گفته در صحن علنی به این موضوع واکنش نشان می‌دهد و تذکر خواهد داد. او گفته زنان ایرانی سزوار نیستند از تریبون‌های نماز جمعه با چنین ادبیاتی مورد خطاب قرار بگیرند.
پروانه سلحشوری، رییس فراکسیون زنان مجلس دهم هم که به این سخنان واکنش نشان داده، پرسیده: «نمی‌دانم چرا مشارکت سیاسی زنان تا این اندازه برخی را نگران کرده؛ نگرانی به کنار، چرا توهین می‌کنند؟ چرا الفاظی را به کار می‌برند که حتی بر زبان ما نمی چرخد؟ چرا به زنان کوشای ایرانی برچسب‌هایی می‌زنند که در خور لباس روحانیت نیست؟»
به گزارش روزنامه شرق، فراکسیون زنان مجلس احتمالا درباره این موضوع تشکیل جلسه خواهد داد. پروانه سلحشوری به امام جمعه ساوه پیشنهاد کرده «تا دیر نشده از زنان عذرخواهی کرده و احترام و شأن جایگاه امام جمعه را حفظ کنند» اما او هم اشاره‌ای به نماد سفید نکرده و اساسا به مساله حجاب اجباری نپرداخته است.
به نظر می‌رسد که محافظه‌کاران در ایران، پیام‌های زنان ایرانی را بهتر می‌شنوند و دست کم به آن واکنش روشن‌تری نشان می‌دهند.
توضیح
عشرت شایق همان کسی است که در زمانیکه نماینده مجلس بود در نظق پیش از دستور گفت : « برای اینکه از دست زنان خود فروش آسوده شویم، باید ده نفر از آنها را در ملاء عام بدار بیاویزیم »

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر