صفحات

۱۴۰۲ شهریور ۹, پنجشنبه

مهدی نصیری:
روایت جمهوری اسلامی به پایان رسیده است


سیر تحولات فکری در مهدی نصیری



 شناسنامه برای اجنبی آری, اما برای بلوچ ایرانی نه



هفته گذشته امام جمعه ولایتمدار غیر بومی زابل در گفتگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد نباید به بلوچها شناسنامه داد. سوال اینجاست: چرا شناسنامه برای افغان و عراقی و پاکستانی و سوریه ای آری؛ اما برای بلوچ ایرانی نه؟

 وکلای ایران: 

۴۵ سال کشاکش با دولت‌های متجاوز به قانون


- چندی پیش، روز یکشنبه ۲۹ امرداد ۱۴۰۲، مجلس شورای اسلامی، مقرر‌ه‌ای را تحت عنوان بند «ج»‌ از تصویب گذراند که در صورت تأیید شورای نگهبان، استقلال کانون وکلای دادگستری ایران، عملاً از میان خواهد رفت. البته تا زمان پایان تدوین این جستار (۶ شهریور ۱۴۰۲)، شورای نگهبان هنوز نظر صریح خود را در مورد مقرره مزبور ابراز نداشته است؛ اما این مقرره با اعتراضات گسترده وکلای دادگستری در سراسر کشور همراه بوده است.

۱۴۰۲ شهریور ۸, چهارشنبه

 می‌خواهند بگویند آقا انتقادپذیر است!


مضمون و منظور مناظره‌هایی که اخیرا با مجوز نظام برگزار می‌شود و در آن از مقام عظمای ولایت هم "انتقاد" می‌شود، چیست؟

جویا آروین - رادیو زمانه

چند وقتی است که به‌طور پراکنده چند نفری که در ایران زندگی می‌کنند در نشست‌های نقد و مناظره‌ که با مجوز نظام برگزار می‌شود آشکارا زبان به انتقاد از مقام ولایت و عملکرد آن مقام گشوده‌اند. آیا درزِ بابِ انتقاد به مقام ولایت گشوده شده است؟ آیا مقام عظما فرمان داده که دریچه‌ی کوچکی گشوده شود تا مبادا ستون‌های کاخی که روزگاری بی‌گزند می‌نمود فرو بریزد؟ هرچه باشد این انتقادها برای ما که حدود چهل سالی می‌شود در ایران چنین چیزهایی ندیده‌ایم مایه‌ی بسی شگفتی است. نمونه:

۱۴۰۲ شهریور ۷, سه‌شنبه

Mazdak_Bamdadan2.jpg  گذشته هنوز در ما زنده است، مزدک بامدادان

زمان برای خواندن: ۱۰ دقیقه

هیچ پدیده‌ای در جهان به یکباره و از هیچ پدید نمی‌آید. تنها دین‌دارانند که برای جهان و هرچه در او هست آغازی و پایانی می‌نهند و بجای برآیش، به آفرینش باور دارند. در نگاه برآیشی هیچ پدیده‌ای را نمی‌توان از بستر پیدایشش، و بویژه از تاریخ آن جدا بررسید، دانش تاریخ در اینجا است که بکار ما می‌آید.

۱۴۰۲ شهریور ۶, دوشنبه

 در دفاع از استقلال کانون وکلا و وکلای دادگستری

در مقابل دخالتهای مجلس و قوه قضاییه رژیم اسلامی

نیره انصاری
تنها در یک جامعه مبتنی بر احترام به اصول عدالت، وکلای دادگستری و حقوق‌دانان می‌توانند نقش برجسته ایفا نمایند. تهیه و تدوین قوانین مترقی با استانداردهای بین‌المللی حقوقی در سیستم دادرسیِ کارآمد به‌ویژه «جایگاه برجسته قضات و وکلا» است.

۱۴۰۲ شهریور ۵, یکشنبه

 شیدان وثیق

شهریور 1402 - اوت 2023

cvassigh@wanadoo.fr

www.chidan-vassigh.com

Une image contenant personne, extérieur, foule, scène

Description générée automatiquement

ویژگی‌ها و بغرنج‌های جنبش‌های ضد‌سیستمی 


امروزه، در سطح جهانی، ما شاهد برآمدنِ جنبش‌های نوین اجتماعی با خصلت‌‌ ضد‌سیستمی می‌باشیم. ویژگی‌هایی مشترک آن‌ها را از جنبش‌های اجتماعی کلاسیک متمایز می‌سازند. از آن جمله است نامتجانسیِ اجتماعی و طبقاتی؛ گوناگونی و گاه ناهمسوییِ خواست‌ها؛ خودجوشی و گرایش نیرومند این جنبش‌ها به خودگردانی؛ خودمختاری و استقلال نسبت به دولت، قدرت‌ها و احزاب؛ رادیکالیسم و به طور عمده خشونت‌پرهیزیِ آن‌ها؛ وجود تضادها و اختلاف‌های درونی؛ ناپایداری و سرانجام دشواری تشکل‌یابی. ویژگی‌های فوق این جنبش‌ها را با بغرنج‌هایی رو‌به‌رو می‌سازند که  در این نوشتار مورد تأمل قرار می‌دهیم.  

۱۴۰۲ شهریور ۴, شنبه

 بحرانهای پی در پی توطئه دشمن

یا ناشی 

از جهل و نادانی آخوند؟ 


فیروز نجومی
در 26 مرداد ماه، دو روز قبل از کودتای 28 مرداد 32، ولی فقیه، آخوند خامنه ای، در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران، خطبه ای ایراد نمود که بسیاری از کارشنان، بر حسب معمول، آنرا یک سخنرانی "ایدئولوژیک" و سیاسی تعریف کردند. زیرا که جهان هستی را از دیدگاهی خاص با بکارگیری مفاهیمی که نظام ایدئولوژیک در اختیارش میگذارد، درک و تفسیر و تعبیر میکند که اساسا سیاسی ست و با سیاست سرو کارد دارد.

۱۴۰۲ شهریور ۳, جمعه

 حق دفاع مشروع چیست؟

Ingen fotobeskrivning tillgänglig.

دفاع مشروع یا دفاع قانونی یک مفهوم حقوقی و یک حق است که حقوق کیفری برای اشخاص در مورد دفاع از خود یا افراد دیگر در صورت نیاز به کمک در هنگام حمله افراد دیگر حق قانونی می‌دهد. دفاع مشروع در جائی معتبر است که به‌جز توسل به خشونت هیچ راه دیگری برای دفع خطر ممکن نباشد. در این صورت مدافع نه تعقیب و مجازات می‌شود و نه ضامن خساراتی است که به بار می‌آورد. این مفهوم در حقوق بین‌المللی، حقوق مدنی، حقوق جزایی و دیگر حوزه‌های حقوقی بسیاری از کشورها تصریح شده است.

 ورژن متفاوت صادق زیباکلام در سال ۱۳۵۷

صادق زیباکلام سال ۱۳۵۷ و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را بهتر بشناسید! زیبا کلام که در آن زمان حدودا ۳۰ ساله بود، در مصاحبه ای می گوید: باید همه چیز را خودمان بسازیم، ولو اینکه وسیله‌ای که ما می‌سازیم، ۵۰ سال، ۱۰۰ سال یا ۲۰۰ سال عقب‌تر از کشورهای غربی باشد

***

۱۴۰۲ شهریور ۲, پنجشنبه

M_Sahar_2.jpg کسی به فکر گل‌ها نیست! نظری به واقعه ۲۸ مرداد و پندار و کردار برخی از ایرانیان‌، م. سحر

من مورخ نیستم و از چند و چون و ریزه کاری‌ها و کنتست سیاسی ملی و بین المللی وقایع مربوط به ۲۸ مرداد اطلاع دقیق ندارم، اما از آنجایی که می‌بینم هرسال مدافعان حکومت آخوندی برای مظلومیت مصدق اشک می‌ریزند، توده‌ای‌ها و بازماندگان ورشکسته‌ی کنفدراسیونی همراه با آخوندها تعزیه بر ‌پا می‌دارند و افراد ناموجهی مثل عبدالکریم دباغ سروش سینه زنی به راه می‌اندازند، به خیلی از مسائل از جمله به خود مصدق و از روشی که با آن سیاست ایران را در آن سالها پیش برده بوده است شک می‌کنم!

۱۴۰۲ شهریور ۱, چهارشنبه

بررسی امکان یا عدم امکان اصلاحات در ایران 


۱۴۰۲ مرداد ۳۱, سه‌شنبه

اولین سخنرانی خامنه ای در باره بن سلمان
او دوست و برادر ما است


۱۴۰۲ مرداد ۳۰, دوشنبه

 بایکوت تلویزیون ایران اینترنشنال یک ضرورت انسانی و حقوق بشری


تو کز محنت دیگران بی غمی / نشاید که نامت نهند آدمی

 عبدالستار دوشوکی

برای یک انسان باشرف و با پرنسیب هدف هرگز وسیله را توجیه نمی کند. یک انسان آزادیخواه هرگز خود را در اختیار رسانه های رژیم آدم کش جمهوری اسلامی قرار نمی دهد و در آنها بعنوان کارشناس, تحلیلگر, روزنامه نگار, مجری و متخصص و غیره ظاهر نمی شود. چرا؟  چون رژیم جمهوری اسلامی یک استبداد آدم کش است.

۱۴۰۲ مرداد ۲۸, شنبه

 چرا دشمنان "شاه"، حقیرانه آرزومند "محمد بن سلمان" شده‌اند، عبدالستار دوشوکی

ویژه خبرنامه گویا

مقاله‌ای را از هموطنی به نام مسعود افتخاری مشاهده کردم که با افتخار به محمد بن سلمان (ولیعهد عربستان) افتخار می‌کرد. برای اولین بار نوشتار ایشان تحت عنوان "‌ای کاش ایران هم یک محمد بن سلمان داشت" که اکنون در سایت گویا منتشر شده است، را در سایت ایران امروز دیدم و شوکه شدم. بلافاصله در بخش نظرات زیر مقاله در همان سایت نظرم را به مضمون زیر نوشتم و فرستادم.

 فرا رسیدن 

پایان زمان

و ظهور دجال!

فیروز نجومی
آیا زمان خروج امام عج از غیبت فرا نرسیده است؟ ما منتظرظهور امام هستیم. امام در انتظار ظهور کیست؟ اگر، امام عج، منتظر ظهور
دجال است، که نقل شده است، قبل از خروج امام از غیبت و در زمانیکه گناه همه جا را فرا گیرد و بدی به نیکی تبدیل شود و حق را از باطل نتوان تمیز داد ظاهر میگردد.

۱۴۰۲ مرداد ۲۶, پنجشنبه

 ای علمای اسلام به داد خودتان برسید!

مهدی نصیری

شنیده های موثق حاکی از دستگیری‌های متعدد زنان و دختران به خاطر بی حجابی و فعال سازی مجدد گشت منحوس (به تعبیر سه سال پیش یکی از مدیران دفتر رهبری) ارشاد دارد. خانم نرگس محمدی فعال شجاع سیاسی و مدنیِ در بند، اخیرا گزارشی از مشاهده موارد متعدد زنان کتک خورده و به زندان آورده شده به خاطر مساله حجاب داده است.

۱۴۰۲ مرداد ۲۴, سه‌شنبه

۱۴۰۲ مرداد ۲۳, دوشنبه

 دموکراسی یعنی عزل حاکم از سوی مردم بدون خونریزی


قدرت باید محدود، موقت، قابل نظارت و قابل استرداد باشد


کارل پوپر، فیلسوف انگلیسی می‌گوید دموکراسی نه به معنای حاکمیت مردم است، نه حاکمیت اکثریت! مردم یا اکثریت هیچ‌وقت حکومت نکرده‌اند. مبنا و معیار دیگری نیاز است. ""آنچه دموکراسی را دموکراسی می‌کند «توانایی و حقِ عزل حاکمان از سوی مردم، بدون خونریزی و براندازی است»"" و آنچه دیکتاتوری را دیکتاتوری می‌کند، «بی‌نصیب ماندن مردم از این توان و حق است، مگر با انقلاب و سرنگونی».

 خیالپردازی نکنیم- رامین کامران

چندی پیش توئیتی زدم با این مضمون که ایران آینده محتاج حکومتی دمکراتیک و متمرکز و مقتدر است. برخی تعجب کرده بودند و حتی این ها را مغایر با لیبرال بودن شمرده بودند. دیدم توضیح کوتاهی لازم است که ممکن است برخی به توضیح واضحات تعبیر کنند ولی لازم به نظر میاید.

۱۴۰۲ مرداد ۲۱, شنبه

 چوب و چماق  

دین

یا شمشیر برنده قدرت!


فیروز نجومی
آیا آیت الله ها، حجت الاسلام ها و طلبه های حاکم، آنها که خود را روحانی میخوانند، با تقوا و پرهیزکار، میتوانند همواره علمدار ارزشهای دین اسلام باشند و مظهر اخلاقیات و معنویات و همچنان روضه معصومیت و مظلومیت امامان را بخوانند؟ آیا، هنوز، برعم زشتکاریهایی که از مرشدین و مومنین سر میزند، میتوانند در باره معانی و مفاهیمی همچون لا الله الا الله و یا توحید و نبوت و حوادث تاریخی مثل عاشورا و قیام امام حسین علیه خلیفه یزید و بیرحمی ها و جنایات خلیفه بر فراز منبر قدرت داد سخن دهند، خلافت را محکوم و مردم را به تبعیت و پیروی از امامت دعوت نمایند؟ آیا میتوان روضه ها و خطبه هایشان را بر علیه ظلم و ستم باور نمود؟

۱۴۰۲ مرداد ۲۰, جمعه

بیان واقعیات به قیمت درد و رنج 


۱۴۰۲ مرداد ۱۸, چهارشنبه

 از ستیز مظلوم با سلطه

 تا ستیز با ظالم سلطه جو؟

فیروز نجومی

تا پیش از فروپاشی نظام شاهنشاهی در سال 1357، در ماههای محرم، روایت میشد که امام حسین نه برای کسب قدرت بلکه ماموریت الهی داشته است که با خون خود درخت نو نهال دین اسلام را آبیاری نماید. که او در کمال رضا و خشنودی، خود را تماما به اراده الله، تسلیم نموده و شربت شیرین شهادت را نوشیده است.

۱۴۰۲ مرداد ۱۷, سه‌شنبه

۱۴۰۲ مرداد ۱۵, یکشنبه

 

مرز میان انقلاب و ضد انقلاب در انقلاب مشروطه


فاضل غیبی

انقلاب‌ها پیچیده‌ترین رویدادهای تاریخی هستند، زیرا گروه‌های گوناگونی، هر یک با انگیزه‌ها و هدف‌هایی متفاوت، در آنها شرکت می‌کنند و فراتر از آن، بسته به اینکه این گروه‌ها از انقلاب سود برده یا زیان دیده باشند، روایت خاص خود را از نقش خود و نقش دیگر گروه‌ها به عنوان حقیقت رخداد بیان می‌کنند.

۱۴۰۲ مرداد ۱۴, شنبه

۱۴۰۲ مرداد ۱۳, جمعه

 لایحه «عفاف و حجاب»،

عاملی برای گسترش بیشتر سرکوب و خشونت فزاینده در جامعه


نیره انصاری

با گذشت 44 سال از بهمن 1357،همواره سیاستِ به حاشیه راندن زنان از مشارکت و فعالیت های سیاسی، حقوقی، اجتماعی و فرهنگی و به ویژه خاموش نمودن آنان، با تصویب قوانین تبعیض آمیز و زن ستیزانه، همچون قانون «حجاب مصوب مرداد 1362» از سوی مجلس شورا، نهادهای امنیتی و قضاییِ رژیم اسلامی مصرانه و با جدیت پیگیری و اجرا شده است.

۱۴۰۲ مرداد ۱۲, پنجشنبه

 صحبت های کم‌سابقه محسن رنانی، از داخل کشور

جمهوری اسلامی با این دست فرمان ماندنی نیست

محسن رنانی، استاد اقتصاد: جمهوری اسلامی ماندنی نیست، مگر اینکه دست به تحولات بزرگ‌‌ بزند

مردم دارند تمرین می کنند برای کار بزرگ مثل جنبش مهسا

در کشور ما انقلاب اجتماعی صورت نخواهد گرفت اگر انقلاب شود انقلاب شهری خواهد بود که ضربتی خواهد بود و با یک ضربت ناک اوت خواهد کرد و الان ملت در حال تمرین است

***

۱۴۰۲ مرداد ۱۱, چهارشنبه

 امام حسین:

اگر دین ندارید آزاده باشید1


فیروز نجومی


در ماه محرم، یاد آوری این موضوع شاید زیاد زیانبار نباشد که دیگر نمیتوان از کنار واقعه عاشورا به سادگی گذشت. چرا که عاشورا بیشتر و عمیقتر از هر نهادی در ذات ما کاشته شده است. حتی آنانی هم که خود را سکولار میدانند و به رسالت و امامت هم اعتقادی ندارند، به سختی میتوانند از ستایش "قهرمانی" و "بزرگ منشی" امام حسین خود داری کنند. بعضا حتی تا آنجا به پیش میروند که او را آزادیخواه هم میخوانند. بهمین دلیل برآنند که نباید قهرمانی، مقاومت و ایستادگی او در برابر "ظالم " را ناچیز و کم اهمیت شمرد.

یک پیشنهاد عاقلانه از سوی کمال جعفری یزدی