صفحات

۱۳۹۳ اسفند ۹, شنبه

توفان دیگری در راه است!

فیروز نجومی

آیا براستی هم اکنون میدانیم که بکدام سوی رهسپاریم، پس از گذشت 36 سال تحت یوغ حکومت اسلامی، حکومتی که مظهر آن آیت الله ها، فقها و علما و نهایتا ولایت است؟

یا هنوز سر اندر یافتن پاسخی هستیم که چگونه بدینجا رسیده ایم، همان جایی که اینروزها یکبار دیگر جشن رسیدن بدانجا را برپا میکنیم، همان جا که حیران و سرگردانیم که آیا باید گریه سر دهیم و یا بخندیم؟

مناظره جنجالی صادق زیباکلام و سید یاسر جبرائیلی


قسمت هایی از مناظره جنجالی صادق زیباکلام و سید یاسر جبرائیلی به دعوت بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با موضوع گفتمان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران- اسفند 93

۱۳۹۳ اسفند ۸, جمعه

رواداری" جمهوری اسلامی با پیروان سایر ادیان ,رهبر جمهوری اسلامی، آمر نقض حقوق بهاییان


روز:
بهروز صمدبیگی
b.samadbeygi(at)roozonline.com

در جمهوری اسلامی، تعرّض به غیر مسلمان از سوی مسلمانها هیچ سابقه‌ای ندارد." این ادعای صریح آیت‌الله خامنه‌ای است که اروپا و آمریکا را ناقض حقوق مسلمانان می‌داند و "رواداری" جمهوری اسلامی با پیروان سایر ادیان را به رخ آنها می‌کشد. این ادعا تا چه اندازه با واقعیت همخوانی دارد؟ آیا غیرمسلمان‌ها در ایران بدون آزار و اذیت حکومت اسلامی زندگی می‌کنند و حقوق شهروندی‌شان نقض نمی‌شود؟ در این گزارش ادعای رهبر جمهوری اسلامی را با نمایندگانی از بهاییان درمیان گذاشته ایم. 

شرايط موافق و ناموافق برای استقرار سکولاريسم در ايران

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا:

اطلاعات نت
پيشگفتار

بنظر من، اگر تصور کنيم که استقرار هر يک از آحاد مجموعه مفاهيمی متشکل از دموکراسی، سکولاريسم، پلوراليسم، سوسيال دموکراسی، يا ليبرال دموکراسی در ايران کار ساده ای است سخت اشتباه کرده ايم. اين کار نه ساده است و نه آسان. 

در توضيح اين سخن بايد برخی توضيحات جامعه شناختی را مطرح ساخته و در ابتدا بگويم که، معمولاً، انتقال مفاهيمی که در سرزمين و فرهنگی ديگر پرورش يافته اند، به سرزمين هائی که در جريان رشد و نمو آنها شراکت نداشته اند، لازمهء توجه به لوازمی است که امر انتقال را ممکن می سازند، و نيز در نظر داشتن شرايطی است که در سرزمين های ميزبان وجود دارند. در اين مورد مدد گرفتن از مثال انتقال گياهان از خاکی به خاکی ديگر می تواند مفيد باشد.

امام جمعه مشهد: کنسرت موسیقی، مطرب بازی است

جرس: امام جمعه مشهد گفت: کنسرت موسیقی، مطرب بازی است و چون تمام شهر مشهد حرم امام رضا (ع) است لذا برگزاری کنسرت در مشهد، مطرب بازی در حرم آن حضرت است. 

به گزارش ایرنا آیت الله سیداحمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد افزود: پیامبر اکرم (ص) با بیان عبارت 'بین الجبلین روضه من ریاض الجنه' حدود حرم حضرت امام رضا (ع) را بین دو کوه تعیین کردند لذا محدوده حرم تنها زیر گنبد حرم مطهر رضوی و سقف رواقها و مساجد آن نیست.

جنبش دگرباوران در فیس بوک


برای دیدن صفحە دگرباوران در فیس بوک روی عکس زیر کلیک کنید



۱۳۹۳ اسفند ۷, پنجشنبه

ماني انديشمند بزرگ ايران، و روزي که اعدام شد

نوشيروان کيهاني زاده
26 فوريه سال 277 ميلادي ماني انديشمند بزرگ ايراني و باني مكتب مانيكيسم پس از پنج ماه زندان اعدام شد. اعدام ماني نتيجه نفوذ بيش از حد روحانيون آيين زرتشت در دستگاه دولت ساساني ايران بود. 

ماني كه افكار او از شرق تا چين و در غرب، تا اروپا را فراگرفت عقيده داشت كه معنويت و ماديت هميشه در تضاد هستند و همه مشكلات جهان و مسائل بشر از ماديات و ماديگري سرچشمه مي گيرد. ماني مكتب (ايسم) خود را برپايه معنويت، خوبي، راستگويي، دفاع از حقيقت و نيز اعتدال و ميانه روي در زندگاني روزمره قرارداده بود و از اين جهت است كه مورخان و فلاسفه وي را آموزگار معنويت لقب داده اند.

یونسی: حقوق بشر در زندان‌های ایران به‌طور گسترده نقض می‌شود

مجید رضایی
خودنویس
علی یونسی٬ مشاور حسن روحانی اعلام کرد حقوق بشر در زندان‌ها و دادگاه‌های جمهوری اسلامی به طور گسترده‌ای نقض می‌شود و علت آن نفوذ عناصر تندرو در نهادها است.
به گزارش خبرگزاری ایرنا علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: در زندان‌ها و دادگاه‌های جمهوری اسلامی به طور گسترده‌ای نقض می‌شود.
یونسی افزود: عناصر تندرویی هستند که در برخی مراکز قدرت نفوذ کرده و با اعمال خودسرانه و نقض حقوق شهروندی، برای جمهوری اسلامی ایران مساله‌سازی می‌کنند.

نگراني فعالان سیاسی و حقوق بشر نسبت به وضعيت سلامت آتنا فرقداني

جرس: جمعي از فعالان سياسي، مدني، خانواده كشته شده هاي پس از انتخابات و فعالان حقوق بشر خواستار جلوگيري قوه قضاييه از يك فاجعه انساني براي اتنا فرقداني شدند
 به گزارش جرس، در بخشی از این نامه با اظهار نگرانی نسبت به ادامه اعتصاب غذای فرقدانی آمده است: او گفته است تا زمانی که به زندان اوین بازگردانده نشود اعتصاب غذای خود را ادامه خواهد داد حتا اگر منجر به مرگ وی شود. اعتصاب غذای این چند روزه و شرایط نامناسبی که خانواده‌اش پس از دیدار با او گفته‌اند نشان آن است که آتنا در حرف خود مصمم است و این تصمیم آتنا ما را دل‌نگران و پر اندوه می‌سازد.
 متن کامل این نامه به شرح زیر است:

۱۳۹۳ اسفند ۴, دوشنبه

نامه ای و پاسخی در باب حقوق بشر و نقش فقه و اجتهاد

اشاره: آنچه در پی می آید نامه ای است از دوست نادیده جناب آقای عبدالحمید وحیدی به اینجانب و پاسخ من به ایشان. موضوع نامه جناب وحیدی مصاحبه ام با جرس در باب تبعیض و خشونت در جمهوری اسلامی بوده که اخیرا در جرس منتشر شده و ایشان پیرامون آن ضمن تأیید برخی نکات به بعضی از گفته ای مطرح شده در آن گفتگو خرده گرفته اند. من نیز در پاسخ به همان نکات پاسخ داده ام. البته هدف من و ایشان جز این نبوده که در فرایند شکل گیری یک گفتگوی دوستانه و علمی حقایقی روشن شود و به تعبیر جناب ایشان به «دگر باوری» یاری رساند. هرچند تبادل این نوشته ها در آغاز شخصی بوده ولی پس از تبادل آنها احساس شد که انتشارشان می تواند روشنگر باشد. چرا که موضوعات مطرح شده در این نامه ها، شخصی نیستند و افکار عموم نخبگان جامعه امروز و فردای ایران با آنها درگیر و همواره محل اختلاف و مناقشه اند. در هرحال با توافق ایشان هر دو متن مبادله شده پیشین، در اینجا کنار هم منتشر می شوند و به صورت های مناسب دیگر نیز می تواند منتشر شوند. در آغاز نوشته ایشان می آید و بعد پاسخ من. از جناب وحیدی ساپسگزارم.

وداع آیدین آغداشلو با ایران و کار هنری


جرس: وداع آیدین آغداشلو با نقاشی و هنر که در آخرین گفتارش بیان شد، تلخ بود اما آنچه تلخ‌تر بود، وداعش با خاک وطن بود و رفتن و گذشتنش از این دیار که سخت برای رسیدن به قله‌ هنرش ۶۰ سال کوشیده است. او بدون آنکه حتی خود را طلبکار بداند، چمدانش را بسته و می‌رود اما آیا هنر ایرانی بدهکار او نیست و جایگاه آغداشلو در منظر متولیان فرهنگ ایران سرزمین دیده پس از شش دهه شد؟   به گزارش «تابناک»؛ «امشب بهترین لباس هایی را که داشتم پوشیدم و برای اینکه به چشم هنرمند و دوست ۴۵ ساله ام بیایم، پیراهن آبی بر تن کردم. در تمام این سال ها و در بدترین و بهترین لحظه ها آیدین آغداشلو در کنارم بود و رنج های مرا دفن کرد و من غصه ها و حرف هایم را با او تقسیم کردم. او با صبوری گوش داد و گاهی آرامم کرد زیرا او فروتن و شکیباست و از مردم این سرزمین طلبکار نیست. آیدین می داند که سهمش از این جهان چقدر است. به همین دلیل هم نمی‌گوید که چرا مردم قدرش را نمی دانند. و من در تمام این ۶۸ سال زندگی ام نگران دو دست آیدین بودم و فکر می کردم که اگر این دو دست آسیب ببیند چه می شود؟»

۱۳۹۳ اسفند ۳, یکشنبه

در باره کالبد شکافی تبعیض و خشونت در جمهوری اسلامی


 دگرباوران
عبدالحمید وحیدی

خطاب به آقای جسن یوسفی اشکوری

 در باره کالبد شکافی تبعیض و خشونت در جمهوری اسلامی


دوست گرامی آقای اشکوری

برای من  سعادتی است که با شما، مسائلی را که مربوط به جامعه خودمان که بر اثر نابخردیها دچار آنچنان نابسامانیهاشده است، که بسیاری نسبت به آینده آن بادیده بدبینانه می نگرند، در میان بگذارم. از آن جهت آنرا سعادت می‌دانم، زیرا شما فارق از هر گرایش و اعتقادی که متعلٌق به باور شخصی شما می شود، حتی اگر با آن‌ها موافق نباشم به عنوان یک « دگرباور » به آن احترام میگذارم، و شما را، در یک  اصل بنیادین « هم باور » می شناسم، و آن « اصل دگر باوری » است، که شما به عنوان یکی از پرچمداران آن ، از ابتدای انقلاب تا کنون بوده‌ و هستید، و همگان شاهد بودیم که در این راستا متحمل مصیبتهای فراوان شده اید، اما در برابر سیه نگران سر فرود نیاوردید.   

چرا اسلام را ترك كردم؟

دکتر علی سینا
اغلب ازمن پرسيده مي شود چرا اسلام را ترك كرد م ؟ اين كه اغلب مسلمانان به خود اجازه نمي دهند كه درباره  امكان ترك اسلام   فكر كنند ، خيلي نامعقول بنظر ميرسد.انها ترجيع مي دهند اين گونه فكر كنند كه كساني كه از اسلام بريده اند بوسيله اژانس هاي يهود به انها پول داده شده است.تا اين حقيقت را بپذيرند كه انسان ها  ازادي انديشه دارند وبعضي ممكن است فكر كنند كه اسلام دين مورد نظر  انها نيست.
اينها دلايل من براي ترك اسلام هستند:

چرا قانون اسلامى شريعت بايد طرد شود؟

اعظم کم گويان
قانون اسلامى شريعت از جانب هرکس که به حقوق جهانشمول انسان، حقوق و آزاديهاى فردى و مدنى زنان، آزادى بيان و آزادى مذهب و لامذهبى معتقد است بايد فعالانه طرد شود. قانون اسلامى در قرون اوليه اسلام ظهور کرد و کليه رسوم و سنن قبيله اى و زن ستيز ماقبل اسلام در خاورميانه را در سيستم خود وارد و ادغام نمود. مبناى قانون اسلامى نه فقط قرآن و سنت محمد بلکه از منابع فقه اسلامى و تعابير مختلف سکت هاى گوناگون گرفته شده است بايد پرسيد قانونى که عناصر آن بيش از هزار سال پيش بنا گذاشته شده اند چگونه مى تواند در قرن بيست و يکم به زندگى انسان مربوط باشد. قانون اسلامى شريعت منعکس کننده شرايط و اوضاع و احوال اقتصادى و اجتماعى دوران خلفاى عباسى است و هيچگونه ربطى به رشد اقتصادى، فرهنگى و اخلاقى انسان امروز ندارد. احکام قانون شريعت با اصول اخلاقى و ارزشهاى بشريت متمدن در تناقض است.

تلقی متفاوت از دین


پویا. ک
آیت الله مصباح یزدی: هر کس گفت قرائت جدیدی از اسلام دارم باید توی دهانش زد و گفت :خیلی بیجا کردی(خرداد 27/6/78)

آیت الله خزعلی: کثیف تر از نظریه قرائت های مختلف دینی وجود ندارد. هر کس هم بخواهد این‌ها را بیان کند نباید باشد. با قرائت ها اروپایی ها خر شدند. ما خر نمی‌شویم(آزاد11/7/78)

آیت الله مصباح یزدی: اگر تحقق اهداف اسلامی بجز از راه خشونت امکان پذیر نباشد این کار ضروری است.(صبح امروز 17/3/78)

جايی که نه خدا هست نه قانون


سيبستان:

هشدار: نازکدلان و اميدواران خيال پرداز نخوانند!


زندان در ايران تاريکخانه قدرت بی مهار است. قدرت مطلقه. زندان از نظارت مردم به طور معمول بيرون است و تنها در جامعه ای با قدرتهای نظارتی با نفوذ می توان دم از نظارت بر زندان زد. چنين نهادهايی در ايران وجود ندارد يا صرفا در مراحل جنينی خود است. زندان در چنين شرايطی محل ظهور ماهيت واقعی قدرت حاکم است.

در ميان همه انواع بحث هايی که روشنفکری ايران به آن مشغول است و روشنفکری خود را با آن توجيه می کند جای بحث از زندان خالی است. روشنفکر ايرانی چه سياسی اش چه فکری و تئوريک اش تا وارد بحث زندان نشود کار واقعی خود را آغاز نکرده است. 

بگذاريد بگويم چرا از دين متنفرم

اعظم کم گويان
چندى پيش قانون پيشنهادى ديويد بلانکت وزير کشور دولت بريتانيا براى مجازات کسانى که براساس انتقاداتشان به اتهام نفرت به دين محاکمه مى شوند، رسما اعلام شد. مطابق اين قانون کسانى که اديان بطور اعم يا يک دين بطور اخص را خطرناک بدانند و يا آنها را غير حقيقى تلقى و تبليغ کنند در خطر محاکمه و زندانى شدن قرار مى گيرند. اين طرح عليرغم ظاهر محکمه پسندش چيزى جز دعوت از صنعت مذهب براى استفاده قانونى و سيستماتيک از سيستم قضايى بمنظور خاموش کردن انتقاد به اديان و باورهاى مذهبى نيست. اين طرح عميقا آزادى بيان را پايمال کرده و چيزى جز زنده کردن قانون عتيق کفر در انگلستان نيست که اين بار دامنه آن فقط به مجازات منتقدين مسيحيت محدود نيست بلکه منتقدين کليه اديان را هدف قرار داده است. نتيجه محتوم قانون پيشنهادى بلانکت، مصون نگه داشتن دگم هاى مذهبى و اعتقادات خرافى از توهين، انتقاد، تحقيق و حتى هزل است. اين قانون اگر تصويب شود، آزادى انديشه را کنترل مى کند، آته ايست ها را سرکوب مى سازد، حمله اى آشکار به ارزشهاى سکولار در جامعه بريتانياست و کينه و نفرت مذهبى را اشاعه مى دهد.

الله دشمن خداست

میرزا آقا عسگری مانی

خداشناسی به زبان ساده

سکس‌کلوپ بزرگی بنام بهشت! 
الله نه تنها همانا خدای جای گرفته در ذهن و دلِ ما نیست، بل که دشمن وضد خدای ما و خودِ ما است. برای این که: 

الله؛ اعراب را قوم برگزیده‌ی خود دانسته، پیامبرش را از میان آنان برگزیده؛ و قرآن‌اش را به زبان عربی بیان کرده است. اما خدا همانا وجدان بیدارِهمه‌ی انسانها است درهمه‌ی زمانها و مکانها، و زبانش زبان قلبی آدمیان است.(البته آن خدائی که آخوندهای و مومنان ایرانی بر زبان دارند همان اللهِ اعراب است.)

۱۳۹۳ اسفند ۲, شنبه

ولایت دشمن اصلی ملت

فیروز نجومی

هر روز که بر طول عمر حکومت آیت الله ها برهبری ولایت، افزوده میشود، بآن لحظه سرنوشت ساز نزدیکتر میشویم، آن لحظه که باید از خود بپرسیم: چیست ضرورت وجود قشری بنام "روحانیت،" و یا "فقاهت " نگلها و یا "مفتخواران" جامعه و تا کی باید ادامه یابد حکومت ولایت؟ کجاست در جامعه آن جایگاه در خور فقاهت؟ آیا مفیدند و یا مضر بحال جامعه؟

آیا بدان دلیل در تاریخ بقا یافته است این قشر انگی گریزان از کار و بلباس سربازی درآمدن، که حافظ "اخلاق " جامعه بوده اند؟ آیا به آتش کشیدن فاحشه خانه ها و تبدیل خانه ها به عفاف خانه ها، و یا حجاب اجباری؛ نشانی ست بر تعصب و غیرت و اخلاق فقاهت؟ آیا کشتار مخالفین و دگر اندیشان، برپاداری مراسم اعدام روزانه انسانی در ملا عام و برگرفتن شمشیر برای حاکم ساختن قوانین شریعت برخیزد از اخلاق اسلامی؟ آیت الله های ما، مقدسین ما، آنها که بدامنشان نور الهی تابیده است چنان دستشان بخون بیگناهان آلوده است که داعشی ها برای آنکه بپای آنها برسند به لحاظ خشونت و انتقام ستانی باید چندین دهه دیگر به خلافت بسبک دوران صدر اسلام ادامه دهند و "اسلام ناب محمدی" را بر پا نمایند، همانگونه که آیت الله ها در ایران برپا نمودند.
.