۱۳۹۶ آبان ۲۱, یکشنبه

چکیده مصاحبه مولوی عبدالحمید با خبرگزاری ایسنا 

عبدالستار دوشوکی
ویژه خبرنامه گویا
سه تن از بانوان خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مصاحبه ای را با مولوی عبدالحمید که از وی بعنوان پیشوای مذهبی اهل تسنن ایران یاد می شود انجام داده اند که در شرایط حساس فعلی منطقه و افزایش جنگ های نیابتی حائز نکات مهمی است.
مولوی عبدالحمید در این مصاحبه با نگاهی خوشبینانه و مثبت از اراده اهل سنت و اقوام در تفاهم با بقیه هموطنان و ادیان و مذاهب و تعامل سازنده با دولت و حاکمیت سخن گفته است. اگرچه با اشاره به مشکلات موجود در کشور و بخصوص از وجود تبعیضات عدیده بر علیه اهل سنت و بقیه ادیان و مذاهب و اقوام ایرانی نیز گله و شکایت کرده است.
موضوعات داخلی
تاکید مولوی بر روی نفی نگاه قومی و مذهبی و منطقه ای در کل حاکمیت جمهوری اسلامی و سپهر سیاسی ایران است. وی همچنین با نفی نگاه جناحی ( انتقاد از هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلبان) می گوید "اصلاح طلبان هم با رای مردم پیروز شدند و باید به وعده های خود وفا کنند. کل ملت ایران خواهان تغییر هستند. اقوام و مذاهب هم خواهان تغییر هستند. باید این تغییرها صورت گیرد تا بار دیگر بتوانند در انتخابات آتی پیروز شوند. اصلاح‌طلبان باید به خواسته های کل ملت، اقوام، مذاهب و اهل سنت که در انتخابات همراهیشان کردند، توجه کنند. نباید تلاش کنند که برای خودشان پست و مقام نگه دارند بلکه باید برای همه مردم تلاش کنند . اصولگرایان باید به نحوی این تغییر را انجام دهند که نظر عموم مردم را جلب کنند. اعتقاد من بر آن است که هر دو جناح پر قدرت اصولگرا و اصلاح طلب باید در خودشان تغییر ایجاد کنند.
تاکید بر روی منافع ملی
وی تاکید می کند که مهم ترین کاری که دولت می تواند انجام دهد این است که تبعیض ها را بردارد. زیرا بر طبق گفته ایشان هرجایی که تبعیض باشد فقر ایجاد می شود، تبعیض بی سوادی و فقر بوجود می آورد؛ اگر در استان سیستان و بلوچستان تبعیض ها برداشته شود، اصلا دیگر لازم نیست دولت کمک محلی به این منطقه داشته باشد ؛ همه چیز درست می شود. ایشان با اشاره به ریشه درگیری ها در سوریه و عراق و یمن، تاکید می کنند که متاسفانه اگرچه وضع در ایران با آنجاها فرق می کند اما با این حال در اینجا نیز تبعیضات بیداد می کند. ایشان سپس تبعیض را ریشه همه بدبختی ها، بیسوادی، و فقر در استان معرفی می کند. و می گویند اگر این تبعیضات را بردارند، استان می تواند تمام ایران را آبادان کند و حتی به کمک دولت هم احتیاجی نخواهد بود. خدایی در این مناطق گنج وجود دارد ،اگر از این گنج‌ها بهره برداری شود تمام ایران آباد می‌شود.
تاکید بر روی ایرانی بدون تبعیض
مولوی در مصاحبه خود با ابراز نارضایتی از وضعیت تبعیض بار فعلی که دولت حسن روحانی تاکید می کند "اما به هر روی من عقیده دارم این شرایط باقی نمی ماند. ما ایرانی هستیم و ایران برای همه ایرانیان است. ایران نه یک قوم و زبان و نه یک مذهب است، بلکه ایران برای همه است. این ملت های بی فرهنگ و بی سواد هستند که بر سر مسائل مذهبی جدل می کنند و این مسایل را به سیاست می کشانند و شرایط را به هم می ریزند.
موضوعات خارجی:
مولوی در مورد ریشه مشکلات و درگیری ها در برخی از کشورهای منطقه وجود تبعیض و نابرابری و گسل های مذهبی و قومی را زمینه ای برای ایجاد گیری ها داخلی و بعقیده ایشان ورود بدخواهان آن کشورها در بین این شکاف برای ایجاد تنش و تضعیف کل جامعه موثر می داند. بعنوان مثال در مورد سوریه و عراق و یمن می گوید اگر مردم آنجا با هم تفاهم داشتند به حقوق قومی و مذهبی و دینی یکدیگر و حقوق اقلیت ها احترام می گذاشتند این جنگ های فرقه ای و مذهبی و قومی غیره رخ نمی داد و این بلاها پیش نمی آمد که بخاطر آن همه این کشورها خسارت های بیشماری دیده اند و اکنون پشیمان هستند. باید شرایط تبعیض و نابرابری را از بین برد تا آسیب پذیری جامعه در مقابل نقشه های دیگران به حداقل برسد
نامه به خامنه ای:
مولوی می گوید آن نامه و جواب فتواگونه رهبر به مسئولین برای رفع بهانه هایی بود که دولتمردان همیشه مطرح می کردند مبنی بر اینکه دولت می خواهد از اهل سنت استفاده بکند، اما "دیگران" اجازه نمی دهند و ممانعت می کنند. وی می گوید موضوع آن نامه در رابطه با مشکلاتی بود که جامعه اهل سنت داشتند، مهم ترین مشکلاتشان تبعیض و نابرابری است، هم در استخدام نهادها، ارگان ها و ادارات مشکل دارند و هم در واگذاری مسئولیت و مناصب مشکل دارند. اما عبدالستار دوشوکی مدیر مرکز مطالعات بلوچستان می گوید علیرغم نامه آیت الله خامنه ای در جهت انکار هر گونه تبعیض، شرایط تغییری ملموسی نکرده است، چون یک ماه پیش مولوی عبدالحمید در نامه ای به رئیس جمهور خواهان انتصاب استاندار بومی یا اهل سنت در استان های سیستان و بلوچستان و کردستان شده بود. اما دولت روحانی علیرغم خلف وعده های بیشمار، و علیرغم نامه آیت الله خامنه ای، در عمل هیچگونه وقعی به این درخواست ننهاد و برای هر دو استان استاندار شیعه و غیر بومی منتصب نمود و اهل سنت کاملا به کنار گذاشته شدند. دوشوکی معتقد است که تاکید مولوی عبدالحمید که نه تنها در انتخابات اخیر نقش کلیدی در ریختن آرای اهل سنت کشور در سبد روحانی بازی کرد ، بلکه می تواند سرمایه ای گرانقدر برای ممانعت از تنش و اختلاف نه تنها در داخل کشور بلکه در سطح منطقه باشد، روی این نکته که " مهم ترین کاری که دولت می تواند انجام دهد این است که تبعیض ها را بردارد" کاملا درست و بجا است. زیرا این نگاه مذهب محور و تبعیض آمیز و "غیری خودی" ریشه مشکلات فراوانی است که متاسفانه نه تنها در هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب حاکم است، بلکه در کل حاکمیت غالب است؛ و ریشه مشکلات در برخی از کشورهای منطقه نیز می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر