۱۳۹۴ بهمن ۱۴, چهارشنبه

سایت جدید

سایت خبری تحلیلی «زیتون» آغاز به کار کرد

zeitoon-sahamnews
سایت خبری- تحلیلیِ «زیتون» از روز گذشته فعالیت خود را به صورت آزمایشی آغاز کرده است.

به گزارش «سحام»، در میان مطالب این وب‌سایت، می‌توان به مصاحبۀ دکتر عبدالکریم سروش تحت عنوان «بازخوانی مبانی روشنفکری دینی: ما، هم به قرآن نگاه نقدی داریم و هم به پیامبر»، مقالۀ حسن یوسفی اشکوری تحت عنوان «جستارهایی در تاریخِ نیم قرن نخست اسلام» و مقالۀ «دکتر حسن فرشتیان» تحت عنوان «انتخابات مجلس خبرگان و سکولاریزاسیون اجتهاد» نام برد.
در اطلاعیه آغاز  به کار این سایت آمده است: اینک، در بیست و یکمین سالگشت درگذشت زنده یاد مهندس مهدی بازرگان، پدر فکری و معنوی نواندیشان دینی معاصر، و در آستانه سی و هشتمین سالگرد انقلاب ایران، سایت «زیتون» در خانواده بزرگ رسانه‌های پارسی زبان اعلام موجودیت می‌کند.
«زیتون» نماد سبزی٬ صلح٬ امنیت و آرامش است و تلاش خواهد کرد تا رنگارنگ باشد و با رویکردی حرفه‌ای کلیه نحله‌های فکری، اجتماعی و فرهنگی ایرانیان و پارسی زبانان را در چهارچوب اهداف و منشور اعلام شده پوشش دهد و همچنین تریبونی باشد برای بازتاب اندیشه‌ها و سلیقه‌های متنوع، هرچند «زیتون» خود را «پایگاه خبری تحلیلی نواندیشان دینی» می‌داند، اما به صورت انحصاری نه به این جریان فکری اجتماعی اختصاص دارد و نه نحله خاصی از جریان عام نواندیشی دینی را نمایندگی می‌کند. «زیتون» می‌کوشد در حد توان و بضاعت مادی و معنوی خود، بازتاب گوناگونی افکار و سلیقه‌های اندیشمندان و اهل قلم از نحله‌های متنوع اجتماعی و سیاسی ایران باشد.
هدف غایی ما، رشد و تعمیق آگاهی مردم ایران در توسعه تمدن و فرهنگ و کسب آزادی و رهایی از انواع استبداد، به ویژه استبداد دینی حاکم است.
ملت ایران پس از حدود ۱۱۰ سال از جنبش مشروطیت و نزدیک به چهار دهه از انقلاب، نه تنها به آزادی و امنیت نرسیده است، بلکه از جهات مختلف هنوز در بحران و در پریشانی فرهنگی و سیاسی و اجتماعی به سر می‌برد؛ این در حالی است که بیش از همه، این اسلام است که در ایران و بیشتر جوامع اسلامی خاورمیانه در چنبره چالش‌ها و تضادهای دشوار گرفتار آمده است.
نگاه «زیتون»، بی آن‌که ایرانیان را به داخل و خارج تقسیم کند، عمدتا به داخل کشور است، چرا که منشا هر نوع جنبش و تغییر تاثیرگذاری در ایران تاکنون از درون کشور آغاز شده و خواهد شد. در چنین وضعیتی، هدف ما یاری رساندن به مردمان ایران زمین با هر عقیده و سلیقه‌ای است تا «راه دشوار آزادی» را با استواری و اطمینان بیشتری طی کنند و در نهایت٬ هویت ملی ایرانیان با مؤلفه‌های سه‌گانه «ایران، اسلام و نیز دستاوردهای دنیای مدرن» تقویت شود.
ما اکنون، به رغم تمام موانع و مشکلات مادی و مدیریتی، راه خود را به امید یاری حق و حمایت همفکران آغاز می‌کنیم و بر آنیم تا آن‌جا که ممکن است گرهی بگشاییم و حداقل در بعد نظری روشن‌گری کنیم.از این رو از تمام کسانی که خواهان سرفرازی و آزادی ایران هستند به جد انتظار داریم ما را به قلم و درم خود مدد رسانند. «زیتون» رسانه‌ای کاملا مستقل است و به هیچ شخص و نهاد داخلی و خارجی وابسته نیست، به همین دلیل، تنها به یاری فکری و مالی هموطنان آگاه و آزادی‌خواه چشم دوخته است. می‌دانیم که تداوم کار رسانه‌ای واقعا مستقل در شرایط کنونی چقدر دشوار است اما «به اتفاق جهان می‌توان گرفت».
«زیتون» تحت نظارت عالی شورای سیاستگذاری فعالیت می‌کند و مدیریت و مسئولیت اجرایی سایت از جمله انتشار، ویرایش، و تیترگذاری با سردبیر خواهد بود.
گفتنی است هیئت مؤسس و شورای سیاست‌گذاری پایگاه خبری تحلیلی «زیتون» را عبدالعلی بازرگان، فرزانه روستایی، حسن فرشتیان، مهدی نوربخش ،حسن یوسفی اشکوری تشکیل می‌دهند.
شورای سردبیری «سحام»، ورود زیتون را به عرصه اطلاع‌رسانی کشور تبریک می‌گوید و امیدوار است این پایگاه خبری بتواند با رویش‌های سبز خود، «خزان استبداد و خودکامگی» در ایران را به «بهار مشارکت همگانی در تعیین سرنوشت سیاسی مردم» تبدیل کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر