۱۳۹۴ بهمن ۷, چهارشنبه

سرکوب همچنان در نهادهای امنیتی و قوه قضائیه ریشه دارد


                         دیده بان حقوق بشر

رادیو بین المللی فرانسه ـ گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر که روز چهارشنبه ۲۷ ژانویه/۷ بهمن منتشر شد، طبق معمول وضعیت حقوق بشر را طی سال گذشتۀ میلادی (۲۰۱۵) بررسی می‌کند. موج عظیم پناهجویان و پیامدهای آن یکی از موضوعات تازه و مهم گزارش امسال است. وضعیت حقوق بشر در ایران نیز چندان تفاوتی نسبت به سال‌های قبل نشان نمی‌دهد.

گزارش‌های سالانۀ سازمان دیدبان حقوق بشر معمولاً با شرح وضعیت در مناطق جنگی آغاز می‌شد اما گزارش امسال با تکیه بر بحران پناهجویان شروع می‌شود.
در این گزارش ۶۵۰ صفحه‌ای از رویدادهای سال ۲۰۱۵، آمده است که «وحشت از حملات تروریستی و افزایش پناهجویان منجر به عقب‌نشینی حقوق بشر در اروپا و برخی دیگر از مناطق جهان شد».
فرانسه به عنوان قربانی اصلی سوءقصدهای تروریستی و همچنین به عنوان کشوری که وضعیت اضطراری برقرار کرده، در این گزارش مورد توجه خاص است.
برخی روش‌های پلیس فرانسه که گاه فقط بر اساس «ظاهر آدم‌ها» دست به تفتیش یا بازجویی می‌زند، بدبینی نسبت به جوانان مسلمان و همچنین شدت گرفتن «اسلام‌هراسی» در اروپا و آمریکا موجب نگرانی سازمان دیدبان شده است.
سازمان دیدبان حقوق بشر از کشورهای اروپایی انتقاد می‌کند که موج پناهجویان را بهانه قرار داده تا حرکت‌های افراطی جوامع خود را نادیده بگیرد. گزارش گوشزد می‌کند که «ترویست‌های پاریس اکثراً شهروندان بلژیکی و فرانسوی بودند».
گذشته از اروپا، گزارش امسال سازمان دیدبان حقوق بشر سایر مناطق را یک به یک بررسی می‌کند و به عنوان مثال می‌نویسد که «در چین و روسیه اختناق و سرکوب به حدی رسیده که در دهه‌های اخیر سابقه نداشته است».

ایران: عناصر سرکوب‌گر قدرت خود را حفظ کرده‌اند

سازمان دیدبان حقوق بشردر مقدمۀ بخش مربوط به ایران می‌نویسد که طی سال ۲۰۱۵ «عناصر سرکوب‌گر در داخل نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و قوۀ قضائیه، قدرت خود را کماکان حفظ کرده و مرتکبین اصلی نقض حقوق بشر بودند»

این گزارش در آغاز می‌نویسد که «مسئولان کشور حد اقل ۸۳۰ زندانی را تا اول نوامبر ۲۰۱۵ به دار آویختند».‏ اکثر اعدام‌شدگان «متخلفین مواد مخدر» بوده‌اند.

گزار ش به تفصیل از شرایط آزادی بیان، وضعیت زندانیان سیاسی، حقوق زنان، اقلیت‌های قومی، پناهندگان و دگرباشان جنسی در ایران سخن می‌گوید و در پایان گوشزد می‌کند که بعد از توافق اتمی، محمدجواد ظریف اعلام کرد که «ایران و اتحادیه اروپا در مورد گفتگو "بر سر موضوعات گوناگون از جمله حقوق بشر" با یکدیگر توافق نموده‌اند»‏.
با اینحال به نوشتۀ این گزارش «حکومت ایران هنوز هم به احمد شهید، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل و نیز دیگر متخصصان حقوق بشر این سازمان اجازه نداده است به ایران سفر کنند».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر