۱۳۹۴ آبان ۲۹, جمعه

ابراز نگرانی « عمیق » کمیته مجمع عمومی سازمان ملل از نقض حقوق بشر در ایران




 چرا باید در چنگال این جانوران اسیر باشم ؟
 آیا مرا به یاد می آوری؟
رادیو فردا

کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۲۸ آبان با تصویب قطعنامه‌ای «نگرانی عمیق» خود را از نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران ابراز کرده است.
این قطعنامه همچنین از «سرکوب» فعالان مدنی، روزنامه نگاران و مخالفان و افزایش تصاعدی شمار اعدام ها در ایران انتقاد کرده است.




به گزارش رویترز، این قطعنامه غیر الزام آور توسط کانادا تهیه شده بود به کمیته سوم مجمع عمومی که ۱۹۳ عضو دارد، ارائه شد. قرار است که این قطعنامه در مجمع عمومی مطرح شود.



طبق این گزارش، ۷۶ کشور به این قطعنامه رأی مثبت و ۶۸ کشور نیز رأی ممتنع دادند و در مقابل ۳۵ کشور به آن رأی منفی دادند. کشورهای اروپایی و آمریکا از این قطعنامه حمایت کردند و در مقابل روسیه، چین و سوریه از جمله کشورهایی بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند.

این قطعنامه از ایران خواسته است: به «محدودیت‌های گسترده و جدی در قانون و در عمل برای آزادی بیان، ابراز عقیده و حق برگزاری تجمع‌های مسالمت آمیز» شهروندان پایان دهد.

این قطعنامه می‌گوید: آزار، ارعاب و بازداشت‌های خودسرانه فعالان مدنی، روزنامه نگاران و مخالفان در ایران همچنان ادامه دارد.

در بخش دیگری از این قطعنامه از افزایش شمار اعدام در ایران ابراز نگرانی شده است. این قطعنامه همچنین از اعدام کسانی که به هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال بوده‌اند، انتقاد کرده است.

این در حالی است که غلامحسین دهقانی، معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل در واکنش گفته است: این قطعنامه با انگیزه های سیاسی به طور گزینشی واقعیت ها را تحریف کرده است و بیانگر چیزی جز گمانه زنی های بی‌پایه ضد ایرانی نیست.

غلامحسین دهقانی، به شدت از کانادا انتقاد کرده و گفته است: اتاوا تعمدا به سیاست‌های تحریک آمیز خود علیه ایران ادامه می‌دهد.

پیشتر‌ بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در گزارشی به هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایران را به «نقض حقوق بشر در ابعاد گسترده» متهم کرده بود.

این گزارش به موارد «آشکار» نقض حقوق زنان، سانسور حکومتی و ایجاد محدودیت برای رسانه‌ها، فیلترینگ اینترنتی، تحدید آزادی بیان، اعمال فشار بر انجمن‌های کارگری، تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی و قومی، بازداشت فعالان و کنشگران حقوق بشر، اعدام در ملاء عام و صدور حکم اعدام برای نوجوانانی که پیش از سن ۱۸ سالی مرتکب جرم شده‌اند، اشاره داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر