۱۳۹۴ آذر ۳, سه‌شنبه

بازداشت محمد نوری زاد و تعداد دیگری از فعالان مدنی



                             دویچه وله
چگونگی آزادی او

بنا بر خبرها، محمد نوری‌زاد صبح دوشنبه (۲۳ نوامبر/ دوم آذر) قبل از رسیدن به تظاهرات در برابر دفترلاستیک دنا و در برابر خانه‌اش بازداشت شده است.
به گزارش دویچه وله، عده‌ای از فعالان سیاسی و اجتماعی روزهای دوشنبه مقابل دفتر لاستیک دنا در میدان ونک تحصن می‌کنند تا صدای اعتراض خود را به گوش مقام‌های حکومتی برسانند. این فعالان مدنی و اعضای خانواده‌های زندانیان سیاسی یا قربانیان شکنجه، روزهای شنبه نیز با تجمع در مقابل زندان اوین، خواستار آزادی زندانیان سیاسی می‌شوند.

گفته می‌شود در تظاهرات روز دوشنبه در مقابل لاستیک دنا، ۸ نفر دیگر از جمله "اسماعيل احمدی راغب" و "هوشنگ نعمتی" نیز بازداشت شده‌اند.

محمد ملکی، رئیس دانشگاه تهران در اوائل انقلاب و از فعالان سیاسی و مدنی که در تظاهرات‌های اعتراضی یادشده شرکت می‌کند نیز در مصاحبه‌هایی با برخی از رسانه‌های خارج از کشور بازداشت نوری‌زاد را تایید کرده است.

به نظر می‌رسد که موج بازداشت‌های روز دوشنبه اتفاقی نبوده و ادامه بازداشت‌هایی است که دو روز پیش‌تر صورت گرفت. روز شنبه ماموران امنیتی شماری از شرکت‌کنندگان در تظاهرات مقابل زندان اوین را بازداشت کردند. محمد نوری‌زاد پیش از بازداشت در مصاحبه‌ای با دویچه وله از جزئیات این بازادشت‌ها گفت.

در میان بازداشت‌شدگان روز شنبه هاشم زینالی پدر سعید زینالی دیده می‌شود. سعید زینالی سال ۱۳۷۸، ۵ روز پس از هجوم ماموران امنیتی و لباس شخصی‌ها به کوی دانشگاه در خانه‌اش بازداشت شد و همچنان خبری از او نیست. از دیگر بازداشت،‌شدگان روز شنبه سیمین عیوض زاده مادر امید علی شناس، محسن شجاع، فعال مدنی، رضا ملک مامور سابق وزارت اطلاعات و زندانی سیاسی سابق و لیلا غفاری و شروین یمنی از حامیان محمدعلی طاهری، رهبر گروه موسوم به "عرفان حلقه" هستند.

گفته می‌شود که هدف از بازداشت‌های اخیر تظاهرات‌کنندگان روزهای شنبه و دوشنبه در برابر زندان اوین و دفتر لاستیک دنا، ایجاد جو ارعاب و ممانعت از گسترده‌‌شدن چنین حرکت‌ها و تظاهراتی است



                                           چگونگی آزادی محمد نوریزاد 
محمد نوری‌زاد، فعال مدنی در ایران در وبسایت خود موضوع بازداشت چند ساعته اش را روایت کرده که در جریان آن میان ماموران دو نهاد امنیتی کشمکش و تعقیب و گریز رخ داده است.
آقای نوری زاد توضیح داده است که روز دوشنبه دوم آذر همچون هر دوشنبه برای تحصن در مقابل "ساختمان مرکزی دنا" از خانه خارج شده که افرادی در یک خودرو پژو او را از خودروی شخصی اش پیاده کرده و به همراه خود می‌برند.
این فعال مدنی توضیح داد که در این حین یک خودروی شاسی بلند با چند سرنشین که متوجه بازداشت او توسط ماموران خودروی پژو شد، با بلندگو از پژو خواست که توقف کند. پژو پس از این که "حاجی" با بی‌سیم به آنها گفت به راه خود ادامه دهند، بدون توقف با نوری‌زاد به مسیر خود ادامه می‌داد تا این که ماموران سوار بر شاسی بلند، جلوی آنها را گرفتند، اسلحه کشیدند و نوری‌زاد را سوار کردند.
محمد نوری زاد نوشته است که یکی از ماموران سوار بر خودرو شاسی بلند، در حالی که او را به خودروی خود می‌برد گفت "ما از وزارتیم، اینها اگر تو را می‌بردند معلوم نبود چه بر سرت می آمد.
بعد از آن نوبت پژو بود که شاسی بلند را تعقیب کند. به گفته نوری‌زاد ماموران داخل شاسی بلند هنگام گفت و گو اشاره کردند که ماموران پژو از طرف قرارگاه ثارالله (سپاه) هستند. تعقیب و گریز دو خودرو برای مدتی در خیابان های شمال تهران ادامه پیدا کرد و ظاهرا به یک خودروی پراید هم خسارتی وارد شد.
در ادامه یادداشت آقای نوری‌زاد آمده است که این کشمکش سرانجام با غلبه ماموران سپاه سوار بر پژو به پایان رسید. به نوشته او، ماموران او را پس از حدود یک ساعت و نیم به محلی منتقل کرده و تا شب در آنجا نگه داشتند.
این فعال مدنی معتقد است که بازداشت او در روز دوشنبه احتمالا به دلیل برگزاری اجلاس گازی و اجتناب از دیده شدن هرگونه تحصن و نارضایتی در این روز بوده است.
آقای نوری‌زاد شنبه گذشته از بازداشت تعدادی اعضای خانواده های زندانیان تحصن کننده مقابل زندان اوین خبر داده بود.
این فعال مدنی هر دوشنبه در اعتراض به اقدامات سپاه پاسداران مقابل ساختمان دنا، که به اعتقاد او وابسته به این نهاد است، تحصن می کند.
                                                           درود بر همه شما


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر