۱۳۹۴ مهر ۱۷, جمعه

آیا نسل جوان منفعل شده است ؟




                                    مینا سلحشور


هر از گاهی شنیده می شود که نسل جوان کنونی دیگر آن شور و هیجان سیاسی دوران پیش از انقلاب را ندارد، یا به عبارتی دیگر منفعل شده است .
اگر مقصود این جماعت اینست که نسل کنونی دیگر آن رفتارهای آرمانگرایانه خالی از هر نوع  بینش عقلانی را کنار نهاده ، و قصد ندارد مجددآ مرتکب همان خطاهای فاهش پدران خود شود ، حق را باید به آنان  داد. بدون تردید ، همین جماعت از دسته کسانی هستند که همواره مدعی می باشند که ایرانیان قادر به کار جمعی نیستند.
از آنجائیکه دانش چنین افرادی تنها به نوک بینی شان ختم می شود ،  ناگزیرم پاسخ خود را با شیوه دیگری نشان دهم . بنابراین،  آنها راابتداء به دیدن این کلیب دعوت می نمایم : 




در این کلیب مشاهده می کنیم که تعداد 9  جوان در صحنه ( بدون در نظر گرفتن افراد پشت صحنه )  یکی از زشتترین عادات غیر فرهنگی جامعه را مورد انتقاد قرار داده اند. این کلیپ در کمترین زمان  نظر بیش از  300.000 بیننده را به خود جلب کرده است که این تعداد رو به فزونی می باشد. 
آیا حرفه این جوانان تئاتر است ؟ آیا این کار یک کار جمعی و مشارکتی نیست؟ آیا مشکل اصلی جامعه ما همین نوع معضلات نیستند؟ آیا نظام قرون وسطایی حاکم بر ایران در نمی یابد که با چنین نمایشاتی ، آنهم از سوی نسل جوان ، دیوارهای پوسیده عمارتش در حال فروپاشی است ؟ 

مشاهده چند کلیب دیگر در نوع مبارزه نسل جوان در خود ایران علیه افکار قرون وسطایی :




   



          

امید است که در آینده، چنین هموطنانی ، در ارزیابی خود نسبت به نقش نسل جوان در تحولات جامعه تجدید بعمل آورند. 



هنرپیشه‌های زن ایرانی و ماجرای دنباله‌دار عکس‌های بدون حجاب

راديو فردا:



















انتشار عکس‌های بدون حجاب دو بازیگر ایرانی، چکامه چمن‌ماه و صدف طاهریان، در شبکه اجتماعی اینستاگرام بحث‌های زیادی به پا کرده است که دامنه آن از شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌های دولتی ایرانی به رسانه‌های بین‌المللی هم کشیده شده است. 

ماجرا از جایی شروع شد که انتشار عکس‌های بدون حجاب یکی از بازیگران تلویزیونی و سینمایی با نام صدف طاهریان، باعث شد تا عده‌ای گمان کنند حساب کاربری این بازیگر «هک» شده و به زودی نامه عذرخواهی او منتشر خواهد شد.

اما این بازیگر اعلام کرد که در دوبی است و انتشار عکس‌های بی‌حجاب او یک انتخاب شخصی است.

به دنبال آن، عکس‌ بدون حجاب چکامه چمن ماه، با موی سرخ رها شده، به جنجال بیشتری دامن زد.

عده‌ای از کاربران شبکه‌های اجتماعی این دوبازیگر را جویای شهرت خواندند و با الفاظ گاه تندی به آنها حمله کردند، در حالی که عده دیگری با تاکید بر این که داشتن یا نداشتن حجاب حق اختیاری هر فرد است، شجاعت این دو را در انتشار عکس‌های بی حجاب شان ستودند. 

وبسایت‌ها و رسانه‌های تندرو در ایران هم با مقایسه این دو بازیگر با گلشیفته فراهانی، آنها را «جویای شهرت» و «بازیگران دست چندم» خواندند. 

اما ورود علنی وزارت ارشاد به این ماجرا، خبر برخورد دولتی با این بازیگران را تنها به دلیل انتشار چند عکس بدون حجابشان در اینستاگرام به خبری جهانی بدل کرد.

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از این دو بازیگر درخواست کرد که عذرخواهی کنند و انتشار این تصاویر را نشانه کمبود و خلاء روحی و عاطفی آنها دانست. 

سخنگوی این وزارتخانه گفت که این دو بازیگر از نظر این وزارتخانه دیگر هنرمند نیستند و حق ادامه کار نخواهند داشت؛ «مدعی العموم نیستیم اما اینکه ممکن است برخی از دستگاه‌ها نیز با اینها چگونه برخورد کنند اطلاعی ندارم، آنها طبق ضوابط و مقررات خودشان با افراد خاطی برخورد خواهند کرد».

به دنبال حمله برخی از خبرگزاری‌های داخلی از جمله خبرگزاری فارس، هفته پیش سریال آمین که صدف طاهریان در آن ایفای نقش می‌کند از شبکه یک سیما پخش نشد و گمانه‌زمانی‌ها در این باره ادامه پیدا کرد که به دلیل این ماجرا پخش این سریال متوقف شده است، اما مدیر شبکه یک سیما گفته است که پخش نشدن این سریال ربطی به این ماجرا ندارد. 

اندگی نگذشت که غلامرضا الماسی، مدیر فیلم و سریال شبکه ۳، در گفت‌وگو با خیرگزاری فارس گفت نام چکامه چمن‌ماه به علت انتشار عکس‌های بی‌حجابش از عنوان‌بندی سریالی که او در آن ایفای نقش می‌کند حذف شده، اما در مورد حذف قسمت‌هایی که او بازی کرده، هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است. 

با این حال آقای الماسی به این خبرگزاری گفته است « خانم چمن‌ماه یکی از نقش‌های فرعی را ایفا می‌کند که حضور یا عدم حضورش خیلی لطمه‌‌ای به داستان نمی زند».

از طرفی صدف طاهریان در گفت‌وگو با شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران ضمن دفاع از اقدامش، به «پیشنهادهای غیراخلاقی» در سینمای ایران اشاره کرد و «یک ماه رابطه» را شرط بازی در برخی فیلم‌ها دانست. 

اما این اقدام او این بار انتقاد عده‌ای دیگر را برانگیخت، به این مضمون که چنین پیشنهادهایی در هر حرفه‌ای می تواند وجود داشته باشد و بزرگ کردن آن در زمینه سینمای ایران تنها «آب به آسیاب» تندروها ریختن و وسیله‌ای برای کسب شهرت است. 

واکنش‌های دولتی در ایران و حمله‌های وبسایت های تندرو به انتشار تنها چند عکس شخصی بدون حجاب، که در عمده کشورهای دنیا بسیار طبیعی و عادی جلوه می‌کند، حالا به یکی از خبرهای روزهای جهان بدل شده است. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر